A Föld lakossága összesen több mint 1 milliárd órát tölt naponta Youtube videók nézésével. A Cisco becslése szerint pedig 2020-ra a teljes internetforgalom 80%-a videó lesz, és ebből az egyre népszerűbb élő videók is jelentősen kiveszik majd a részüket. Miért ennyivel népszerűbbek a vizuális tartalmak? Hogyan lehet lépést tartani a fejlődésükkel?
A Cisco jelentésből kiderül, hogy az adatforgalom mennyiségének regionális különbségeit nézve Közép- és Kelet-Európa ugyan – magától értetődően – jóval kisebb adatforgalmat bonyolít például Ázsiához vagy Észak-Amerikához képest (ez az előrejelzés szerint havi 4 milliárd DVD-nek megfelelő adatmennyiséget jelent majd 2021-ben), a videós tartalmak növekedése itt is hozza az évi átlagos 30%-ot.
Kép: www.annaloredana.net
A marketingvilág számára nem új tendencia a vizuális tartalom térnyerése. Egy ideje már jellemző, hogy az adott esztendőt a vizuális tartalom évének kiáltják ki. Mint ahogy történt ez 2015-ben, 2016-ban, és a trend 2017-ben sem lassult. 2013 körül volt a fordulópont. Addig a tartalommarketing a hosszú, súlyos szövegekre épített, hatásos kiemelésekkel és erős kulcsszavakkal, mert a hosszú szöveget hitelesebbnek érezték az emberek. Ebben ugyan lehet némi igazság, azonban a gyorsan emészthető színes-szagos tartalom átvette a vezetést az egyre erősebb információ dömpingben.
A Tartalommarketing Intézet 2016-os jelentése szerint a B2B marketingben az illusztrációk és a képek használata nőtt a leglátványosabban: 76%-ra a korábbi év 69%-ához képest. Ugyan a marketingesek 79%-a szintén használ vizuális eszközöket, erős kétharmaduk állítja, hogy még komoly fejlődésre van szükségük annak a megértésében, hogy pontosan mi az ami tényleg hatásos.
Miért működik ennyivel hatásosabban a vizuális tartalom?
Miközben úszni tanulunk a túláradó tartalom világában, a Microsoft tanulmánya szerint elértük azt a szintet, amikor a koncentrációképességünk az erről méltán hírhedt aranyhalé mögé csúszott. Az emberek figyelme többnyire 8 másodperc után terelődik el, az aranyhalé 9.
Kép: www.adlibbing.org
Az agyba érkező információ 90%-a vizuális, így érthető, hogy a vizuális tartalom jobban megragad az agyban, mint a simán csak szöveges. Annak is van oka, hogy könnyebben fogyasztható a vizuális, mint a szöveges tartalom: az agy 60%-kal gyorsabban dolgozza fel a vizuális tartalmat.
Továbbá, az emberi agynak körülbelül 1-4 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy feldolgozzon egy szimbólumot, és jelentést társítson hozzá. Az összehasonlítás kedvéért, átlagosan 6 másodpercre van szükség 20-25 szó elolvasásához.
Kép: digitalmarketinginstitute.com
A legkedveltebb vizuális marketingeszközök
A vizuális marketing eszközök 3 fő kategóriája:
- Képek, illusztrációk, clip art: a legegyszerűbb módja a vizuális ábrázolásnak egy jó kép beszerzése és felhasználása. Ez többnyire egy stock photo-oldalról történik, ami kényelmes, ingyenes, és sokszor már unalmasan sablonos megoldáshoz vezet. Érdemes körbenézni az egyedibb, izgalmasabb fotókat tartalmazó oldalakon, mint például a Flickr vagy a Morgue file, ahonnan szintén ingyen, creative commons licensszel, lehet használni a képeket.
- Mozgóképek, videók: az animált gif-ek, jól megszerkesztett videók igazán hatásosak tudnak lenni a figyelem felkeltésében és megtartásában. Vidyard blog oldalán lehet ötleteket és eszközöket találni.
- Adatvizualizáció: a grafikonok, infografikák gyorsabban értelmezhetővé tudják tenni az adatokat, és sok szöveget ki lehet váltani velük. Népszerű infografikakészítő program például a Canva és a Piktochart.