Könyvet borító, partnert derék-csípő arány alapján választunk

2015. április 01. 09:06 - Bödör András és Háhner Petra

A Média 2.0 hétfőn tartotta  az ötödik kommunikációs meetupot Könyvmarketing és párkapcsolati kommunikáció címmel. Starcz Ákos, a Libri-Shopline vezérigazgatója szerint a könyv is termék, amelynek eladásánál az utóbbi időben fontossá váltak a plakátszerű borítógrafikák. Coelho mindent visz, de a gyereknevelés szó Vekerdy Tamás nevével kombinálva is tuti siker. Tóth Péter István, a ZSKF oktatója az evolúciós pszichológia és a párkapcsolati kommunikáció összefüggéseiről beszélt. Előadásából megtudtuk, hogy mi alapján választunk a lehetséges szexuális partnerek közül, és, hogy az együttélés lehet-e olyan tartós, mint a házasság. 

A könyv is termék

Starcz Ákos, a Libri-Shopline vezérigazgatója szerint a könyvmarketing nem igényel más megközelítést, mint bármilyen más termék. Az előadó egy anekdotával nyitott: amikor a könyvszakmán kívülről válságmenedzserként a Bookline-hoz került, felháborodást váltott ki kollégái körében azzal, hogy a könyvet terméknek nevezte. Véleményét továbbra is fenntartja, és nem ért egyet azzal, a könyvmarketing területén eléggé elterjedt megközelítéssel, amely a könyvre üzleti alapon is valamiféle misztikus, elvont tárgyként tekint, amit a szokásostól eltérő módon kell piacra vinni. Éppen ezért szerinte ugyanazokat a kérdéseket kell feltennünk, amikor egy új könyvet értékesíteni akarunk, mint bármilyen más terméknél. Mik a termék jellemzői? Mi legyen a termék ára? Hogyan kommunikáljuk? Hol, hogyan értékesítsük?

starcz_akos2.jpg

Starcz Ákos, a LibriShopline vezérigazgatója

A termék jellemzői között kiemelte a borító fontosságát, és felhívta a figyelmet arra, hogy a borítógrafikák nem véletlenül lettek egyre plakátszerűbbek. Sőt egyre elterjedtebb, hogy a könyv gerincgrafikájának megtervezésére is figyelmet fordítanak a kiadók, hiszen a zsúfolt könyvesboltokban sokszor csak azt látja a vevő egy könyvből. A könyv kötése mint termékjellemző pedig már az árazási stratégiával is összefügg, hiszen a kemény kötésű (hard cover) könyvek, amelyek eleve egy magasabb minőséget, tartósságot sugallnak, drágábbak, mint a puha kötésűek (paperback). Sok kiadó követi az a gyakorlatot, hogy az elsőként megjelent keménykötésű kivitel után néhány hónappal ugyanazt a könyvet puha kötésben is kihozza, így teremtve másodlagos piacot a könyvnek. Nem árt tehát várnunk egy-egy könyv megvásárlásával, ha spórolni szeretnénk.

Coelho mindent visz

Starcz szerint a könyvmarketing területén a kommunikáció megtervezésénél három kérdéskört kell vizsgálni, amely meghatározza, hogy mit teszünk a kommunikációnk középpontjába: ki írta, kiről szól, és kinek szól? Ezek alapján három kommunikációs megközelítést érdemes alkalmazni, amelyekre példákat is hozott. Arra az esetre, amikor az az érdekes, hogy ki írta a könyvet, Coelho a legjobb példa, hiszen ő bármit írhat, akár üres lapok is lehetnek a könyvben, akkor is ezrek kapkodják el a könyvét. Ilyenkor az író személyét kell minden kommunikációs felületen  beleértve a könyv borítóját is  kiemelni.

Fordul a kocka, ha nem az író személye érdekes, hanem az, akiről a könyv szól. Itt számtalan példát, jellemzően önéletrajzokat lehetne említeni, de a tavalyi évből az előadó a Németh Miklósról és a Lovas Andrásról szóló könyveket emelte ki. A harmadik kategória pedig, amikor a téma annyira népszerű, vagy eleve van egy nagy tömegű olvasótábora, hogy azt kell zászlóra tűzni. Ilyenek a gyereknevelésről szóló könyvek, ahol Vekerdy Tamás neve is jelentős vonzerővel rendelkezik, de manapság a politikai témájú könyvek is ide tartozhatnak, amelyek között politikai szimpátiától függően mindenki megtalálhatja a saját táborát dicsőítő és az ellenfélt becsmérlő könyvet.

