Új szolgáltatást indított a Facebook, amellyel az újságírók munkáját könnyítenék meg. A Signal összefogja a cég eddigi néhány médiaszolgáltatását, és hozzácsap még pár újdonságot, hogy egy komplett közösségi információgyűjtő és -rendező eszközt adjon a poszttengerbe fulladó médiamunkás kezébe. Vagy a másik oldalról nézve: a Youtube után a Twitter is kezdhet aggódni.
Úgy tűnik, a Facebook már nemcsak azt akarja, hogy mindenki náluk olvassa a híreket, hanem azt is, hogy náluk is írják őket, vagy legalábbis minél több facebookos tartalom jelenjen meg bennük. Egy héttel azután, hogy az újságíróknak is megnyílt az eleinte csak hírességek számára elérhető Mentions, megérkezett az újabb médiaeszköz, a Signal is (egyelőre szintén csak az Egyesült Államokba).
Míg a Mentions élő videotudósításokra, emberek és témák követésére, illetve az olvasókkal – egyben az olvasott hírek potenciális forrásaival – való kapcsolattartásra alkalmas, a Signal az újságírók számára is fontos tartalmat segít előbányászni a közösségi oldal mélyéről. A név jelentése is erre utal: a Facebook az egyre kezelhetetlenebb mennyiségű közösségi tartalom zajából segít vele kiszűrni a hasznos jelet. Ráadásul nemcsak Facebookon: az Instagram képei és videói között is eligazít téma vagy épp helyszín alapján.
Fotó: Gerd Altmann
Korábban részletesebben is írtunk már arról, hogy a mainstraim újságírás számára is egyre fontosabbak a közösségi tartalmak, és ezzel párhuzamosan sorra tűnnek fel olyan szolgáltatások, amelyek segítenek navigálni a közösségi médiában. A Signal olyanok mellé lép be erre a pályára, mint a Storyful, az Emergent, a Storify és társaik.
Friss, ropogós infót tessék
A Signal lényege, hogy a nyilvános tartalmakat könnyebben átláthatóvá, kereshetővé, rendezhetővé és beépíthetővé teszi. Ehhez egyrészt korábbi szolgáltatásokat integrál, másrészt új lehetőségekkel bővíti a repertoárt. A Storyfullal közösen működtetett Newswire például eddig is szállította már az ellenőrzött hitelességű posztokat. Szintén ismerős lehet a trending, vagyis épp forró témának számító posztok összegyűjtése, ebben továbbra is a Crowdtangle – Buzzfeedtől a Voxig számos sikeres médium csodafegyvere – segíti a Facebookot.
Az új lehetőségek közé tartozik a Leaderboard, ahol az egy-egy politikusról, zenészről és más hírességről szóló posztokat lehet csokorba szedve követni. A leghasznosabb azonban az a funkció, ahol a kiválasztott posztokat és képeket lehet gyűjteményekbe menteni, ahol később egyben megtalálhatók, sőt egy gombnyomással együtt beágyazhatók a cikkekbe.
Fotó: Facebook
A cikket azért nem írja meg
"Nagyon fontos számunkra, hogy kontextust és hátteret nyújtsunk a nap legfontosabb híreinek. [...] Nagy segítség, hogy betekintést nyerhetünk abba, hogy az emberek miről beszélnek Facebookon, és mivel kapcsolatban vannak kérdéseik" – mondta a Signal hasznáról Allison Rockey, aki az olvasók bevonásáért, megmozgatásáért, a kapcsolattartásért felelős szerkesztő – vagyis "engagement editor" – a Voxnál.
Amellett, hogy könnyű belátni, miért jó úgy általában is a Facebooknak, ha a tartalmai gyakrabban szivárognak vissza a médiába, az erősítést a növekvő verseny is indokolja. Ahogy a Mentions élő közvetítéseivel a Youtube, Merkaat és Periscope ellen vonul hadba az oldal, a Signal a Twitter médianépszerűségét törné le. Ebben a tekintetben ugyanis még mindig a Twitteré a vezető pozíció, ha valami fontos történik, az újságírók – legalábbis Magyarországon kívül – továbbra is előbb keresik ott a friss információt, mint Facebookon. A cég eltökéltségét jelzi, hogy a Signal esetében a Facebooknál nem babrálnak a hírhedt hírfolyamrendező algoritmusaikkal, a posztok súlyozatlan időrendi sorban jelennek meg egy-egy témához kapcsolódóan.
Persze ahogy Andy Mitchell, a Facebook médiakapcsolatokért felelős igazgatója is megjegyezte, a Signal és társai segítenek felszínre hozni az épp pörgő témákat, de továbbra is az újságíró/szerkesztő feladata és kompetenciája eldönteni, hogy minek van ebből valóban hírértéke.