WTF, kérdezik a márkák

2015. február 11. 09:21 - Bödör András

Egyre tömörebben és rövidebben kommunikálunk egymással. A chatprogramok és az SMS megjelenésével kezdődött az üzenetek egyszerűsödése, ma pedig már bonyolult érzéseket is kifejezhetünk csupán egyetlen ikonnal. A vállalatok pedig jól teszik, ha megtanulják ezt a nyelvet is, különben hamarosan úgy érezhetik magukat, mint egy német munkavezető a török vendégmunkások között.

Nem is olyan régen még az számított menőnek, aki minél hosszabb mondatokban, minél cirkalmasabb szóvirágokkal, minél képesebb beszéddel adta elő mondandóját. Először az élet felgyorsult tempója késztette arra az embereket, hogy minél rövidebb üzenetekben kommunikáljanak, de végül az SMS 160 karaktere hozta el a tömörített üzenetek és a rövidítés korát. Megjelentek a btw-k (by-the-way), idk-k (I don’t know), ttyl-ek (talk to you later) sőt a wtf-ek (What the fuck), ahogy a magyar nyelvű üzenetekben is a vmi lett a valamiből és lszi a légy szívesből. Egy SMS esetében forintosítható különbség is van aközött, hogy üzenetünket 159 vagy 161 karakterben tudjuk-e megfogalmazni, nem csoda hát, hogy a Thank youból thx lett a See youból pedig CU.

ttyl.jpg

Az emoticonok megjelenését már nem csak a rövidítési kényszer hozta el, hanem az a vágy is, hogy üzeneteinket személyesebbé tegyük és érzelmi töltéssel lássuk el. Megjelentek tehát a :) (smile) és társaik az üzenetekben, így már azt is jelezni tudtuk, hogy amikor azt írjuk valakinek, hogy „Halott vagy!”, akkor az nem egy figyelmeztetés a címzettnek, hogy tartós tejet már ne vegyen, csupán tréfálunk. Az emoticonokból a kreatív emberi elme számtalan verziót létrehozott, aminek köszönhetően aztán csak az igazi nehézsúlyú használók tudtak eligazodni az avatatlanok számára leginkább érthetetlen és értelmetlen kriksz-krakszoknak tűnő karatersorozatok között.

Visszatérés a kőkorszak jelbeszédéhez?

Sokaknak azonban ezek az ikonok is kevésnek bizonyultak üzeneteik rövidítéséhez és színesítéséhez, ennek köszönhető, hogy az emojik elindulhattak világhódító útjukra. Az emojik olyan kis ikonok, amik egész kis történeteket képesek elmesélni kellő képzelőerővel rendelkező emberek számára. Ennek az emojinak például az a jelentése, hogy „Most árulkodni fogok, de soha senkinek nem mondhatod el, hogy én voltam”.

incriminating.jpg

Honnan máshonnan indult volna ez az őrület, mint az ostoba vetélkedők, eszement találmányok és a Dragon Ball szülőföldjéről, Japánból. Az emojik, japán kiejtéssel emodzsik azonban másnak is köszönhetik elterjedésüket és sikerüket. Pont kapóra jöttek annak a fiatal korosztálynak, amelynek átalakulóban volt és van az önkifejező eszközrendszere. Az üzenet megfogalmazásának folyamata eddig úgy nézett ki számukra, hogy a fejükben támadt gondolatot (esetleg a szívükben támadt érzést), vagy csak egy hangulatot először szavakba öntötték, majd azt képekkel vagy emoticonokkal illusztrálták. Ma viszont a szavakba öntés már kimarad, a hirtelen jött hangulathoz vagy gondolathoz rögtön képet – fotót vagy emojit – keresnek és társítanak, majd küldik azt el, gyakran mindenféle szöveges kíséret nélkül.