Buzzwordok a könyvmarketingben

Mostanra az online világban a kommunikáció és az értékesítés gyakorlatilag összecsúszott, ez persze nem csak a könyvmarketingre igaz. A Libri-Shopline is folyamatosan vizsgálja, hogy a különböző technológiai újdonságokat hogyan lehetne a könyvmarketingbe bevonni.  A legnagyobb falat, és egyben a legnagyobb lehetőségeket is magába foglaló terület a sokak által már unalomig hallott buzzword, a BigData. Starcz Ákos szerint fantasztikus megoldások indulhatnak ki abból a hatalmas adatmennyiségből, ami a vásárlókról, internethasználókról összegyűlik a kereskedőcégeknél. Ezekből a folyamatosan megjelenő fejlesztésekkel párosítva, valamint a közösségimédia-eszközök használatával turbósítva izgalmas és hatékony kommunikációs megoldások születhetnek. Példaként számos nemzetközi, és egyelőre kevés számú magyar példát mutatott, amik az olvasás népszerűsítéséhez és újrafelfedezéséhez is hozzájárulnak.

Stratégiák a párválasztásban

Tóth Péter István, a ZSKF oktatója az evolúciós pszichológia és a párkapcsolati kommunikáció összefüggéseiről tartott előadást. Bizonyos viselkedésmintákat, köztük a párválasztást a mai napig nagyban meghatározza a fajfenntartási ösztön. A szaporodási siker biztosítása eltérő szexuális és párválasztási stratégiákat eredményez a két nemnél, amelyek a szülői ráfordítás elmélettel magyarázhatók. A nők arra szelektálódnak, hogy megtalálják azokat a szexuális partnereket, akiktől hosszú távú részvétel várható az utódgondozásban. Ennek oka, hogy életük során kisszámú petesejtet termelnek, ráadásul a szülői ráfordítás költségei magasabbak a terhesség, a szoptatás és az utódgondozásban vállalt nagyobb szerep miatt. Eközben a férfiak rengeteg spermiumot termelnek, míg hozzájárulások a szaporodás szempontjából csak néhány spermiumsejt, így náluk az a legjobb szaporodási stratégia, ha minél több aktust létesítenek.

tpi_meetup.jpg

Tóth Péter István, a ZSKF oktatója

Ezeken múlik az első benyomás

A szaporodási siker biztosítása szelektív párválasztással növelhető, vagyis a legjobb génekkel rendelkező egyed kiválasztásával a lehetséges partnerek közül. Mondhatnánk, hogy a vonzalom és a szimpátia egyszerűen ízlés kérdése, de nem így van. Olyan tulajdonságok és testi jegyek (fitneszindikátorok) befolyásolják a döntést, amelyek hitelesen jelzik a genetikai minőséget, a rátermett utódok nemzésének képességét. Ilyenek a magasság, az izomzat, a szimmetrikus test, az 1-es derék-csípő arány, a nőknél pedig hosszú haj.

A pozitív megítélésben fontos szerepe van például a baby-face jellegnek, vagyis az aranyosságnak is, főleg a nők esetében. A magas homlok, nagy szemek, kis orr, arcgödröcskék, kerek, puha vonalak, amelyek a kisbabák arcára is jellemzőek, vonzódást, törődni akarást váltanak ki. A férfiak esetében a fizikai vonzerőn kívül a jó kommunikációs képesség és a domináns viselkedés is szimpátiát kelt, hiszen ezek a vonások is a rátermettséget bizonyítják.

Együttélés vagy házasság?

Tóth arról is beszélt, hogy az utóbbi időben megváltoztak a szaporodási és együttélési stratégiák, amiben a fogamzásgátló tablettáknak is nagy szerepük van. A párkapcsolatok kialakulását már nem feltétlenül az utódnemzés motiválja, hanem az idő közös eltöltése és a szexuális örömszerzés. A fajfenntartás szempontjából több erőforrás biztosítása, és kevesebb, de jobb minőségű utód létrehozása a cél. Sokan úgy gondolják, hogy ezt az együttélés és a házasság is ugyanúgy biztosíthatja, azonban kutatások szerint az élettársi kapcsolatok jóval törékenyebbek, mint a házasság. A két kapcsolati forma a felnövekvő gyerekek szempontjából sem egyenértékű: az apa nélkül felnövő gyermeknél magasabb a kockázat, hogy iskolai problémákkal, magatartási és érzelmi zavarokkal fog küzdeni.

Az eseményen készült fotók itt érhetők el.

Hamarosan a videókat is közzé tesszük Youtube-csatornánkon, ahol a korábbi előadásokról készült felvételek is megtalálhatók.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr437323080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Emmanuel Goldstein 2015.04.02. 11:44:44

a szaporodási stratégia szociokultúrális közösségenként változó. Mint ahogy a könyvválasztás is