Prosti lehetnék, hezitálok

2014. január 05. 20:25 - Varga Csenge

A Facebookon időről időre végigsöpör valamilyen új őrület: amikor egyre több felhasználó posztol értelmetlen dolgokat, vagy cseréli zsiráfra a profilképét, már nem kérdés, hogy megint elindult valami. A legújabb játék túllőtt a célon: a „Terhes vagyok” és a „Még mindig szeretem az exemet” bejegyzések nem egy családban okoztak botrányt. Miért mennek bele mégis sokan a már első ránézésre is gagyi és értelmetlen játékokba?  Kutatások szerint az értelmetlen dolgok Facebook-falra irkálása olyan fontos szociális igényeket elégít ki, amiket a kommunikáció és a szociológia a  csoporthoz tartozás és az önreprezentáció szakszavakkal jelöl.

 

  • 42 kapcsolatom volt.
  • Terhes vagyok.
  • A férjem új munkát kapott, költözünk Kínába.

Ismerős? A közösségi oldalakon gyakran és gyorsan terjednek hasonló kiírások, amelyek valójában furcsa játékok. Pár hónapja a zsiráfok szaporodtak el az ismerőseink közt, erről bővebben is írtunk. Annak a játéknak az alapja egy logikai bukta volt: hajnali négykor csöngetnek az ajtódon, és a szüleid állnak a küszöbön, mit teszel elsőként? Kinyitod a szemed! Ja, hogy te az ajtód nyitod? Esetleg felkelsz az ágyból? LOL, bebuktad! Innentől zsiráf vagy, és ennek megfelelően le kell cserélned a profilképed.

fb-os.jpg

Az új játék csak mostanában ért el Magyarországra, de angolul legalább október eleje óta fut. A zsiráfosnál legalább egy fokkal bonyolultabb: ha lájkolod ismerősöd állapotát, ami szerint örökbe akar fogadni egy majmot, vagy úgy gondolja, a saját neméhez vonzódik, akkor bizony áldozattá lettél. Érkezik is a levél a játékszabályokkal és a mondatokkal, hogy mit is kellene megosztanod a világgal. A vallomást legalább 24 óráig kint kell hagyni, és nem szabad magyarázkodni.

Ezekből kell egyet kiválasztani:

  1. Már 42 párkapcsolatom volt.
  2. Azt hiszem, szerelmes vagyok. Mit tegyek?
  3. Valaki felajánlott egy munkát prostituáltként, de most hezitálok.
  4. Úgy döntöttem, mától nem hordok fehérneműt. / Elfelejtettem fehérneműt venni.
  5. Még mindig szeretem az exemet.
  6. Úgy döntöttem, homoszexuális leszek.
  7. Terhes vagyok.
  8. Akarok egy gyereket.
  9. Egy egér éppen keresztülfutott a lábfejemen.
  10. Adoptálni fogok egy majmot.
  11. A férjem/feleségem/szeretője új munkát kapott, Kínába költözünk.

A 11 mondat között van olyan, ami nem ad okot a veszekedésre, de bevállaljuk a komolyabb mondatokat? Van, aki ezt komolyan veszi? Ismerőseink közül az első áldozat bejegyzését még értetlenül olvassuk, de a hasonló kiírások nagyon gyorsan terjednek, nem feltűnő?

Verssel jobb?

Vannak értelmesebb játékok is: ki kellett írni valamelyik kevésbé ismert  költő versét, aztán  azoknak, akik kedvelték, kommentelték, az eredeti posztolónak kellett  keresni egy másik, szintén nem annyira ismert költőt, és így tovább.

Ez a játék azért szimpatikusabb, mert ad valamit, lefoglal, kutatgathatok az interneten, tovább tart, mint a megfelelő zsiráfos kép vagy a legvállalhatóbb mondat kiválasztása.

Amit Freud nem tudhatott

Bár a fenti bejegyzések a visszajelzések alapján családi vitákat szítanak, kapcsolatokat tesznek tönkre, mégis egyre többen csatlakoznak. Miért jelennek meg ezek a játékok, mi szükség van rájuk? A Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking nevű szaklapban 2011-ben publikált tanulmány szerint a Facebook használata örömet okoz, mivel az oldal használata kielégít két szociális szükségletet:  a csoporthoz tartozás és az önreprezentáció igényét.

psychology-of-social-networking-chart.jpeg

A csoporthoz tartozás ösztönös igény:  tartozni szeretnénk valahová úgy, hogy közben teljességgel elfogadnak minket. Az internetes közösségi hálózatok a csoportidentitás-képzés új, digitális terepei.

Emellett a Facebook lehetőség önmagunk reprezentálására:  vonzó a felület, ahol rengeteg embernek mutathatjuk meg magunkat néhány kattintással. A Facebookon megjelenített személyiség néha népszerűbb, mint valós énünk. A két én közti különbség ritkán tudatos, az internetes egót a pszichológusok gyakran csupán kiteljesedett énnek tekintik, nem pedig egy alteregónak, akkor is, ha a virtuális személyiség merőben más jellemzőket mutat, mint reális párja.

Az ilyen közösségi játékok egyértelműen fenti két szükséglet kielégítését célozzák meg. Egy- egy botrányos kiírással figyelmet kapunk, érezzük, hogy fontos a jelenlétünk, az emberek odafigyelnek az életünkre.

Fotók: 1 2

70 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr715736676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Morrancs 2014.01.06. 08:31:44

Igazából nem a Facebook-al van a gond, hanem a felhasználókkal, azaz az emberiséggel.
A csoporthoz tartozás igénye nem baj, a kommunikáció sem. A gond ott van, hogy ehhez az emberek zöménél nem társul egy minimális intellektuális igény.
Ha magamból indulok ki, akkor eleve nem csatlakoznék egy olyan játékhoz, amiben először bepaliznak, majd utána közlik a játékszabályokat, azaz az első cselekményemet még akkor követném el, amikor nem is tudom, hogy játszom. Magasról tojnám le, hogy ki mire kötelez ezen játék keretében.
Mi az, hogy ezt vagy azt KELL kiírnom? Azt írok ki a saját üzenőfalamra, amit akarok. Olyan a profilképem, amilyennek én akarom.
Aki eddig nem jut el saját önbecsülésében, azt én csak sajnálni tudom.
Sajnos a többség odáig sem jut el, hogy miután egy ilyen marhaság miatt pórul jár, megromlik valamely családi kapcsolata, magába nézzen, és felismerje, hogy mekkora marha volt.

