Kasza Tibi futtatja fel a kormánypárti bulvárpropagandát

2016. december 01. 12:01 - Média 2.0

Van ellentét tévé és az online felület között? Mit tanulhat el a televízió a netes tartalomgyártástól? A tartalom számít a nézettségért vívott harcban vagy a marketing? Van bármi szükség a kommentelésre? És mit tud mindehhez hozzátenni Kasza Tibi? Ezekről a kérdésekről beszélgetett Veiszer Alinda, a Hír TV műsorvezetője és Ács Dániel, a 444 újságírója a Média 2.0 és a BME KomMédia közös meetupján.

Tévé vs online: a mozgóképes hír jövője címmel tartotta közös meetupját a Média 2.0 és a BME KomMédia, ahol a két vendég Veiszer Alinda, a Hír TV műsorvezetője és Ács Dániel, a 444 újságírója voltak. Mennyire vetélytársa az online sajtó a televíziónak? - így szólt az első kérdés. Alinda cáfolta a vélekedést, hogy rivalizálna a két formátum: szerinte a televíziózás nem zárja ki, hogy valaki akár több online portált is olvasson. Sőt, folytatta, még a portálok között sincs nagy ellentét, csak hírverseny, de egy átlagos fogyasztó több platformot is nyomon követ. Ács egyetértett, bár felemlegette, hogy amikor az Index újságírójaként elindították a portál videórovatát, gyakran elhangzott az anyagok kritikájaként, hogy „túl tévés”. Mint fogalmazott: a televíziós nyelvről, stílusról, még a mondatszerkezetekről is úgy találták, hogy az nagyon eltávolodott a környelvtől. Felismerték továbbá, hogy televíziós műsorok túlságosan narrációközpontúak, a kommentátor hangja adja az anyag törzsét. Az Indexnél a videósok viszont törekedtek arra, hogy az illusztráció adja az anyag lényegét. Ebből a szempontból tehát szerinte van szembenállás.

img_2768-ok.jpgVeiszer Alinda és Ács Dániel /Fotó: Pásti Anett/

Az öreg szakikat nehéz meggyőzni

Alinda minderre megjegyezte, hogy amikor az Index beindította a rovatot, ő épp Németországban dolgozott, és ott már akkor is képalapú volt a televíziós műsorkészítés, szerinte tehát a magyar televíziózás egyszerűen le volt maradva. Továbbvitte a gondolatot: miben javulhatna a tévé, hol lehet innovatív a formátum? A mai napig gondolkodik azon a témán, hogyan tudna valamilyen újdonsággal több nézőt bevonzani. Azért megjegyezte, vannak kötött televíziós műfajok: például a híradók a mai napig nem változtak semmit, de nem is nagyon van benne változtatási lehetőség.

Úgy látja, a televízióknál található öreg szakikat nehéz meggyőzni a Facebook és a YouTube fontosságáról: a mai napig harcol azért, hogy a műsora felkerüljön a YouTube-ra, mégsem tud rá engedélyt szerezni. Pedig szerinte a televíziónak kell igazodnia a tendenciákhoz, már azért is, mert az online olvasottságot nagyon pontosan lehet mérni, míg a televíziós nézettséget csak hozzávetőlegesen.

A nyomtatott lapok túl sokáig vártak, aztán berobbant az online

Ács a televízió alkalmazkodókészségének hiányáról hangsúlyozta: hasonló cipőben járt a nyomtatott sajtó az online világ megjelenésekor. Emlékeztetett, mekkora versenyelőnyben voltak a nagy nyomtatott lapok az internet hajnalán, mégsem használták azt ki, sokat vártak a digitális megjelenéssel. „És akkor a semmiből lett egy Index, meg lett egy Origo” – tette hozzá. Most ugyanezt csinálják a televíziók: annyi mozgóképes anyaguk van, amiből kiváló online felületet lehet létrehozni, míg a legtöbb online tartalomgyártónak nincs infrastruktúrája a hasonló volumenű munkához. Hozzáfűzte ugyanakkor, hogy az online világban is létezik makacsság: az Index például nem hajlandó a videóit feltenni a YouTube-ra, így pedig lassan egy 444-gyel szemben is elvesztik a nézettségi versenyt.

img_2666-ok.jpgA tévének kompromisszumokat kell kötnie, ha online akar lenni /Fotó: Pási Anett/

Alinda beszélt arról, hogy milyen kompromisszumokat kell kötni akkor, amikor a televíziók kifejezetten online műsorokat kezdenek gyártani. Őt a mai napig érdekli, hogyan tehető fogyaszthatóvá a tévés tartalom online, hogyan lehet eladni a műsorokat a neten. A 444-nél már ott tartanak, hogy ugyanannak a tartalomnak megcsinálják a Facebook- és Instagram-kompatibilis verzióját is, igyekeznek minden felületre optimalizálni a tartalmat, és követni, milyen ritmusban, sorrendben kell azt a közönség elé tárni.

A megközelítés számít

Az előadók sokat beszéltek arról, milyen kötöttségekkel kell szembenézniük a munkájuk alatt, milyen szabályok kötik őket tartalomgyártás közben. Alinda leszögezte: nem a szabályokon múlik a műsor sikere, hanem a megközelítésen. Vannak ugyanis forró témák: a menekültválság alatt vendége volt Anwar Zsuzsa, egy, a nagyközönség számára ismeretlen, hazánkban élő muzulmán nő. Hiába ismeretlen a meghívott személye, maga a téma annyira felkapott volt, hogy az adás hatalmas nézettséget produkált. Ács a 444.hu gyakorlatáról elárulta, hogy hagyják az újságíróikat szabadon dolgozni. Lehet ugyan monitorozni, hogy éppen mely témák futnak jól, akár percről percre, és azért gyakori dilemma, hogy kiszolgálják-e a tömegigényt.

img_2662-ok.jpgNézettségi harc /Fotó: Pásti Anett/

Sok szó esett a média két ismert arcáról is, Sebestyén Balázsról és Kasza Tibiről. Balázs a hazai média egyik legnépszerűbb figurája, friss Facebook-oldala pár hét alatt szedett össze közel félmillió követőt. Sikerében Kasza Tibinek is része volt, ő dolgozott az oldalán. Kasza Tibi tudását mindkét előadó elismerte, emlékeztettek: Kasza képes egy telefonnal felvett adásból óriási nézettséget produkálni. A Ripost.hu kormánypropaganda-bulvárlap is azóta van versenyben a legnagyobbakkal, amióta Kasza dolgozik a lap közösségi médiás megjelenésén, és ennek köszönhetően még a 444.hu videóinak a nézettségét is előzi. Alinda és Ács is úgy vélte: Kasza ért ahhoz, hogyan kell a facebookos közösséget aktivizálni és irányítani. A tartalom álkérdéssé válik, ha Kasza Tibi megjelenik - vélte Alinda.

kasza.jpg

Példa Kasza Tibi Facebook-oldaláról

A kommentelés felesleges

Szó esett a kommentelésről is, amelyről Alinda, tévés személyiségként annyit mondott, hogy a saját közösségi oldalain radikálisan moderálja a hozzászólásokat, még akkor is, ha azt a kommentelők a szólásszabadság csorbításaként értékelik. Ács erről azt gondolja, hogy nem csorbul a szólásszabadság a moderálástól és különben is, a kommentekre nincs szükség. Úgy érvelt: a hozzászólások nem adnak hozzá semmit a tartalomhoz, hanem fórumként használják a tartalom alatti részt, ráadásul még be is perelhetik a tartalomszolgáltatót a hozzászólásokért.

img_2717_1_-ok.jpgA tartalom álkérdés, ha Kasza Tibi megjelenik /Fotó: Pásti Anett/

