Ezért nem érsz el senkit Facebookon

2014. január 19. 23:16 - Háhner Petra

Egyre több kritika éri a Facebookot, főleg adatbiztonsági kérdések és pszichológiai hatásai miatt. Újabban az kelt felháborodást, hogy a felhasználóknak fizetniük kell, hogy értelmezhető tömeget érjenek el a bejegyzéseikkel. Biztosan te is észrevetted már, hogy van olyan barátod, akinek a posztját még sosem láttad a hírfolyamban. Ennek az az oka, hogy a Facebook szűr, és egyes bejegyzéseket csak pár emberhez juttat el. A The Problem with Facebook című Youtube-videó szerint a cég már minden felhasználót hirdetőként kezel. A reakciók alapján nem biztos, hogy hosszú távon ez a nyerő megoldás. Ha Zuckerberg nem akarja elveszíteni már így is csökkenő rajongótáborát, ideje üzleti stratégiát váltani.

Ami a posztjaid és ismerőseid közé áll

Egy átlagos Facebook-felhasználónak több mint 245 ismerőse és száz más típusú kapcsolata van (oldalak, események, csoportok), amelyek több száz posztot produkálnak naponta, és ezeknek csak töredéke jelenik meg a hírfolyamban. A jelenség hátterében az EdgeRank nevű algoritmus áll.

Az EdgeRank rangsorolja a bejegyzéseket, és csak a nekünk legérdekesebbnek ítélt posztokat jeleníti meg hírfolyamunkban. A rangsorolás a következő szempontok alapján történik:

  • mennyire közeli ismerősünk a posztoló
  • mennyire népszerű a poszt
  • milyen régi

Ez alapján előnnyel indul legjobb barátunk fél órája kirakott fényképe, amit rengetegen lájkolnak. A szűrés azt eredményezi, hogy a legnépszerűbb posztokkal lesz tele az üzenőfal: például esküvői fotókkal és kisbabákkal, ugyanis általában ezek kapják a legtöbb lájkot.

facebook-crowd.jpg

Azoknak az ismerősöknek a bejegyzései, akikkel nem kerülünk nap mint nap kapcsolatba a Facebookon, egy idő után egyszerűen eltűnnek. Vagyis az oldal tartalmakat rejt el a felhasználó elől: legtöbb ismerősünk posztjaival sosem találkozunk. Ez nemcsak a személyes profilok esetében igaz: hasonló folyamat játszódik le, ha cégként vagy márkaként rendelkezünk oldallal.

A Facebookon mindenki hirdető

Egy óra alatt rengeteg új poszt születik, képtelenség lenne lépést tartani, így valóban szükség van valamilyen szűrőre. A Facebook célja elméletileg az, hogy csak a számunkra érdekes tartalmak jelenjenek meg a hírfolyamunkban, viszont most már (csak ezért nem elítélhető módon) pénzszerzésre is használja ezt a funkciót. A Youtube-on terjedő The Problem with Facebook című videóból kiderül, hogy mi a jelenség oka, és milyen következményei lehetnek.

A videó szerzője, Derek Muller (119 ezer követővel a Facebookon) tudománykommunikátor szerint három okból alakulhatott ki ez az üzleti modell:

  1. Az emberek különböző céllal használják a két oldalt: a Youtube-ra azért mennek fel, hogy szórakozzanak és tanuljanak, a Facebookot pedig főleg azért látogatják, hogy megtudják, mi a helyzet családtagjaikkal, ismerőseikkel, illetve üzeneteket, képeket osszanak meg. Szóval utóbbinál a családi és a baráti kapcsolatok ápolásán van a hangsúly.
  2. Facebookon a bejegyzésekkel töltött idő valószínűleg nagyon rövid, és nehéz megmondani, hogy egy oldal valójában mekkora látogatottságot hoz. Ezzel szemben a Youtube-on pontosan tudni, hogy hány darab megtekintést  hozott egy videó, így azt is könnyű kiszámolni, hogy mennyi hasznot termel.
  3. Youtube-on a tartalomgyártó, a néző és a hirdető különválik. A három szereplőnek az érdekei összhangban vannak: a gyártó létrehozza a tartalmat, amit mások meg akarnak nézni. A nézők nagy része nem készít tartalmakat,ezzel nincs átfedés. A hirdető pedig a gyártók tartalmaira pakolja rá a hirdetését, ezeket nézik a nézők.
    Facebookon mindenki, aki nézi az oldalt, egyben tartalmakat is állít elő. Ezért a közösségi oldalon jó stratégiának tűnhet, hogy mindenkit kezeljünk hirdetőként, hiszen el akarj jutni tartalmaival a többiekhez: ezért kell gyakorlatilag mindenkinek, legalábbis egyre több embernek egyre többet fizetnie, ha tényleg el akarja érni az embereket: összefolynak a szerepek, a közösségi oldal a platform működési logikájából adódóan nem tud ugyanolyan elven működni, mint például az előbb részletezett Youtube.

A Facebookon tehát mindannyian hirdetők vagyunk, ugyanis a cég nem talált más módot arra, hogy anyagi hasznot húzzon a tartalomgenerálásból. A befolyó pénz iránya ellentétes a két oldalnál: Youtube-on azok profitálhatnak, akik létrehozzák a tartalmakat, és ezzel látogatókat vonzanak az oldalra, ami jó a hirdetőknek. A Facebook esetében viszont a céghez és a részvényesekhez kerül a bevétel, méghozzá az egyszerű felhasználóktól is, hiszen ők egyben tartalom-előállítók is: így mára akik az érdekes tartalmakat gyártanak, a Youtube-bal ellentétben nem kapnak semmit, sőt ők fizetnek.