2014.01.06. 08:48:41

Ehhez ennyit tudok hozzátenni:

1. Én már 42 különböző kapcsolatban voltam.
Keresd fel a bőr és nemibeteg gondozót!

2. Azt hiszem, szerelmes vagyok valakibe, mit tegyek?
Keresd fel a pszichológusod!

3. Valaki felajánlott nekem egy állást prostituáltként, de bizonytalan vagyok.
Keresd fel a pszichológusod, ha elvállalod a bőr és nemibeteg gondozót!

4. Úgy döntöttem, hogy többé nem viselek fehérneműt.
Keresd fel a pszichológusod, tünetek esetén a bőr és nemibeteg gondozót!

5. Még mindig szeretem az exem.
Keresd fel a pszichológusod!

6. Úgy döntöttem, hogy meleg / leszbikus leszek.
Keresd fel a pszichológusod és utána sűrűn látogasd a bőr és nemibeteg gondozót!

7. Terhes vagyok.
Keresd fel a nyőgyászod, ha férfi vagy a pszichológusod!

8. Gyereket akarok.
30 alatt pszichológus, felette nőgyógyász.

9. Egy egér átfutott a lábamon.
Keresd fel a bőr és nemibeteg gondozót!

Aki ezt kitalálta, keresse fel az anyukáját!!!

Shopping 2014.01.06. 08:54:13

Akik részt vettek a "játékban" jellemzően 10 évesek, vagy olyan felnőttek akik egy 10 éves szellemi színvonalával rendelkeznek.

Igen, nyilvánvalóan meg van a pszichológiai háttere annak, amikor vki folyamatosan posztol arról, hogy:
- merre járt
-mit evett
-mi a véleménye a politikáról
-egyéb, másokra nem tartozó eseményekről fotókat rak fel.

nyikk 2014.01.06. 09:05:42

Méghogy semmi baj a faszbúkkal.
Az meg van amúgy, hogy a kezdőoldalán ha összekötöd az ember szimbólumokat, akkor a SPY szó adódik ki?:)
Semmi más célja nincs a készítőknek,mint az önként, dalolva és főként ingyen megosztott személyes adatokat begyűjtik, feldolgozzák és pénzzé teszik.
Az érdeklődést meg fenn kell tartani az oldal iránt, hogy ne álljon meg az adatgyűjtés és ezáltal a pénz folyam, az ilyen játékok erről szólnak.

2014.01.06. 09:17:23

Az internetes közösségi hálózatok előtt a hülyéket csak saját környezetük ismerte, most végre kiléphettek ország-világ elé. Szerencsére ezzel a hülyeségük mértéke nem nőtt.

nandras01 2014.01.06. 09:47:23

nekem nincs facebook fiókom.
embernek számítok még?

Huncutkukac (törölt) 2014.01.06. 09:53:57

A napokban szelektáltam ismerőseim számát. És éppen azokat szüntettem meg, akik bugyuta "üzikkel", meg idióta képekkel bombáz naponta ötvenszer is, illetve akik egy-egy 8 éves gyermek szintjén mozgó játékkal invitálnak nap mint nap.

MAC-Ka 2014.01.06. 10:02:51

Gratulálok a cikkírónak és a kommentelőknek... :)
Igen, ti értelmesebbek vagytok az átlagnál, nem vesztek részt buta játékokban, csak komoly intellektuális dolgokban hisztek és mély megvetéssel vagy lesajnálással nézitek a sok "tízévest" :)
..és milyen jó ezt most jól elmondani mindenkinek, bizonyára jobban érzitek magatokat tőle... :)))
Elgondolkodtatok rajta, hogy ez bizony pontosan UGYANAZ a jelenség mint amiről beszéltek :)
Ezzel most ti is egy csoporthoz tartozónak gondoljátok magatokat...a "nem veszek részt hülye játékokban, mert én attól intelligensebb vagyok" csoportéhoz :)

A cikkhez annyit, hogy amelyik kapcsolat egy ilyen poénos kiírástól tönkremegy, az eleve nem is volt jó. Fölösleges tragikus szinezetet adni neki. Valóban egy bugyutácska játék, de semmi több.
Szerencsés ember, akiben megmarad a gyermekkor játékosságából valami felnőttkorában és sajnálnivaló, aki ezt elutasítja magától.

Ja és senki sem kényszerít senkit, hogy részt vegyen benne. Én sem tettem, de nem nézem le aki igen :)

Szelid sunmalac 2014.01.06. 12:02:53

@MAC-Ka: Nincs azzal semmi gond, ha neked rendben van, hogy felnottek ilyeneket jatszanak. Ha szerinted ez ertelmes, es megeri ra idot feccolni, az sajat dontes. Ma mar nincs Taigetosz es a leghulyebbeket is mindig megprobaljak megmenteni.
Szereny velemenyem szerint ez ugyan felesleges es nagy butasag, de elfogadom a normakat, igy teged is.

ritmikus csimpifon 2014.01.06. 12:13:11

"Emellett a Facebook lehetőség önmagunk reprezentálására: vonzó a felület, ahol rengeteg embernek mutathatjuk meg magunkat néhány kattintással."

Ezzel együtt azonnal elkezd devalválódni a dolog: 5 másodperc hírnév után ugyanolyan senkik vagyunk, mint előtte, akikre a virtuális ismerősei nem is figyelnek. A fizikai kapcsolat hiánya gyorsan leértékeli ezt a virtuális teret, és egyre nagyobb inger kell ugyanakkora hatás eléréséhez. Gyorsan nő az ingerküszöb, és a végén kiderül, hogy az ismerősök 99%-át törölni lehetne, mert értelmes párbeszédre nem is kerül sor.

MAC-Ka 2014.01.06. 12:17:03

@Szelid sunmalac: Miért ne lenne rendben? Milliók lottóznak, az pénzükbe is kerül, és a nyerési esélyük minimális (5-ös valami 1:4milliárdhoz. )
Igen ez az ő döntésük.
Vannak akik blogot írnak, vannak akik lelkesen kommentelnek. Ennek mi az értelme? :)))
Többnyire ez is csak "játék", különösebb társadalmi vagy egyéni haszon nélkül...csak egy másik mint amiről most beszélünk.
Szerintem is felesleges és mint írtam is elég bugyuta dolog, viszont nem "norma". Saját magad döntöd el részt veszel benne, vagy nem. Még retorziók se érnek ha nem.

MAC-Ka 2014.01.06. 12:20:20

@ritmikus csimpifon: Nekem pl a FB vagy korábban az iwiw se jelentett mást, mint egy online "telefonkönyvet", ahol a régi ismerősök, akikkel már rég nem vagyok napi kapcsolatban, adott esetben elérhetőek. Szakmai oldalról meg pl a linkedin is ilyen.

Sadist 2014.01.06. 12:58:59

@MAC-Ka: Én lenézem azt, aki igen. Egyetlen szempontból jók ezek a játékok: rögtön lehet tudni, hogy kinek poroszkál az IQ-ja a 85-ös szint környékén vagy alatta.

Szelid sunmalac 2014.01.06. 13:05:40

@MAC-Ka: A lottonal leginkabb a remenyt veszik meg az emberek. De annal, hogy kiirom, hogy kurva lehetnek, mit is?

2014.01.06. 13:17:15

@Huncutkukac: a játékinvitálós üzeneteket nem feltétlen az embered írja/küldi, hanem volt olyan óvatlan, hogy a like-olással, játékkal engedélyt adott az alkalmazásnak, hogy a nevében üzeneteket küldjön, szóval nem cseszekedni akar veled az ismerősöd, hanem egyszer olvasás nélkül klikkelt az +elfogadom"-ra.

olcso 2014.01.06. 13:33:10

@MAC-Ka: Szerencsére a lottózó milliók nem teszik ezt közzé FB-n, így miattuk nem maradok le fontos infókról. A kedvencem, mikor valakit a munkahelye kér, hogy ossza meg ezt meg azt. Annak az oldalát (mármint munkahely) egyből tiltom is.

Aki lottózik, arról pedig nem is tudok, semmi kapcsolatom nincs velük.

MAC-Ka 2014.01.06. 13:38:15

@Sadist: Nos, eleve az, hogy lenézel másokat már minősít téged. Akárhányas IQ-t mér az IQ-teszted (merthogy ugye azt azért tudod, hogy az NEM az intelligenciát méri :) )

MAC-Ka 2014.01.06. 13:40:37

@Szelid sunmalac: Talán csak azt, hogy lássák mások reakcióját egy provokatív kijelentésre... vagy mittudomén...
Engem ugyan nem zavar...

Szelid sunmalac 2014.01.06. 13:42:03

@MAC-Ka: Hanem? A kulonbozo surusegu falfestekek fenyvisszavero kepesseget? Vagy a kutyak mancsanak kulonbozo kemenysegu talajon valo ruganyossagat a lovak patkoihoz kepest? Aruld el kerlek, mit mer az intelligencia hanyados!

MAC-Ka 2014.01.06. 13:45:18

@olcso: Fontos infók a facebookon? Amiről "lemaradok" mások megosztásai miatt????
Na ennyire én nem vagyok FB-függő :)))), nem onnan kapom a fontos infókat.

"Aki lottózik, arról pedig nem is tudok, semmi kapcsolatom nincs velük."
Ezt mindenkitől akivel kapcsolatba kerülnél, előre megkérdezed? Vagy honnan tudod, hogy lottóznak vagy nem? :)

MAC-Ka 2014.01.06. 13:49:29

@Szelid sunmalac: Azt hogy mennyire vagy jó bizonyos típusú tesztkérdések megválaszolásában.
A köznapi értelemben vett intelligenciának semmi köze ahhoz, hogy mennyire tudsz három ábra mellé egy negyediket kiválasztani.

Persze ha valaki per definíció az IQ-t nevezi "intelligenciának", akkor neki az, de ezzel az erővel az érettségi eredményedet is nevezheted annak...

olcso 2014.01.06. 13:55:12

@MAC-Ka: Valóban, félreírtam. De a lényeg az, hogy arról nem tudok, ha valaki lottózik, így nem is zavar.

FB: Nem függő vagyok, viszont ki lehet használni a fb adta lehetőségeket pl úgy, hogy azokat a híroldalakat, vagy egyéb blogokat kedveled, amik érdekelnek és szeretnél olvasni tőlük írásokat. Nem kell látogatni minden nap mindegyiket így. Természetesen megy anélkül is az infók beszerzése, de nekem könnyebb lenne, ha a spanjaim nem szórnák teli baromságokkal...

MAC-Ka 2014.01.06. 14:01:21

@olcso: OK, de ha a spanok megosztásai nem érdekelnek, két klikk és nem látod őket... (de lehet, hogy 3 vagy 4, régen kapcsoltam ki ilyent)
Mintha láttam volna csoportok létrehozását is valahol ott a baloldalon. Az nem tud ilyet?

Circus 2014.01.06. 14:09:26

@MAC-Ka: azért nem kellene teljesen összemosni a facebookon való közlést a blogolással. Normál esetben adott blogon adott téma kitárgyalása folyik, az idézett játéknak meg semmi értelmét nem látom... (trollokat, meg egyéb jópofizósba fordul 'blog'okat, mint a T. Homár, most hagyjuk, az eredeti értelmére gondoltam)

Azt pedig, hogy a lottózást is ideveszed... dohányzol? Mert például annak még ennyi értelme sincs, mint a lottózásnak.