Az előadók kaptak személyes jellegű kérdést is: hol látják magukat öt év múlva? Alinda csak annyit mondott, hogy Magyarországon. Megjegyezte, hogy szűkül a piac, egyre kevesebb a lehetőség, de bármikor el lehet menni a Habony-féle médiába dolgozni. Ács bevallotta, otthon mindennap úgy számolnak, hogy bármikor megszűnhet a 444.hu, de úgy érzi, a YouTube- és a Facebook-csatornák elég lehetőséggel bírnak ahhoz, hogy életben lehessen maradni. A YouTube-csatornákról még megjegyezte: évek óta várnak, hogy tartalmi robbanás legyen az oldalon, de eddig csak formai volt. Mint mondta: napi közel száz magyar YouTube-csatorna indul el, mégsincs köztük sok közéleti témájú.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr5512013560

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ebella 2016.12.02. 04:43:55

Én hideglelést kapok Kaszától.

pamut 2016.12.02. 11:34:57

Kasza Orbán zsebében van és nagyon jól érzi ott magát.

2016.12.02. 13:43:51

@ebella: én meg Veiszer Alindától kapok ideggörcsöt. Sose értettem, hogy egy ennyire üresfejű, modoros csajt miért tartanak valamire a magyar televíziózásban.

Az a világ vicce, hogy az indexponthu még mindig erőlteti a saját videómegosztóját, ami egy rakás sz@r. Youtube-on meg egy amatőr amerikai hírkommentátor több klikket kap, mint az index egy videója.

Ami meg a kommentek cenzúráját illeti, jellemző ez a hozzáállás, hogy kommentre, visszajelzésre semmi szükség szerintük. Ezzel pozícionálták is magukat a kinyilatkoztató, tutimegmondó médiák közt.
Az olvasó csak klikkoljon, semmi szükség eltérő véleményekre. Ebben is lenyomja őket bármelyik youtube csatorna.
Az is vicc, hogy feltétekezik, hogy a magyar paraszt ma is csak magyar youtube csatornákat néz. Kinyílt a világ bogárkáim. Én az amerikai elnökválasztást amerikai forrásokból követtem, az index Fehér Ház rovatába meg csak a hibákat, magyar média által elkövetett ferdítéseket kommentelni jártam. Picit áthelyeződtek már a súlypontok.
A tv-t már csak nyuggerek nézik, alig van már magyarországi ismerősöm, akinek van készüléke. Akinek van és nézi is, az mind 50 feletti.

DrSWAG_InstaProfessorOfYolo 2016.12.02. 14:49:25

Én a moderálás miatt nem olvasok már jó ideje 444-t

cardiobascuralis 2016.12.02. 14:59:36

@karandash:
"én meg Veiszer Alindától kapok ideggörcsöt. Sose értettem, hogy egy ennyire üresfejű, modoros csajt miért tartanak valamire a magyar televíziózásban."
Mert a megfelelő férfival dugatja magát.

Engem halálra idegesített az éjszakai beszélgetős műsora. Odavittek neki kurva jó vendégeket, és csak azt tudta kérdezni, amit felírtak neki papírra, semmit nem reagált az elmondottakra, valami iszonyat szar műsort csinált, pedig kurva nagy lehetőségek lettek volna, ha nem ezt a hülye picsát akarják futtatni minden adásban, hanem valaki olyat raknak oda kérdezőnek, akiknek van legalább némi fogalma arról, hogy kivel beszélget éppen.

cardiobascuralis 2016.12.02. 15:53:37

@karandash:
Ami az Indavideót illeti, egyetértünk, még mindig a Flash formátumot erőltetik, amit már minden más cég régesrég kidobott a kukába, mert tele van biztonsági résekkel.

sorbacsillag 2016.12.02. 21:03:47

Alindát nem az eszéért szeretjük
süti beállítások módosítása