A Facebook lesz az egyetlen hírportál?

2014. december 29. 09:00 - Bödör András

Egy algoritmus dönti el, hogy mit olvasunk.

A phys.org-on megjelent cikk hivatkozik a Pew Research Center tanulmányára, mely szerint az amerikaiak legalább harminc százalékának a Facebook jelenti a hírforrást. Ha Mark Zuckerbergen múlik, ez a szám hamarosan sokkal nagyobb lesz. A gyengélkedő hagyományos média képviselőinek azonban nem csak a bevételeik további csökkenésétől kell tartaniuk. Aggodalomra ad okot az is, hogy így sérülhet a szabad sajtó egyik funkciója: a közhatalmat gyakorlók ellenőrzése.

Biztosan nem árulok el titkot azzal, hogy bármit csinálunk, bárhová kattintunk is a Facebookon, azt rögzítik. Azon kívül, hogy ezek alapján a Facebook hirdetéseket tol az arcunkba, arra is használják az így felhalmozódott információmennyiséget Menlo Parkban, hogy a hírfolyamunkat minél inkább személyre szabják. Minél aktívabbak vagyunk a Facebookon, annál élesebben tudják megrajzolni digitális személyiségünk körvonalait. A közösségi oldal már ma is az egyik legfontosabb hírforrás sokak számára, és ez a jelenség jól illeszkedik abba a folyamatba, ahogy a hírfogyasztási szokásaink változnak. Ennek a világméretű iwiwnek pedig pont az a legnagyobb előnye a hagyományos újságokkal szemben, hogy míg azok minden olvasónak ugyanazt a hírösszeállítást kínálják, addig ők mindenkinek személyre szabott újságot tudnak készíteni. Ki ne szeretne olyan – egyébként dinamikusan, percről percre változó - újságot olvasni, amiben egymás mellett találja kiválogatva a nagyvilág őt érdeklő híreit, azokat a közösségi eseményeket, amelyek tényleg érdekesek számára és a családjával, barátaival kapcsolatos történéseket?

mark_zuckerberg.jpg

Menlo Parkban pedig nagyon jól tudják, hogy ezzel olyasmit tudnak nyújtani az embereknek, amit a hagyományos újságírás nem. A hírportálok ráadásul kiszolgáltatott helyzetben is vannak, hiszen jól tudják, hogy olvasóik jelentős része facebookos ajánlások, megosztások, lájkok nyomán jut el hozzájuk. Miközben nekik egyre többe kerül a minőségi tartalom előállítása, az üzleti modelljeik pedig döntő többségben még mindig a hirdetési bevételekre épülnek, olvasottságuk – ezáltal a portálon megjelenő hirdetések után elkérhető hirdetési díjak nagysága - egyre jobban függ egy olyan közösségi oldaltól, aminek a működésébe nem látnak bele, azt semmilyen formában nem tudják befolyásolni.

Személyre szabható újság, vagy inkább magazin összeállításához persze nem kell, hogy Mark Zuckerbergnek hívjanak minket. Mások is próbálkoztak már olyan digitális magazin létrehozásával, ahol a tartalmat a felhasználó válogathatja össze. Elég, ha csak a Flipboardra gondolunk, ahová a közösségi site-ok hírfolyamaival, valamint fotó- és videómegosztó accountunkkal együtt gyakorlatilag bármely rss feeddel rendelkező site becsatornázható.  Ez is csak korlátozott személyre szabhatóságot jelent azonban, ahol ráadásul az egyes csatornákról továbbra is válogatás nélkül ömlik ránk az információ.

flipboard.jpg

A kulcsszó tehát a válogatás szempontja. A Facebooknak ebben is előnye van, hiszen még a legrutinosabb szerkesztők is csak néhány szempontot tudnak figyelembe venni, a közösségi oldal által alkalmazott algoritmus több tízezret is. Akárcsak más nagy tech cégek, a Facebook is féltve őrzi ezt az algoritmust, amin mérnökök százai dolgoznak, így rajtuk kívül senki nem tudja, hogy milyen szempontok alapján dől el, mi kerül a hírfolyamunkba. Nem véletlen, hogy sok médiaszakértő úgy véli, ezzel túlságosan nagy hatalom került egyetlen vállalat – vagy ha úgy tetszik, egyetlen ember - kezébe.

Más veszélyre is felhívják a figyelmet neves újságírók: míg a Facebook remek felület arra, hogy élményeket, gondolatokat, véleményeket osszunk meg, nem kimondottan terepe az oknyomozó, tényfeltáró újságírásnak, amire a hagyományos újságírás olyan büszke, és amely demokratikus országokban az egyik legfontosabb eszköz a közhatalmat gyakorlók ellenőrzésére.  Ez pedig, kiegészítve a hagyományos újságírás költségeire fordítható források csökkenésével, gyengíti a demokratikus folyamatokat.

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr556987919

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Találd ki, melyik párt fogja jövőre árulni a hazát 2014.12.29. 14:53:23

A párt EP-képviselői a lehető legtöbb külföldi politikust rá fogják venni, hogy a lehető legrosszabb véleménnyel legyen hazánkról a nemzetközi sajtóban és minden egyéb fórumon, ahol megfordulnak. Tudják, hogy ezzel a lejárató kampánnyal súlyos erkölcs...