Amúgy magam is telefonkönyvként használom a facebookot, ebben egyetértünk.

És hogy ON is legyek, egy idézet (honnan máshonnan):

"We post content which isn't ours for likes that aren't real to impress people we do not know."

Phteven 2014.01.06. 14:11:09

Hogy fogunk 5 év múlva röhögni ezen a fészbuk mizérián?! :-D

Circus 2014.01.06. 14:12:12

@MAC-Ka: az a baj, hogy ugye alapból beleszór(ta) az összes szemetet mindenki üzenőfalára, és ez hosszú távon erősen kontraproduktívnak bizonyult, pont a játékmeghívók/értesítések automatikus (és kikapcsolhatatlan) kiposztolása miatt.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.01.06. 14:22:06

Szeretem ezt a blogot, mert itt mindig megtudom utólag a legújabb facebookos őrület miértjét.
Egyébként az én ismerőseimnek volt annyi esze, hogy csak a majmos vagy a homokos státuszt írták ki. (Utóbbi fel sem tűnt senkinek, mert kb. minden péntek este ezzel van tele a hírfolyamom, hogy a berúgott delikvens haverjai poénból elveszik a telefonját és kiírják, hogy "buzi vagyok".)

@olcso: "azokat a híroldalakat, vagy egyéb blogokat kedveled, amik érdekelnek és szeretnél olvasni tőlük írásokat"
Egy ideig én is ezt csináltam, de aztán rájöttem, hogy az RSS-olvasó ennél sokkal hatékonyabb. Egyrészt mert facebookon minden érdektelen szemetet is megosztanak mellé, másrészt mert elveszik egy-egy poszt a tömegben. Ha érdekel, tudok mondani egy egyszerű és praktikus webes RSS-olvasót.

mildi 2014.01.06. 14:24:44

én erről itt és most hallottam először. ésszel kell megválogatni az ismerősöket, azon belül pedig azokat, akiket minden nap látni akarsz a faladon.....

MAC-Ka 2014.01.06. 14:28:19

@Circus: Nem összemosom, csak megjegyzem, hogy ez sem sokkal több, mint szórakozás. Hol az eredménye, értelme akár ennek a blognak is?
Változni fog valami ennek hatására? Szerintem nem.
De jól lehet az adott témában azonos nézeteket vallókkal egymást erősítgetni, létrehozva egy a FB-nál is illékonyabb csoportot, aminek pontosan annyi haszna van mint annak a játékocskának.
(Vannak komoly blogok, oldalak is, ahol "fejlesztő" munka folyik, de nyilván nem erre gondolok, csak az ilyen leírom a véleményem egy témáról blogokról)
A blog szó eredeti értelemben nem a weBLOG szóból származik? Kb webes napló. Vagyis valaki leírogatja a a napi eseményeket, gondolatait. Na ez kb a FB esete.

Nem, nem dohányzom, tetkókat se varratok magamra, mert az menő, és még a legújabb trendi cuccokra se bukok :)

MAC-Ka 2014.01.06. 14:32:03

@Circus: Ennyire nem vagyok FB guru, de tiltottam már le játékokról meg hasonlókról szóló értesítéseket, sok szemét nem is jön. Talán a relatív kevés számú ismerős és a kevés likeolt oldal miatt is :)

Circus 2014.01.06. 16:47:05

@MAC-Ka: pont az a baj, hogy kis túlzással gurunak kell lenned, hogy a szemetet kisöpörd - nyilván az a legjobb nekik, ha minél nagyobb pörgést generálnak...

Azért van cseppnyi különbség aközött, ha értelmes párbeszédet/vitát folytatsz (mint mondjuk mi itt), mintha agyatlan megosztás generálást / levélszemét szaporítást folytatsz. Konkrétan ilyenkor nem vagy több egy bio'bot'nál, és ezt nem hívnám szórakozásnak.

Arculatervin 2014.01.06. 17:24:56

@nandras01: Social life értelemben véve, nem. :) De éppen le kell szarni az egészet, nem az FB-től forog a föld.

♔batyu♔ 2014.01.06. 17:26:07

Szvsz, ott elsősorban a személyiségzavarosak vannak, azért mennek ezek.

Sadist 2014.01.06. 17:52:21

@MAC-Ka: Hol nem szarom le, hogy valaki szerint is minősít az, hogy lenézem az ostoba embereket? :D
Attól én nem leszek kevesebb és továbbküldözgetős baromságokkal sem terhelem a környezetem.

J.László 2014.01.06. 18:03:16

"...Social life értelemben véve..." Ezt a dumát basszus. Különben ki az a hülye, aki ingyen karban tarja az adatait a CIA-nek a faszbúkon? Dolgozzanak meg érte. Mire akkor nekik az a nagy költségvetés?

wezeeqq 2014.01.06. 18:32:28

@danialves: Engem érdekelne az az RSS-olvasó. :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.01.06. 18:37:21

@cracyt: feedly.com
Ha van gmailed, akkor csak be kell jelentkezni, és webcím alapján tudod belerakni az oldalakat. (Ugyan magukat a cikkeket olvasni elég kényelmetlen benne, de az összegyűjtésre kiválóan alkalmas.)

Dr_utcai_arcos 2014.01.06. 20:17:53

Headshot. Ennyi. Én már a 2. megosztásnál jeleztem, hogy értjük ám a viccet, csak nem szeressük. És amikor az egyik ismerősöm, aki már kb 3-4 hónapos terhes, kiírta, hogy terhes és erre megindultak a gratuláló "üzik" (amik már 3-4 hónapja is jöttek, amikor közölte, hogy terhes...), ott majdnem elszakadt a cérna. A legjobb az egészben, hogy a sok birkafarok nem olvas, nem, mert az megterhelő, amikor az előtte lévő 10 kommentből 8 arról szól, hogy ez csak egy hülye játék, továbbra is gratulálnak a nagy szerelemhez és hajrá hajrá. Világégés kellene ide bsza meg...világégés.

Dr_utcai_arcos 2014.01.06. 20:20:11

@laptop szerviz: papi...fizetnék neked egy sört! Te egy zseni vagy! :DDD!