Bárhol használhatók

snapchat_drawing.jpgNem véletlen tehát a Snapchat sikere sem, hiszen annak logikája pontosan illeszkedik ebbe a gondolatmenetbe. Ráadásul eredeti verziójában fotó nélkül nem is lehetett üzenetet küldeni, a fotókat pedig szabadkézi rajzzal még személyesebbé és egyedibbé lehet tenni a tinédzserek számára viccesnek számító módon. Az említett üzenetalkotási logika azonban szerencséjükre az emojiknak köszönhetően gyakorlatilag bármelyik közösségi vagy üzenetküldési szolgáltatásra alkalmazható. A kommunikáció elsekélyesedésétől félők aggodalma bizony valóra válhat, hiszen szemünk előtt bontakozik ki egy újfajta jelbeszéd, miközben az aktív szókincs csökken, az ilyen új típusú kommunikációs módszerek és felületek támogatói viszont azt mondják, ez a képes gondolkodás fejleszti a vizualitást és az asszociációs készséget.

A márkák új nyelvet tanulnak

Akárkinek is van igaza, a cégeknek, akiknek ez a korosztály a jövőbeni fizetőképes keresletet jelenti, muszáj megtanulniuk ezt a nyelvet is, hogy szót értsenek a célcsoporttal és hitelesen tudjanak szólni hozzájuk.  A fiatalok esetében mindennél fényesebben bizonyítást nyert a jól ismert mondás igazságtartalma: Egy kép felér ezer szóval. A kis exhibicionisták egyébként is egyre türelmetlenebbek, naponta ezer és ezer impulzus éri őket, százszámra kapnak üzeneteket, és nekik is óriásira növekedett a közlési és magamutogatási kényszerük. Az üzenetek megfogalmazására, értelmezésére, dekódolására csak másodpercek állnak rendelkezésükre, az emojik pedig erre az igényre válaszolva tökéletes jelnyelvvé, ráadásul mivel korosztályukon kívül más nem is érti a jeleket, tökéletes titkosított nyelvvé váltak. Azok a márkák, akik nem ezen a nyelven szólnak hozzájuk, mindig is kívülállók maradnak, nem kerülhetnek be a bizalom körébe, hiteltelenek maradnak, és soha nem kapják meg az oly’ annyira óhajtott figyelmet. Néhány vállalatnál már felismerték a fenti jelenséget, persze egyelőre csak külföldön. A Bud Light márka például július 4-én, az amerikai Függetlenség Napján egy olyan tweetet tett közzé, amiben az amerikai zászlót emojikból rakta ki 3 ikont ismételgetve, azokat megfelelő sorrendben elhelyezve. Az Oreo, a General Electric és a Peta is folytattak már sikeres online kommunikációs aktivitást az emojikra építve.

flag.jpg

Emojis must die

Mi sem mutatja jobban az emojik népszerűségét és elterjedtségét, hogy van már anti-emoji kampány is. A magyar fejlesztőcsapat által készített ClipDis nevű alkalmazás népszerűsítését célozza a napokban publikált "Emojis must die" című videó, amit a fejlesztők Valentin nap alkalmából raktak össze.

A készítők az emojikon való felháborodást mímelve - és ennek erőteljes formában hangot is adva - arra buzdítanak bennünket, hogy felejtsük már el ezeket a buta figurákat és válasszuk az üzenetküldés sokkal érdekesebb módját. A ClipDis alkalmazás egyébként egy újabb állomás lehet az emberek egymás közti kommunikációjának fejlődését bemutató úton. Az egyelőre csak iOS-en és angol nyelven működő appban úgy tudunk egymásnak üzenetet küldeni, hogy a begépelt szavakat ismert mozifilmek ikonikus jeleneteiből vagdossa össze egy videóvá a program, így mondjuk az "I love you" üzenetet talán a Bruce Willis, Leonardo Dicaprio és Orlando Bloom hármas fogja közvetíteni barátnőnk felé. A szavakból álló üzenet videóvá alakítására már meg is született egy új szó a movitize.

Magyarországon még egyik nagy márka sem vette be a kommunikációs eszköztárába az emoji nyelvet, pedig a hazai fiatalok körében is nagyon elterjedt a használata. Az a cég, aki először szólal meg a fiatalok új nyelvén, bekerülhet a kommunikáció történelemkönyvébe.

Képek 1 2 3 4

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr237134763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása