Novemberben lejár a Class FM üzemeltetésére vonatkozó szerződés, és könnyen lehet, hogy az országos kereskedelmi rádió adása ősztől véglegesen megszűnik, és helyét más veheti át. A csatorna politikai viharok közepette született, és úgy látszik, a megszűnésébe is beleszól a politika.
A Médiatanács nem fogja meghosszabbítani a Class FM novemberben lejáró szerződését, így sanszos, hogy a hallgatók hamarosan búcsút mondhatnak az egyetlen országos lefedettségű kereskedelmi rádiónak. Kövessük végig a Class FM pályafutását, nézzük meg, hogyan indult az egész, milyen okok játszanak szerepet a rádió esetleges megszűnésében, ami egyben a magyar kereskedelmi rádiózás alkonyát is jelentheti, legalábbis az országos lefedettséget nézve.
Forrás: www.classfm.hu
A Sláger és a Danubius padlóra küldése
Mivel volt némi balhé már az új rádió 2009-es létrejöttekor is, érdemes innen kezdeni a történetet. A Class FM egyeduralma előtt két ismert rádió, a Sláger és a Danubius uralták a piacot. Az országosan is igen népszerű rádiók megszüntetése nagy vihart kavart a közvéleményben, és politikai vitákat is kiváltott. A rádiók tulajdonosi lobbijának köszönhetően az Országgyűlés 2008 decemberében nagy többséggel törvényt módosított, hogy a két kereskedelmi rádió, szerződésük lejárta után, pályáztatás nélkül is sugározhasson tovább. Végül Sólyom László, az akkori köztársasági elnök megakadályozta a dolgot, és elküldte az Alkotmánybírósághoz a módosítást, amely meg is semmisítette.
A törvénymódosítás nem sikerült, így a mai Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elődje, az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) fideszes és szocialista delegáltjainak köszönhetően kiírt egy új pályázatot, amely a rádiók által fizetendő médiaszolgáltatási díjat helyezte előtérbe. A Sláger és a Danubius bevételének 10-15 százaléka kevés volt a versenyben, mivel a Class FM-et üzemeltető Advenio Zrt. és a Neo FM-et működtető FM1 konzorcium bevételük 50-55 százalékát ajánlották fel. A hullámsáv használati jogát 7 évben szabták meg, melynek lejártával további 5 év hosszabbítást lehet majd kérni.
A botrányos megszűnésben politikai erők is szerepet játszottak, mivel az Advenio Zrt. tulajdonosi köréhez kapcsolható volt több magyarországi jobboldali médium (Heti Válasz, Magyar Nemzet és Lánchíd Rádió) is. A rádiót üzemeltető cég főrészvényese Fellegi Tamás volt, őt viszont a második Orbán-kormány létrejöttekor felkérték fejlesztési miniszternek, így eladta a tulajdonrészét, az Advenio új főrészvényese pedig Nyerges Zsolt lett.
Forrás: www.music.hu
A Sláger Rádió megszüntetésével sikerült kiűzni a magyar médiapiacról az Egyesült Államok egyik legnagyobb médiabefektetőjét, az EMMIS Communicationt. Az amerikai diplomácia nem nézte jó szemmel a rádiók ügyét, a nagykövetségről kiszivárgott jelentésben a magyar korrupció példaképének tartották a frekvencia-megszüntetést. A Sláger Rádió megszűnése ellen Jeffrey H. Smulyan, a rádió tulajdonosa mozgósította a hallgatóságot is, arra kérte az embereket, hogy petíciót írjanak alá, így kimutatva tiltakozásukat a kormány felé, és szimpátiájukat a rádióval. A petíciót majdnem egymillióan írták alá, és a közösségi oldalakon több mozgalom is szerveződött, de ezek sem változtattak a rádiók helyzetén. A két megszüntetett rádió próbált peres úton elégtételt venni, nem sok sikerrel, így a Sláger és a Danubius eltűntek a magyar médiapiac olvasztótégelyében, helyettük pedig létrejött két új országos rádió a régiek frekvenciáján: a Class FM és a Neo FM.