Trackback: Cionista szórólap gúnyolódik Jézus születésén 2014.12.29. 14:42:05

A muszlimok elvágnák a torkát annak, aki vallásalapító prófétájuk, és annak édesanyja kárára eresztene meg egy hasonló poént. A zsidók meg két hétig hörögnének kártérítésért, ha velük szórakozna hasonló stílusban egy magyar valamelyik vallási ünnepük e...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.12.29. 12:34:09

Csak az a baj, hogy az algoritmus sem mindig okosabb, mint az ember.
Pl. ha a reklámokra vonatkoztatva megnézem, nemrég jót röhögtem azon, hogy a tárgyfelvétel után rengeteg órareklám jelent meg nálam. Mert ugye az ismerősökkel arról dumáltam, hogy ki milyen órát hova vesz fel, a robot meg nem tudott különbséget tenni a karóra és az egyetemi órák között.

Szóval Zuckerbergék módszere sem olyan zseniális, mind amilyennek láttatni szeretnék, úgyhogy feltételezem, akinek eddig sem csak a facebookból állt a világ, az inkább maradni fog a manuális válogatásnál.

Tehetséges ugandai buzi 2014.12.29. 14:34:24

Ha valaki nincs fent a fácsén, akkor ezek szerint megspórol egy csomó kéretlen reklámot és idegesítő hírt.

:-D

Fu Manchu 2014.12.29. 15:11:24

Cupertinóban az Apple központja található. A Facebook Menlo Parkban van.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.12.29. 15:13:20

A fosbuk már híroldal is ? Lassan kéne regisztrálnom :)

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2014.12.29. 15:36:04

Én pont így használom a FB-ot. Be van jelölve kb. 300 média, s így egyszerre látom őket.

Hozzáteszem: nagyon nem szeretném, ha "algoritmus" (= a FB vezetőinek akarata) határozná meg ezt helyettem.

steery 2014.12.29. 15:51:02

A fesztbuk arra is jó, hogy a segítségével mérni lehessen a felhasználói tömeg lehülyülési szintjét. Ha az amcsi emberek 30%-a innen tájékozódik a világ dolgairól, akkor már nagyon taplók agyilag és nagyon könnyű ezen a rendszeren keresztül megszívatni és szétmanipulálni őket. Vagyis a titkosszolgálatok és multicégek egyre nagyobb erőforrásokat költenek majd arra, hogy tökön ragadják Zukorberget és csapatát és azok úgy énekeljenek, ahogy csavargatják a golyóikat.
Tanulság: a jövő háborúját a fesztbukért vívják majd. És mindenki feszt bukni fog emiatt.

waldorfbalcon 2014.12.29. 16:38:08

A fészbuk egyáltalán nem csinálja ezt rosszul. Összehasonlításként, egy adott napon pl. az Index végigbüngészése után olyan 3-4 cikket nyitok meg, ami kábé 5 százalékos arány, míg a fészbuk által ajánlott tartalmak esetén ez az arány kábé 20-25%. A jövő szerintem is az egyénre szabott webtartalom ajánlás, abban azért bízom, hogy ezen a piacon nem a fészbuk marad egyedül.

inebhedj - szerintem 2014.12.29. 16:41:34

Alapvetően rossz megközelítés, mondhatni a facebookon a helye.

Mindazok, akiknél a facebook (egyetlen) információ, illetve hírforrásként felmerül, teljesen közömbös közönség (a tömeg holt súlya ugye ;) ), nem véleményformálók, nem kútfők, nem kapuőrök, sőt, amúgy sem hírfogyasztók.

Nagyjából olyan dolog efelett elmélkedni, mint azon, hogy mondjuk a 4312. számú italbolt árlapja elszipkázza az olvasásra éhes tömegeket a Shakespeare szonettek elől.

(Világos legyen: a facebooknak meg van a helye, szerepe, stb. az arra igényt formálók életében, de mondjuk az nem annyira a hírfogyasztás, vagy éppen a mélytengeri bányászat.)

waldorfbalcon 2014.12.29. 16:53:07

A facebook metódusa nem minőségi kérdés, ez egy szűrő és ajánló algoritmus, amely a felhasználó tevékenysége alapján ajánl további tartalmakat a neten fellelhetőek közül. Ha érdekel az agykutatás olyanokat fogsz kapni, nem lol-cateket. A facebook maga nem generál tartalmat, csak szortíroz egy sor szempont aklapján, és ezt egyáltalán nem csinálja rosszul.

ogli dzsí 2014.12.29. 18:40:09

cuker demokrácia illiberális zsidokrácia

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2014.12.29. 19:16:47

Nekem az a meglátásom, hogy 10 év múlva, de szerintem 5, annyit fognak tudni az emberek a Facebookról, mint ma a Myspaceről. A FB elérte a mobilos cégeknél, hogy legyen egy beépített FB-kliens a készülékekben, és nagyjából ez az oka, hogy kinyírta a többi hasonló honlapot, de ez nem változtat azon, hogy a facebookolás is egy olyan tevékenység, amit egy idő után megun az ember, ezért a jelenségnek van egy lecsengési szakasza is, és mivel a facebookolásnak egyik eleme, hogy mások miatt csinálja az ember, nagyon meredek lesz a zuhanás. Fél év, amíg elkezdenek elszállingózni a felhasználók, és hirtelen átcsap egy olyan elvándorlásba, hogy az egyik hónapban még a csúcsidőszak 90%-nak megfelelő tömeg használta, a másikban meg már szinte senki.

Bödör András 2014.12.30. 11:41:14

@Fu Manchu: Jogos. Javítjuk. Véletlen elírás.
süti beállítások módosítása