MAC-Ka 2014.01.06. 21:47:11

@Sadist: Csak finoman próbáltam az értésedre adni hogy objektíve nagyobb ostobaságra vall mások lenézése, mint buta fb játékokba való beszállás, mert a két dolog egész más súlyú.
Akár érdekel ez téged, akár nem. :D
Akár megérted, akár nem.

A Tyne folyó déli partja 2014.01.06. 21:50:37

@Morrancs: hát ha egy ilyen ártatlan hülyeség miatt megromlik a kapcsolata, akkor ott már alapban baj volt. speciel én azt utálom, mikor jön a szöveg, hogy "kíváncsi vagyok, EZT (mindig kiemelve) hányan osztják meg, mert bezzeg hülyeséget, blablabla"
és jön valami szívszorító.

na de mi, a hülyeség? olyan nem lesz soha, hogy az összes ismerősöddel teljesen megegyezik az érdeklődési köröd, egy ismerősöm folyton a magyar foci helyzetét elemzi posztokban, meg politizál, s kritizál, hogy mások miért osztanak meg mondjuk állatos képeket. hát mert csak. mert őket az érdekli. engem pl. totál hidegen hagy a magyar foci, meg a politika, mégse szólok be neki, hogy ne osszon már meg ilyen témát.

A Tyne folyó déli partja 2014.01.06. 21:59:13

@MAC-Ka: egyetértek.@Szelid sunmalac: miért, egy bloghoz kommentelni, vadidegen emberekkel vitázni nem ugyanúgy felesleges? mégis teszed, meg én is...amúgy, te kizárólag szükséges dolgokat csinálsz?@ritmikus csimpifon: mondjuk nekem az ismerőseim tényleg ismerőseim, szóval nem vadidegenek, hanem olyanok, akikkel szoktam az életben is (mikor még egy helyen tartózkodtunk) beszélni..ok, van olyan, akit netről ismerek, de mindegyikkel beszéltem már, nincs olyan, aki csak úgy fent van, pedig nem is ismerem.@Sadist: ez marhaság.@olcso: nem igazán értem az összefüggést, hogy miért is maradsz le fontos infókról azért, mert valaki megosztott egy nem fontosat...ez nekem amúgy új, hogy a facebook a fontos infók megosztására való...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.01.06. 22:20:19

@MAC-Ka: Látom, te is kifogásokat keresel, miért nem megy az IQ-teszt... Nézz utána a tesztek történetének! Röviden összefoglalva: a kutatók rájöttek, hogy egy csoportban az okosabbak és a butábbak is nagyjából egyformán sorba tudják rakni az embereket intelligencia szerint. Csináltak egy rakás tesztfeladatot és amelyik teszttel ugyanilyen sorrend jött ki, az lett az IQ-teszt.

Sadist 2014.01.06. 22:37:34

@MAC-Ka: Objektíve? Mert te azt mondtad? :D
Mondom, az én IQ-mon nem változtat semmit, hogy lenézem-e azokat, akik értelmetlen ostobaságokkal szennyezik az internetet. Viszont tényleg nagyon jól lehet következtetni belőlük arra, hogy az illető mennyire van eleresztve szürkeállomány terén és mennyire hajlamos menni birka módjára a tömeggel. Annyi, hogy ezekkel az emberekkel nem is kezdek magasabb röptű eszmecserébe, mert tudom, hogy fölösleges.

2014.01.06. 22:53:07

Persze hogy kommunikációhiányuk van a tiniknek,hiszen képtelenek egymást túlordítani.

MAC-Ka 2014.01.06. 23:07:55

@Online Távmunkás: Szerintem te is nézz utána kicsit szélesebb látókörrel és próbáld megtalálni a különbséget az okos, a tanult(képzett), és a (köznapi értelemben vett) intelligens ember fogalma között.
Látod, Sadist nem képes megérteni, hogy mások lenézése, az önteltség és hasonló tulajdonságok nem az intelligens emberek jellemzői. Továbbra is csak iq tesztről és szürkeállományról beszél, ráadásul egyre dühödtebben.
Az IQ tesztek bizonyos logikai képességeket valóban tesztelnek, de az ő "intelligencia" meghatározásuk messze nem azonos a köznapival.
A köznapiban nem csak a logikai képességek vagy tárgyi ismeretek vannak benne, hanem a viselkedés, kulturáltság, másokhoz való viszony is.
Lehet valakinek 120-as iq-ja ha amúgy egy sudribunkó akkor az bizony nem intelligens.
Egyébként meg nem véletlenül kompenzálnak össze-vissza a valódi iq-teszteknél, korcsoportra, népcsoportra mittudoménmégmire :)
Még amit mérnek az sem egzakt érték :)

De azért ne félts engem IQ-teszt ügyben :), volt idő amikor ráértem és ez volt a szórakozásom, mert amúgy agytornának egész jó. Szeretem őket :)
Csak nem kezdek el messzemenő következtetéseket levonni, hogy éppen 110, 120 vagy 130 lett-e az eredmény ;)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.01.06. 23:54:13

@MAC-Ka: Szerintem pont te nem látod a különbséget az intelligens, a művelt és az empatikus között...

Azért kell népcsoportokra kompenzálni, mert a tesztek a közhiedelemmel ellentétben gyakran tartalmaznak nyelvi elemeket is, hogy ne csak a jó matematikai logikát mérjék :)

MAC-Ka 2014.01.07. 00:27:50

@Online Távmunkás: Nyilván eltérő nyelvi, környezetben nőttünk fel :) mert nekem az intelligencia átfogóbb és köznapibb jelentésű, mint neked. És elég régóta élek ahhoz, hogy megtapasztaljam, hogy az emberek elegendően nagy részének is... :)

Te elfogadtad azt a "tudományos" definíciót, hogy „az intelligencia az, amit az IQ-teszt mér”. :D Szerintem meg ez a lovon fordítva ülés esete.

