Ezek 2015 legjobb karácsonyi reklámjai

2015. december 21. 10:18 - Árki Noémi

Újra itt a karácsony, és újra megindult a verseny a különböző vállalatok és áruházláncok között a legmeghatóbb, legbájosabb vagy legviccesebb karácsonyi reklám címéért. Idén nagy sláger volt a magányos nagypapa, pozitív viszont, hogy a szokásos klisés lefutással szembemenő próbálkozások is születtek, sőt, mások direkt a giccs kiparodizálására mentek rá. Most is összeállítottuk szokásos éves listánkat azokból a karácsonyi reklámokból, melyek idén a leginkább figyelemre méltók voltak.

A legmerészebb vállalás...

...idén a Pornhubé volt. A magányos nagypapa, aki a Pornhub prémium szolgáltatására kap előfízetést, nem éppen a szokásos csattanója a karácsonyi reklámoknak. Rendkívül humoros és ötletes a targetálás, miközben mégsem érezzük se tolakodónak, se durvának a poént. Ami azért is dícséretes, mert ezt a témát nagyon könnyű elvinni abba az irányba, hogy az sértő legyen bizonyos csoportokra nézve. Bár az unoka-nagypapa kapcsolatban a pornószolgáltatás ajándékozása kissé talán tényleg erős, de az elképzelés valami olyasmi, hogy ha már egyszer adsz valamit, adj olyat, ami a másiknak hasznára lesz és még örülni is fog neki.

A Pornhub egyébként mindig is jó érzékkel nyúlt a kényes témák vicces tálalásához, ezzel oldva a tabunak számító kérdést. Mert ugye tudjuk, hogy pornót senki sem néz.

John Lewist idén is megkönnyeztük

A John Lewis karácsonyi reklámja magabiztosan, a már tőlük jól megszokott stílusban és kedves kis történettel hozta a szokásos szintet. A történet egy Holdon élő idős bácsiról szól, aki az emberektől távol, magányosan éli az életét. Van persze a Földön egy kislány, aki ezt észreveszi, és minden erejével azon van, hogy tudassa vele, nincs egyedül. Ez persze a végén sikerül is, hiszen ha nem így lenne, nem maradnánk hűek a karácsonyhoz kapcsolt varázslathoz és a szeretet erejéhez. Hiába klisés és a végletekbe menően mézes-mázas, mégis imádnivaló és megható. A John Lewis egyébként egy már jól bevált séma alapján dolgozik, ami szépen kirajzolódik az előző évek reklámjait is figyelembe véve. Az egyik főhős mindig egy magányos, szeretetre és társra vágyó karakter, aki valamilyen szempontból más, mint a többiek. Vagy megközelíthetetlensége miatt, mert például a Holdon él, vagy mert egy más lény, mint a tavalyi reklám pingvinje, Monty. A másik főhős pedig a rajta segítő tiszta szívű, többnyire gyerek szereplő.

Idén a magányos nagypapa van a középpontban

Nemcsak a John Lewis, hanem az Edeka áruház is ugyanahhoz a motívumhoz nyúlt. Bár az utóbbi egy fokkal durvábban tolja az arcunkba, hogy miről is van szó. Az egyedül élő nagypapát sorra mondják le a családtagok karácsonykor a sok tennivalóra hivatkozva, aki ezért saját halálhírét keltve gyűjti mégis otthonába a rokonokat. A reklám vége megdöbbentő ugyan, az egész család szembesülhet a ténnyel, hogy tényleg egy ilyen lépésre volt szükség ahhoz, hogy meglátogassák idős rokonukat, a mondanivaló teljesen helytálló lehetne, de valami mégsem stimmel. Az agyonhasznált sablonok miatt az elgondolkodtató és az oktató hatás valahogy elmarad, és az egész inkább csak felháborodást hagy a nézőben.

Lehet, hogy jobban jártak volna, ha maradnak a humor vonalán, a tavalyi Scooter reklám ugyanis nagyot robbant és még eredeti is volt:

Az idei legbájosabb...

...a Sainsbury’s cicás reklámja. Mog, a hatalmas, jól táplált macska gyakorlatilag romokba dönti az ünnepi otthont, a végén mégis a nap hőseként ünneplik. Akinek van macskája – és az internetet elárasztó cicás gifeknek és videóknak köszönhetően már az is, akinek nincs – is tudja, hogy egy macska bizony tényleg ilyen. És amíg ezt csak egy videóban kell néznünk, addig ez kiüti a cukiságmérőt, és talán pont ezért is tudott ez a reklám már több mint 25 millió megtekintést összeszedni. Az az arc, amit pedig a véletlenül, de már visszafordíthatatlan láncreakció láttán vág, egyszerűen imádnivaló.

Azt viszont hozzá kell tenni, hogy a tavalyit nem tudják felülmúlni. A világháború 100. évfordulójára készített reklám a karácsony napjára tűzszünetet tartó brit és német katonák megható történetét dolgozta fel. Igaz ugyan, hogy sok támadás is érte azt illetően, hogy szép dolog-e kereskedelmi célra használni egy olyan eseményt, amely több millió emberáldozattal járt.

És az idei legbizarrabb...

...az a reklám, ahol egy róka beránt egy kozmikus lyukba egy mufurc vásárlót a borszaküzletben, akivel ezután mindenféle még bizarrabb dolog történik, és mindennek hatására hirtelen elkapja a karácsonyi láz. Nem, mi sem tudtuk értelmezni, de talán a giccses és megszokott „a karácsony értelmének felfedezése” témájának valamiféle paródiája lehetett a cél. De az is lehet, hogy az Oddbins borszaküzlet marketingesei az áruk alapos minőségellenőrzését követően estek neki a brainstormingnak. Mindenesetre eléggé „mi a franc” élmény ahhoz, hogy mindenki emlékezzen rá.

Az év legrosszabb szóvicce díj...

...pedig a Mercedesé a (s)elf-driving, azaz önmagát vezető autóval, amit a reklámban persze egy manó vezet. Túljátszott érzelmek, hihetetlenül fájdalmas poén, de valamiért mégis kedves és szerethető.

A Comedy Central visszaszólt

Karácsony alkalmából összegyűjtötték a legkedvesebb szitkozódó és folyamatosan elégedetlenkedő kommenteket, majd a végén, egy „nesztek”-kel odalökik, hogy újra lesz Dokik, ezzel eleget téve az egyáltalán nem szép kéréseknek. Merész és vicces, bár a végkifejlet kissé lecsapja az egész vagánykodást… újra lesz Dokik? Ennyi? Komolyan?

Boldog ünnepeket kívánunk! :)))))

Szerző: Comedy Central Magyarország, 2015. december 13.

Karácsonykor nemcsak a szerelem vesz körül

Az FCB Toronto készítette társadalmi célú reklám arra próbálja felhívni a figyelmet, hogy kívülről bármennyire is az idillt jelenti a karácsony, amikor a családok összegyűlnek, hogy együtt, szeretetben töltsék az ünnepet; a valóság sajnos nem mindig így néz ki. Tudták például, hogy karácsonykor 30 százalékkal megnő a családon belüli erőszak a készülődés okozta stressz miatt? A reklám valójában egy installáció egy kanadai kirakatban, így szó szerint is a kirakatba helyezve az egyébként lappangó jelenséget. A nagyon finom és kis mozdulatok jól visszaadják a helyzet feszültségét, ami pontosan emiatt sokszor rejtve is marad a külső szemlélő előtt. A kirakatüvegen az adományvonal számát is elhelyezték.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr18187192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.12.22. 14:13:04

És a legidegesítőbb a telenorfos

Flankerr 2015.12.24. 07:53:19

"újra lesz Dokik?"
Ennél fontosabb üzenet nincs is a CC-n :)
Egyébként az emtv blogon ma lesz interjú azzal a 3 kreatívval akik felelősek a CC nagyon jó saját promóiért :)
süti beállítások módosítása