Azon túl, hogy tönkretette a kapcsolatainkat, az összes időnket erre pazaroljuk, ezért valójában nincs is igazi életünk, kicsit összetettebb változásokat hozott a Facebook. Nemcsak egyéni életeinkben és a társadalomban, hanem a gazdaságban, a politikában, sőt, még a modern háborúkban és forradalmakban is. Jelentéseket változtat meg és olyan fogalmakat teremt, amik pár éve még nem is léteztek. Itt tartunk most.
Alig több mint 10 éves fennállása óta a Facebook átalakította világunkat. A közösségi média marketingestől ha megkérdezték volna gyerekkorában, hogy mi szeretne lenni, esélye sem volt jelenlegi szakmáját mondani, az ugyanis nem létezett. Új fogalmak, átalakult jelentések, dinamikusabban változó kapcsolatok, gazdasági, politikai és biztonsági kérdések. És még csak egy évtized telt el!
1. Mi az, hogy barát?
A Facebook hatására a "friend", vagyis "ismerős" kategóriája is átalakult. Ide tartozik a közeli barátoktól az ismerős ismerőséig - akivel valójában sohasem találkoztunk - mindenki. Igaz, ebben a világban visszamaradott lenne a személyes találkozást megtenni az ismerősség követelményévé, hiszen a világon átívelő barátságok alakulhatnak ki anélkül, hogy akár csak egyszer is találkoznának a felek. A Facebook ráadásul már azt is lehetővé teszi, hogy különbséget tegyünk ismerőseink között; például közeli ismerősként jelölhetjük valódi barátainkat vagy családunkat.
Két dolog viszont nagyon is megváltozott, ha ismerősről, ha barátról van szó. Egyrészt a folyamatos tájékozottság: mindent tudunk még a legtávolabbi ismerősről is. Kivel jár éppen, hol dolgozik, szereti-e a munkáját, gyereke született-e, milyen zenét hallgat, melyik koncerten járt vagy éppen hol ebédelt és kivel. Az osztálytalálkozók eredeti értelme lassan elvész – már nincs szükség személyesen fitogtatni, hogy ki mit ért el az életben, azt a Facebookról úgyis tudja mindenki. Hogy ez jó vagy rossz, nehéz lenne eldönteni, de amíg sokan a valódi kapcsolatok elhalásáról beszélnek, addig azok bizonyos értelemben épp ellenkezőleg, sokkal intenzívebbek lettek. Folyamatosan információt küldünk és kapunk – a Messengerben célzottan, az üzenőfalon kevésbé célzottan, de mégis állandó a kapcsolattartás.
Ezzel együtt azonban sokkal könnyebb megszakítani is egy ismeretséget. Elég törölni az ismerősök közül, vagy egyszerűen nem keresni többet, így nem kell bajlódni a szálak elvarrásával. Ez azonban nem is ösztönöz arra, hogy megtanuljuk elvarrni őket.
2. Magánélet? Az nincs.
Örömmel szórunk oda minden információt magunkról az illetékeseknek, még ha tudjuk is, hogy valójában ezzel fizetünk az egyébként ingyenes felületért. Jóformán mindenki posztol magáról képet és megadja a lakhelyét, 61% az email címét, és a felhasználók ötöde még a telefonszámát is. 80% elárulja érdeklődési körét is megkönnyítve ezzel a marketingesek dolgát. Emellett azonban örömmel szórjuk oda a hamis információkat is – a felhasználók nagyjából 7,5%-nál erős eltérés van valódi és internetes személyiségük között. A jelenség hosszú távú hatásairól még nem születtek kutatások.
3. Munkahelyek, sőt, új szakmák születtek
Egy teljes új szektor jött létre a Facebook nyomán – vagyis úgy teremtettek munkalehetőségeket, hogy valójában nem is ők teremtették azokat. A márkák nem engedhetik meg maguknak, hogy ne legyenek jelen, ami magával hozta olyan szakmák, területek megjelenését, mint a közösségi média marketing, a célzott reklámozás, vagy a kifejezetten közösségi médiára specializálódott ügynökségek. Azért a Facebook sem járt rosszul ezzel, bevételeinek 46%-át ugyanis a reklámok szolgáltatják.
A márkák tehát könnyen elérik közönségüket, a Facebook ezzel jól keres, viszont ott van a másik oldal is, a célpont: a felhasználó, aki mostantól ha elégedetlen, egyetlen Facebook poszttal lejárathat egy márkát az egész világ, de legalábbis több száz ismerős előtt, így a játék kétoldalúvá válik.
4. A politikusok is márkák lettek
A 2015-ös brit választásokon már mindkét párt komoly erőket és összegeket fektetett a közösségi médiás kampányba. A pártok tulajdonképpen ugyanolyan márkák lettek, és ugyanúgy célzottan, a saját közönségüknek kell reklámozniuk, mint ahogy az a kereskedelemben is történik.
A Facebook ráadásul kutatásában kimutatta, hogy a felhasználó arra kattint, ami meggyőződéséhez közel áll, így gyakorlatilag saját maga visszhangjaként használja a portált. Elég tehát egy részét elérni a közönségnek, ugyanis nemcsak hogy arra kattintunk, amivel egyetértünk, de azokra a megosztásokra is, melyeket hasonló politikai beállítódású ismerőseink osztottak meg.
5. A civil szerveződés még sosem volt egyszerűbb
Forradalmak, tüntetések és az azonnali, közvetlen cselekvés megszervezése. A Facebookon mindez pillanatokat vesz igénybe, pár óra alatt pedig mindenkihez eljut a híre, akihez el kell jutnia. Gondoljunk csak a Migration Aid múlt heti, Not In My Name demonstrációjára. Az eseményt egy nappal a tüntetés előtt hozták létre, azonnali válaszként a kormány menekültügyben tett lépéseire, mégis több ezer fő vonult velük másnap.
A tényleges cselekvés egyetlen buktatójának a potyautas probléma tűnik: a like, a kommentelés és a megosztás már önmagában azt az érzetet kelti, hogy tettünk az ügy érdekében, így a tényleges részvétel sokszor elmarad.
6. Hogy mi hír, azt a Facebook dönti el
A Facebook lassan a hírportálokat is uralja. A felhasználók 63%-a az internetről tájékozódik. A legtöbben a Facebookon szembejövő szalagcímekre kattintanak, a mobilos alkalmazást használva azonban a Facebook már nem irányít át a hírportálra, hanem saját felületén jeleníti meg a teljes szöveget. A felhasználóknak egyáltalán nem kell elhagyniuk Zuckerberg birodalmát ahhoz, hogy tájékozódjanak a világ történéseiről. Arról már ne is beszéljünk, hogy a cikkek körüli reklámhelyekből milyen bevételei vannak a közösségi oldalnak. Nemcsak az olvasóknak, de az újságíróknak is fő információs forrássá vált a Facebook. Lehetővé válik a kapcsolatok felkutatása és az információszerzés jóformán bárkiről, ráadásul az olvasók reakciói is közvetlenül mérhetőek.
7. Mi is változtattunk a Facebookon
Egyetemen belüli közösségi oldalként indult, mára azonban már a 65 év feletti internethasználók 56%-a Facebook profillal rendelkezik. Ahogy formálódik a közönsége, a Facebook azonnal reagál rá és úgy alakul át, hogy minden igényt kielégítsen. Egy rugalmas, folyamatosan fejődő közösségi portálról van szó, ami már fennállásának első éveitől hihetetlen sebességgel rendezte át az élet minden területét. Mi jön még?