Az IQ szerintem semmi más, mint egy (kitalált vagy valós) csoportban az adott TESZT (még véletlenül sem MÉRÉS!) eredménye alapján a sorban elfoglalt helye.
Más csoportban egész más számok jöhetnek ki.
Ugyanis a kompenzálás azért van, hogy a csoportban az átlag (a Gauss görbe csúcsa :)) éppen 100 legyen.
Vagyis ha egy adott csoportnak szánt TESZTET írsz akkor lehet hogy 120-at érsz el, egy másik csoportban meg 90-et. Akkor most átlag felett vagy az alatt vagy?
Szóval ez minden csak nem egzakt minősítés :)

Sadist 2014.01.07. 08:49:28

@MAC-Ka: "Látod, Sadist nem képes megérteni, hogy mások lenézése, az önteltség és hasonló tulajdonságok nem az intelligens emberek jellemzői."

Cuncimókus, attól, hogy te nem gondolod magad önteltnek és nem nézed le a síkhülye embereket, attól nem leszel semmivel sem intelligensebb vagy kulturáltabb. Legfeljebb toleránsnak mondhatod magad, az meg nem egy hatalmas teljesítmény, mert csak közönyösség vagy egy levél Xanax kell hozzá.

Morrancs 2014.01.07. 09:03:17

@A Tyne folyó déli partja: A hülyeség az, amikor ahhoz sem ért, amiről posztol pl. Nyilván lehet a fociról, vagy akár a fraktálokról vagy a tegnapi lottósorsolásról is írni értelmesen, jól, úgy, hogy érdekes legyen, és idiótán.
Jelenleg nem vagyok fenn a Facebook-on, de voltam ó ott pár hónapot. Sajna a legtöbb poszt még idiótán sem szól semmiről, csak valami virtuális fetrengés az egész. :S

És éppen ebben mutat egy igen durva képet az emberiségről. Azt mutatja, hogy a legtöbb ember feje teljesen üres, a lelke felszínes, és életében nem tett még semmi hasznosat, pláne nem önzetlent.
ÉS aki megpróbálja tudatosan, értelmesen, hasznosan élni az életét, az ilyenkor kénytelen feltenni a kérdést, hogy mi dolgom ezekkel?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.01.07. 09:04:40

@MAC-Ka: Ha jól sejtem, nem sok közöd van a természettudományokhoz és a méréshez, ezért rejtélyesnek érzed az egzakt szó jelentését :)

Egyébként a boltokban olcsón kapható IQ-mérő és IQ-növelő könyvek többségének semmi köze az IQ-hoz, ezért is van sokaknak tévképzete ennek kapcsán...

MAC-Ka 2014.01.07. 10:13:13

@Sadist: Mások a fogalmaink az intelligenciáról. Ennyi.
A tolerancia kérdésében meg tipikusan az unintelligens és intoleráns emberek véleményét képviseled. Amiben nem vagy jó, azt bagatellizálod, vagy értelmetlennek tartod. Javaslom a politikai pályát.

MAC-Ka 2014.01.07. 10:40:08

@Online Távmunkás: Teljesen rosszul sejted :) Sőt. :)
Mérnökként -hidd el- vannak fogalmaim a mérésről. :) Annak megismételhetőségéről, a kapott eredmények pontosságáról és azok feltételeiről.
Nem véletlenül mondtam hogy ezek TESZTEK, maguk is annak nevezik magukat :)
Hogy egy tesztet még ráadásul folyamatosan kompenzálni kell, célcsoportonként eltérően, alkalmanként normalizálni, az eléggé bizonyítja hogy egy IQ teszt csak az éppen aktuális csoportban, az éppen kitöltött tesztben, az éppen aktuális normalizáló feltételek alapján meghatározható viszonyszámot ad eredményül, és csak azon résztvevők körében érvényes akik az adott tesztet kitöltötték.
Ugye tudod, hogy életkor szerint is normalizálnak? :)
Na nem a gyerekek miatt, hanem pl az idősebb embereknek alacsonyabbra hozzák a szintet. :)

Ehhez pedig semmi köze hogy bolti vagy mensa-s vagy akármilyen tesztet töltesz ki. Az elv önmagában hordozza a korlátozott értelmezését a kapott eredménynek.
Akik dolgoznak vele, szerintem maguk is pontosan tudják ezt, inkább a "civilekben" vannak tévhitek ennek kapcsán.

Vitatkozhatunk még erről, de úgysem vezet sehová, eleve az intelligencia fogalmát is másképp értelmezzük.
Mint már írtam, neked az a definíciód, hogy "az intelligencia az, amit az IQ-teszt mér". De ezt nem fizikusok vagy mérnökök mondták, az biztos :)))

Sadist 2014.01.07. 10:47:59

@MAC-Ka: "Amiben nem vagy jó, azt bagatellizálod, vagy értelmetlennek tartod."

MUHAHAHAHAHA, szép öngól :) (Hint: unintelligens vagy, ezért próbálod bagatellizálni.)

Egyébként nyugodtan erőlködhetsz naphosszat, eléggé toleráns és liberális ember vagyok, mindössze egyetlen dolgot nem tolerálok, az pedig az emberi ostobaság, de azt is csak akkor, ha bármilyen formában rám erőltetik.

MAC-Ka 2014.01.07. 11:33:42

@Sadist:
Tudod, lehet bagatellizálni és értelmetlennek tartani valaimt azért mert tudományos tény, hogy az :) De nem baj csavargasd csak tovább. Előbb utóbb győzni fogsz, mert megunom :)
De ez is tipikus, az intoleráns emberek elvárják hogy a toleránsak tolerálják az ő intoleranciájukat. :DDDD

Tőlem azt hiszel magadról, amit akarsz, vagy hogy a te "intelligens" stílusodban írjak, hátha úgy megérted: "hol nem szarom le", hogy mit hiszel magadról.
Más emberek lenézése akkor sem lesz sem az intelligencia, még kevésbé a tolerancia jellemzője ha neked belefér is a világképedbe.
A "ráderőltetés" meg a poszt témája esetén fel sem merült, de nem baj a tények ne zavarjanak.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.01.07. 11:39:12

@MAC-Ka: Kérlek, olvass utána a témának, mielőtt ilyen valótlanságokat állítasz:
"Ugye tudod, hogy életkor szerint is normalizálnak? :)
Na nem a gyerekek miatt, hanem pl az idősebb embereknek alacsonyabbra hozzák a szintet. :)"

Konkrétan a gyerekek számára léteznek eltérő tesztek, ahol azt mérik, hogy hány évesnek megfelelő az eredménye...