A Neo FM csődje – a Class FM egyeduralma
A pályázati kiírás új nyertesei hamar átvették a piacot: a Class FM már a kezdetekben megegyezett a Danubius két húzóemberével, Jáksó Lászlóval és Sebestyén Balázzsal, az új rádió átvette elődje arculatát is, és hamar nekivágott a sugárzásnak. A Neo FM indulása nem volt zökkenőmentes, hetekig tartott, míg szerződést kötöttek az egykori slágeres műsorvezetőkkel, Boros Lajossal és Bocskor Gáborral, és az új rádió arculata körül is voltak gondok. Az első években zökkenőmentesen működött a két adó, úgy nézett ki, hogy minden sínen van, még a pályázatban felajánlott médiaszolgáltatási díj fizetésére is kedvezményeket kaptak.
A 2010-es kormányváltás után azonban a Fidesz-közeli nagyvállalkozók által birtokolt Class FM sorra kapta az állami hirdetéseket, ami hatalmas bevételeket jelentett számára, míg versenytársa, a Neo FM jelentős pénzektől esett el. A csatorna a jó hallgatottság ellenére nem tudott nyereségessé válni és fizetni a pályázatban felajánlott összeget, így szépen lassan padlóra került. A Médiatanács próbálta segíteni az akadozóan fizető adót, fizetési határidőket módosítottak, de a rádió helyzete csak súlyosabb lett, és véglegesen eladósodott, körülbelül 750 milliós tartozása keletkezett a hatóság felé. Miután a csatorna többszöri felszólításra sem kezdte el a tartozásai törlesztését, 2012. június 20-án az NMHH felbontotta a frekvenciaszerződését.
A felmondást törvényi ütközések nehezítették, amelyek miatt jogi vita vette kezdetét: mivel a Neo FM csődvédelem alatt állt a felmondás időpontjában, a Médiatanács a vonatkozó törvény szerint nem mondhatott volna fel neki, a hatóság viszont a médiatörvényben foglaltak szerint járt el. Tulajdonosváltás is történt a Neónál, amerikai befektetők szerezték meg maguknak, de ez sem hozott érdemi változást, a rádió munkatársai a több hónapja elmaradó fizetések miatt, 2012. augusztus elején benyújtották a felmondásukat.
A Neo FM megszűnésével riválisa, a Class FM monopolhelyzetbe került a kereskedelmi rádiózás piacán, mivel a 2010-es médiatörvény elődjével, az 1996-os törvénnyel szemben nem tartalmazott utalást arra, hogy hány kereskedelmi rádiónak kell működnie, így az NMHH-nak nem volt kötelező kiírni új pályázatot a megszűnt rádió frekvenciájára. A csődbe ment rádió frekvenciáit a közmédia kapta meg.
Tulajdonosváltások a Classnál
A Class FM egyedül maradt a piacon, és hamarosan az ország leghallgatottabb rádiójává vált, egy felmérés szerint 2,6 millió ember hallgatja naponta. A rádió kimagaslóan nyereséges éveket tudhat maga mögött: a Népszabadság értesülései szerint 2011-ben 54 millió forintos nyereséggel zárta az évet, 2012-ben az adózott eredménye meghaladta a 910 millió forintot. Nettó árbevétele 2010 és 2012 között 2 milliárd forint fölötti volt. A hatalmas bevétel nagy része annak köszönhető, hogy a csatorna kapta az állami cégek rádiós hirdetéseinek szinte egészét. Említésre méltó, hogy a Szerencsejáték Zrt. 2013-ban 377 millió forint értékben hirdetett a Class FM-en.
Forrás: TNS Hoffman
2014. január elején írta meg a Népszabadság, hogy az Opten céginformációs szolgáltató szerint 2013 júliusában változás történt az Advenio Zrt-nél: korábban Nyerges Zsolt volt a főrészvényes a cégnél, de júliusban már a részvények több mint felét az ugyancsak a Fideszhez köthető Simicska Lajos birtokolta. Nyerges és Simicska az állami megbízások tömkelegét elnyerő építőipari óriáscégnél, a Közgép Zrt.-nél is befolyásos szerepet töltenek be, mivel Simicska a főrészvényes, Nyerges pedig a cég elnöke.
Simicska Lajos médiumai. Forrás: Hír Tv
Az elindulása óta hatalmas nyereséget termelő Class FM történetében 2016-ban, ahogy közeledett a 7 éves frekvenciahasználatra kötött szerződés lejárta, ismét tulajdonosváltás történt. A rádió eladása feltehetően a médiában Orbán-Simicska háborúként ismert konfliktushoz köthető, mivel Simicska Lajos cégbirodalma és a kormánypártok között több összetűzés is volt, mióta 2015 elején összekülönbözött a miniszterelnökkel. A nagyvállalkozó ezután elkezdte átcsoportosítani érdekeltségeit, több hozzá köthető médiumtól is megvált, így kerülhetett sor a rádió eladására is.
2016. május 17-án jelentették be, hogy az Advenio Zrt. részvényeinek 100 százalékát a Michael McNutt amerikai üzletember által tulajdonolt Sláger Rádió Zrt. vásárolta meg. (Ez a cég működtette az egykori Sláger Rádiót is). Talán a tulajdonosok azt remélhették, hogy így a rádió túlélheti a tulajdonos és a kormány közötti civakodást, és meghosszabbítják a szerződését. A meghosszabbítással kapcsolatban már az előző évben a 14 hónapos határidőn belül, 2015. július 30-án benyújtották a következő évben lejáró szerződés egyszeri, 5 éves meghosszabbítására vonatkozó kérelmet, amelyről 2016 júniusában született döntés a Médiatanácsnál: a hatóság a kérelemnek nem adott helyt. Az új tulajdonosok reménykedtek a szerződés meghosszabbításban, de úgy látszik, a tulajdonosváltás se mentette meg a rádiót.
Összecsapnak a hullámok a Class FM felett
A Class FM-et egyébként az utóbbi években többször megbírságolta a hatóság reklámidő-túllépés miatt, ami ugyan nem megy ritkaságszámba, de 2014-ben határozatba is foglalták, hogy többszöri jogsértés miatt bevonhatják az üzemeltetésre vonatkozó engedélyt. A Médiatanács 2016. február 16-án ismét eljárást indított a rádió ellen, a reggeli műsor műsorvezetőinek a médiatörvény előírásait megszegő magatartása miatt. Ez azért fontos, mert a Médiatanács kezébe így egy aduász került, amivel végleg elkaszálhatnák a Class FM ügyét.
Forrás: www.mmonline.hu
A Médiatanács papíron egy független testület, elnökét és négy tagját az Országgyűlés nevezi ki, kétharmad esetén viszont ez azt jelenti, hogy a kormánypártnak döntő befolyása van a testületben. A Médiatanács azzal indokolta a kérelem elutasítását, hogy a médiapiacon az elmúlt hét évben hatalmas változások mentek végbe, így teret kell engedni a magyar rádiózás fejlődésének. Ezért új frekvenciaterv fog megjelenni, amelyre az Advenio Zrt. is pályázhat majd, így még maradt némi remény a Class FM maradására.
Mi lesz a Class után?
Már elindult a találgatás, hogy ha a kereskedelmi csatorna megszűnne, ki léphetne a helyére, a sajtóban felmerült Andy Vajna médiamogul és kormánybiztos neve is, aki az utóbbi időben megszerezte magának a Tv2-t és már rádiócsatornája is van. Szóba jött még a másik Fideszhez köthető vállalkozó, Habony Árpád neve is, aki nagy ambíciókkal tört be a médiapiacra, érdekeltségi köréhez tartozik többek között a nemrég létrejött Lokál, a Ripost, a Magyar idők és a Karc FM is. Ami biztosra vehető, hogy a Class FM hatalmas hallgatósággal rendelkezik, így a roppant nagy értékkel bíró csatorna adása rengeteg hallgatót vonz, ezért mindenképp fontos kérdés, hogy mi lesz a sorsa.