Az MSN sorsára jut?

Derek Muller szerint a felhasználók lehúzása rossz irányba viszi a Facebook-kultúrát, mert az emberek a legérdekesebb posztokat szeretnék látni, így viszont idővel csak azok fognak megjelenni, amikre a legtöbb pénzt költik: családunk és barátaink posztjai helyett lassan cégek hirdetéseivel lesz tele az üzenőfal.

fb6.jpg

A videó alá kommentelők egy része szerint, ha a Facebook nem választ új üzleti modellt, hamarosan történelem lesz, éppúgy, mint a mára kihalt MSN, amibe épp a Facebook csetje verte az utolsó koporsószöget. Már a Wikipédián is hosszú bejegyzéssel büszkélkedhet a Criticism of Facebook téma, nem beszélve arról, hogy a fiatalok menekülnek a közösségi oldalról.

Fotók: 1 2

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr755770451

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HummeRC 2014.01.20. 15:52:03

Facebook, mint reklámfelület? Érdekes elképzelés. Évek óta létezik adblock, ami facebook-ra is működik, valamint disconnect is, ami gátolja, hogy a böngészési szokásaimat összekapcsolják a fb profilommal, így egyébként sem kaphatok célzott reklámot. Ezek a bővítmények ráadásul ingyenesek, ily módon tényleg arra lehet használni a fb-ot, amire való. Persze, ha valaki ész nélkül lájkol mindent, akkor ne csodálkozzon, hogy elönti a szemét és elveszik a számára értékesebb tartalom.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.01.20. 16:06:28

Mondjuk a fiataloknak ha csöpp eszük lenne, tudnák használni a biztonsági beállításokat, és akkor anyuci csak azt látná, hogy a kislánya cukiságokat oszt meg, és nem azt, amikor részegen bulizik :D

Amúgy ja, a Fb-t is elérheti a nagy cégek végzete, a tunyulás - de ha csak úgy, mint az iwiwet, akkor is megél belőle Mark bácsi élete végéig.

Void Bunkoid 2014.01.20. 18:54:56

Igazából nem csak ez számít egy közösségi háló esetében, pont ugyanolyan trendek vannak, mint a zenék meg ruhák esetében.

Bármilyen szocmédia cucc először nagyon új, nagyon hot, suttogópropagandás izé, utána szinte felrobban, úgy elöntik a trendérzékeny fiatalok, akik valljuk be, az összes internetes ilyen tartalom jó 80 százaléka.

Aztán amikor megjelennek az "öregek" (értsd 40 fölöttiek, sztm a mai harmincasok még igen up to datenak számítanak ilyen trendek területén is), valamint a frenkiző sutyerák parasztok (alacsony iskolázottságú, minden polkorrektség meg egyenlősdi ELLENÉRE hagyományosan aljanépnek tartott néprétegek, ez népenként-területenként változik amúgy), na akkor a 80 százaléknyi fiatal derékhad fogja magát, és átmenekül előlük máshova. Ennyi.

sdani 2014.01.20. 20:05:21

"Ezért nem érsz el senkit Facebookon"
Azért az a lehetőséget se hagyjuk figyelmen kívül, hogy a tartalom, amit el szeretnél juttatni a felhasználókhoz, tökéletesen érdektelen, és ezét mindenki szarik rá, nem kap egy like-ot vagy megosztást sem, és ezért alulra kerül a ranking során.

2014.01.21. 01:05:40

Én mindenkit elérek, akit akarok. És engem is mindenki elér, akiT akarok. :D

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2014.01.21. 08:16:22

És ne felejtsük el ezeknek a következményeit: a kamu accountok tömege, a likekoldulás, az "admincsere", a minden kisstílű trükk bevetése a lájkok érdekében stb.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.01.21. 08:41:20

@sdani: Mivel a legnagyobb hülyeségek kapják a legtöbb lájkot... :S

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.01.21. 10:53:54

Szóval nagyjából 5 ismerősre jut 2 egyéb kapcsolat? Akkor megint megerősítették, hogy a Facebookon mindenki ész nélkül lájkolgat és jelölget mindent.

Az a vicc, hogy sokaknak fel sem tűnik, hogy a Facebook a régen látott ismerősökkel való kapcsolattartás helyett a legközelebbi ismerősökkel való személyes és telefonos kommunikációt veszi át.

Zsencike 2014.01.21. 12:28:25

Írtam levelet egy reménybeli ismerősnek, a FB azért kért érte 60 Ft-ot,ha jó rémlik, hogy a címzett lássa, levele érkezett. Ennyi nem pénz, persze hogy kifizettem volna, az üzenet fontos volt. De kizárólag Master Card-dal, vagy Visaval lehetett volna fizetni. Még Amex-szel sem, ami nekem van, de a FB még azt sem fogadja el. Ja és utalni sem lehet. Valszeg nem ment sehová a levelem, csak az én elküldöttjeim közé. Csúnyát szeretnék üzenni a FB-nek, de az illetlenség.

Démonmac1 2014.01.21. 12:39:37

Aki már 100 közeli ismerőst (barátot) meg tud jegyezni, azelőtt le a kalappal:)

burnout syndrome (törölt) 2014.01.21. 13:36:36

@Démonmac1: Nem tud, 400-nál irtottam, marad 40. Szerintem ez normalitás határain belül van. Ettől még ismerősöknél így is akad 1000 feletti. Minek?

Phteven 2014.01.21. 14:47:19

@Zsencike: Fizetni? Ezért?! Ez komoly? :-o Viccnek azért ez egy kicsit durva.
süti beállítások módosítása