Annak is utánanézhetnél, hogy mennyire pontos eredményt adnak a tesztek, mennyire megismételhetőek és mennyit változtak az elmúlt 80 évben. Szerintem meg fogsz lepődni.

A bolti gagyi és a Mensa tesztje abban tér el, hogy az egyik tényleg mér valamit és kipróbálták, míg a másik mögött sokszor semmi sincs. Láttam már gyerekeknek szóló tesztek utánzatát felnőtt IQ tesztként árulva...

MAC-Ka 2014.01.07. 12:00:33

@Online Távmunkás: Utánaolvastam a témának, mert mint már írtam egy időben szórakozásból rengeteg tesztet csináltam meg, mensa-sat is, bár nem hivatalosan a mensa-nál, mert annyira nem mozgatott meg, sem bizonyítási vágyból ;) sem mert nem tartottam alkalmasnak a (köznapi értelemben vett) intelligencia meghatározására egy nagyrészt logikai képességekről szóló és esetlegesen tárgyi ismeretekre vonatkozó tesztet.
Lehet hogy nem az IQ-teszt-lobbi ;) közleményeit olvastam, hanem inkább a szkeptikusokét, de annak idején elég sokat... :)

Lehet, hogy 80 év óta sok változás volt, de annyira régen azért nem volt ez :)
Ok, lehet, hogy azóta nem kompenzálnak annyit (nem nagyon hiszem), de a normalizálás önmagában már eleve hamis és egymással öszzehasonlíthatatlan eredményt ad.

De egy mondatoddal egyetértek:
"tényleg mér VALAMIT"
Azzal nem, hogy ez a "mért" érték mit jelent és mi az érték érvényességi köre.

De rendben, nem akarom a szkepticizmusommal a hitedet megbolygatni. Mondjuk azt, hogy az IQ-érték NEKEM semmit nem mond intelligenciáról, esetleg durva becslést jelent az illető szellemi képességeire.
Így megfelel?

wezeeqq 2014.01.07. 13:31:28

@danialves: Köszönöm!! :)

És, hogy ne legyek off:

Semmi baj az ilyen játékokkal amíg kevés emberhez jutnak el. 1-2x még elnézi az ember de amikor tömegével jön a hülyeség az már bosszantó. Van itt egy másik cikk az idegesítő emberekről velvet.hu/trend/2013/01/25/tiz_tipp_hogyan_utaltassa_meg_magat_a_facebookon/ aki ezeket a tüneteket produkálja törlés.

Mellesleg nem baj az, hogy a fb népszerű mert sok olyan emberre találtam rá akikről évek óta nem hallottam és jó levelezni velük. DE ennek az a hátránya, hogy ellepik a tinik. Akik suliba képtelenek voltak népszerűek lenni így itt élik ki magukat. Semmi más lényege a posztoknak csak mindenki az online népszerűségre hajaz mert a valóságban rohadt unalmas és egy értelmes gonolata sincs.

Sadist 2014.01.07. 13:44:25

@MAC-Ka: "Tudod, lehet bagatellizálni és értelmetlennek tartani valaimt azért mert tudományos tény, hogy az :)"

Milyen tudományos tényről is van szó?

"Más emberek lenézése akkor sem lesz sem az intelligencia, még kevésbé a tolerancia jellemzője ha neked belefér is a világképedbe."

Te még mindig azt hiszed, hogy bármiféle összefüggés van mások lenézése és az intelligencia/tolerancia között?

"A "ráderőltetés" meg a poszt témája esetén fel sem merült, de nem baj a tények ne zavarjanak."

Az szerinted nem ráerőltetés, hogy jól látható módon tele van vele az ember hírfolyama és/vagy direkt üzenetben kapja a baromságokat? Szerintem meg de, amit már nem tolerálok. Mindenkinek jogában áll hülyének lenni, felőlem azt is hiheti, hogy Xenu hozott minket ide egy űrhajón, de nekem ne nyomja a hülyeségeit, ha egyszer nem kértem.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.01.07. 13:49:29

@cracyt: Egyébként a tinik sem lepik már el sokáig, több cikk is látott már napvilágot arról (talán pont itt), hogy a tinik már kifejezetten menekülnek facebookról a többi közösségi platformra. (tumblr, twitter stb.)

wezeeqq 2014.01.07. 14:35:43

@danialves: A platform lényegtelen, ott is a népszerűség a cél. Meg a szülők elől menekvés. Amint a szülők/nagyszülők megjelennek itt is majd más lesz a trendi(buzzfeed, reddit).

Engem az bosszant még, hogy számtalan olyan információval bombáznak amit privátba el lehet intézni bárkivel. Vagy a babás/kutyás posztok. Értem én, hogy valakinek új élmény és én örülök is neki de vannak akik át esnek a ló túloldalára és másra nem képesek csak napi 30képet megosztani kis kedvencükről. És szerintem 99% a népszerűséget hajszolja. Főleg amikor bejelölnek 1-2embert ismerősnek.
Vagy amikor X kiírja, hogy elment pizzázni Y -nal. És a szomszéd Z likeolja mert örömet okoz neki. Da fck? És Y mobilról elkezd kommentelni. O.o
Személy szerint örülnék valami 100as ismerős limithez vagy ilyesmihez.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.01.07. 14:42:06

@cracyt: A platform nem lényegtelen, ha te tiniktől mentesen szeretnéd használni a facebookot. ;) Legalábbis úgy értettem, eredetileg erre panaszkodtál.
Amúgy az a baj, hogy ha el is mennek a tinik, sajna a 40+ korosztály pont ugyanolyan idiótán kezdi el használni a facebookot.

MAC-Ka 2014.01.07. 14:57:11

@Sadist:
"Milyen tudományos tényről is van szó?"
Az intelligencia "mérhetőségének" esetlegességéről.

"Te még mindig azt hiszed, hogy bármiféle összefüggés van mások lenézése és az intelligencia/tolerancia között?"
Az intelligenciát vitathatod, ha más definíciót alkalmazol rá, a toleranciát nem.
Persze hihetsz a mikulásban is...

"jól látható módon tele van vele az ember
hírfolyama és/vagy direkt üzenetben kapja a baromságokat"
A hírfolyamon letilthatod, ha nem megy kérdezz meg valakit.

Egyébként unom a kötözködésedet.
Ha neked attól jobb lesz tekintsük úgy hogy megnyerted a "vitát" ismét bebizonyosodott hogy intelligens és főképp toleráns ember vagy.
Jó lesz így?
Részemről itt a vége.

wezeeqq 2014.01.07. 15:20:00

@danialves: Úgy értettem, hogy a népszerűség iránti igény a 15-20 éves korosztályra a legjellemzőbb. Talán azért is mert ők rendelkeznek a legkevesebb élettapasztalattal és könnyen befolyásolhatóak. Sajnos ebben van igazság. Vannak felnőtt ismerőseim akik képtelenek már nélküle létezni.

Összességében nem csak a tinikre vetítem vissza a probléma forrását hanem, hogy mindenki híres egyedi "valaki" akar lenni. :(

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.01.07. 15:22:46

@cracyt: Van egy olyan rossz érzésem, hogy az utolsó mondatot az igaz, és ez nem életkori, hanem generációs sajátosság. Szerintem ezek az emberek már úgy vannak kondicionálva, hogy felnőttkorukban is erről fog szólni az élet. De ne legyen igazam.

Sadist 2014.01.07. 17:14:01

@MAC-Ka: "Az intelligencia "mérhetőségének" esetlegességéről."

Kislány, te valakivel keversz, nem állítottam sehol, hogy akinek néhány ponttal magasabb az IQ-ja, az biztos, hogy intelligensebb. Olvass vissza, ha nem tudod követni a vita menetét!

"Az intelligenciát vitathatod, ha más definíciót alkalmazol rá, a toleranciát nem."

Úgy tűnik, hogy a tolerancia fogalmával is hadilábon állsz :(
A tolerancia azt jelenti, hogy megtűröm magam mellett a más világnézetű, vallású, politikai nézetű, bőrszínű, vagy bármilyen tőlem eltérő embereket és nem akarom elnyomni őket vagy erőszakot alkalmazni ellenük, egészen addig, amíg ők is tiszteletben tartják az én jogaimat.
A mélyen vallásos vagy ezo hívő ismerőseimmel nem kezdek természettudományos vitába, cserébe pedig elvárom, hogy ők is hagyjanak békén a meséikkel Jézusról, a karmáról vagy a Föld szívcsakrájáról.

Annak pedig, hogy szellemileg nem tartom egy szinten lévőnek az ostoba játékokat játszó embereket, továbbra sincs köze se az intelligenciához, se a toleranciához.

"A hírfolyamon letilthatod, ha nem megy kérdezz meg valakit."

Tudod ez is olyan, mint az igazságszolgáltatás. Csak azután lehet tenni valamit, ha már a tett megvalósult. Tiltom is szorgalmasan azokat, akik baromságokat posztolgatnak, de megelőzni csak úgy tudnám, ha minden ismerőst alapból letiltanék.

"Egyébként unom a kötözködésedet.
Ha neked attól jobb lesz tekintsük úgy hogy megnyerted a "vitát" ismét bebizonyosodott hogy intelligens és főképp toleráns ember vagy.
Jó lesz így?
Részemről itt a vége."

Felőlem aztán... Ha neked jobb úgy, hogy bevágod a durcit a vita végén és sértődötten elvonulsz, akkor lelked rajta.

A Tyne folyó déli partja 2014.01.07. 21:09:42

@Morrancs: mivel fingom nincs a fociról (többek közt), nem tudom, hogy ő mennyire ért hozzá...de úgy értettem, hogy a hírek, amiket megoszt a fociról, vagy a politika, engem pl. teljesen hidegen hagynak. szóval miattam lehet, hogy hozzáértő, meg hogy érdekesen van megfogalmazva a hír, engem akkor sem érdekel. úgyhogy nem olvasom el,átugrom. de na és? nem akadok fenn rajta, hogy minek oszt meg hülyeségeket. az én érdeklődési körömbe nem tartozik bele, kész.

a második bekezdés: ugyan már. minek egy facebookot ennyire komolyan venni? nyilván a legbelsőbb dolgokat senki nem ott fogja megosztani. ez csak olyan, mint egy nagy ház, szórakozóhely. vagytok sokan, társaság, mutogatsz képeket, akit érdekel, az odaül, akit nem, az tovább áll, más emberről másról beszélsz, más közös témád van. nyilván a felszínes dolgokat osztja meg az ember facebookon, durva lenne, ha a legbelsőbb magánügyeit tárgyalná ki.

A Tyne folyó déli partja 2014.01.07. 21:12:48

@cracyt: na, szerencsére nekem egy darab tiniismerősöm sincs a facebookon.

MAC-Ka 2014.01.07. 21:28:26

@Sadist: Semmi durci nincs, tényleg unom a parttalan körbe-körbe járát az elbeszélést egymás mellett.
Valószínűleg másképp, más körülmények közt szocializálódtunk, valószínűleg egy korosztály se vagyunk. Más a vitakultúránk is.
Egyszer véget kell neki vetni, nem?
Különben pont olyan bugyuta és semmitmondó lesz (vagy máris az) az egész hsz-folyam mint a FB-hülyeségek, amiről a poszt szól.

3 napig úgyse leszek netközelben :)
Épp mérni megyek ;) Kicsit komolyabb dolog mint ez a téma. :)
süti beállítások módosítása