Az Index Simicska, az Origó Matolcsy közelébe került. Lett plakáttörvényünk, egyszerre csökkentett és megemelt reklámadónk, valamint az állam által felhizlalt reklámpiacunk is. Indult több új lap, bővült tehát a hazai felhozatal, cserébe egy nagyobb sem szűnt meg. Fegyverkezik Csehország, matricáznak a fiatalok, a vezető politikusok pedig óriásplakátokon csicskázzák egymást. Negyedéves médiapiaci összefoglalónk.
Tavaly már bőven érezhető volt, de az idei második negyedévben kaptunk pontos adatokat arról, milyen óriási szerepet tölt be az állam a hazai reklámpiacon. Az Átlátszó márciusban jelentkezett beszédes infografikákkal az elmúlt két Orbán-kormány reklámköltéseiről. Kiderült, hogy 2016 decemberében már ötször költött többet az állam hirdetésre, mint tíz évvel korábban. A pénz döntő része baráti médiumokhoz, mint a Riposthoz vándorolt, de a baloldali Népszavában is szembejött Brüsszel megállítására buzdító reklám, amiért a szerkesztő, a Magyar Újságírók Országos Szövetségének elnöke magyarázkodni is kényszerült, Németh Péter főszerkesztő pedig később lemondott.
A reklámtorta változása 2015 és 2016 között /Forrás: Magyar Reklámszövetség/
A Magyar Reklámszövetség májusban adta ki a tavalyi piaci adatokat. Az örömteli, hogy a piaci torta bő 11 százalékkal nőtt, az már kevésbé, hogy az állam dominál: tavaly 80 százalékkal költött többet az állam politikai hirdetésekre mint egy évvel azelőtt. A szakmai tiltakozás ellenére pedig megemelték a reklámadó mértékét, pedig korábban még csökkenteni akarták.
Origó-blokk
Lassan külön rovatot indíthatnánk az Origo körüli mozgolódásoknak. Nehéz összeszámolni, hogy csak az elmúlt három hónapban hányan hagyták ott a szebb múltú portált. Felállt a gasztroblog, a vezető címlapszerkesztő, a sportos kollégák java, meg néha csak úgy is távoznak emberek. A fotórovat vezetője egy elég etikátlan szerkesztési megoldás után lépett le, a szintén távozó tech-rovat még be is számolt, mi megy a lapnál. A Momentum mozgalom feje meg is lepte a lap munkatársait, bár lépése nem aratott osztatlan sikert.
Azért, hogy ne csak rosszat írjunk: a portálnak volt nagy igazolása is. Azt, hogy egy sajtós távozni akar a közmédiától, mert a hitelességét sérti, ami ott történik, teljesen érthető. Az, hogy a sajtóst a hitelesség utáni vágya az Origóhoz veti, már kevésbé. Pedig Gundel Takács Gáborral pont ez történt: ő vezeti portál Szpíker Korner nevű futballszakmai műsorát, amely blogunk fociszerető tagjainak véleménye szerint is minőségi tartalom. Gundel aztán a TV2-vel is megállapodott.
Az Origón is van minőségi műsor. Borbély Zoltán (b), Hegedűs Henrik és Gundel Takács Gábor (j) az Origó műsorában /Forrás/
A negyedév csattanójaként a jegybankelnök fia a saját nevére vette a lapot: a Matolcsy Ádám vezette Magyar Stratégiai Zrt. megvette a portált kiadó New Media Group Zrt-t. Száraz István, a volt tulajdonos az átadás-átvétel levezénylésére, határozatlan időre megtartja még vezérigazgatói pozícióját. Az ifjabb Matolcsy hangsúlyozta: a közeljövőben előremutató technológiai megoldásokkal kívánja felrázni a hazai médiapiacot.
Zajlott az élet a közmédiánál is: tömegek mosolyogták meg a stúdióban hason csúszó stábtagot, majd a hírszerkesztők gondolkodás nélkül bevették, hogy Csehország épített magának egy repülőgép-hordozót. A kormánybarát médiumok is hasítottak a második negyedévben: kezd ürülni a TV2, a történész Schmidt Mária kiradírozta a sajtótörténelemből a Figyelőt, Tombor András pedig lecsapott a Mandinerre.
Mocorog az ellenzék is
A másik oldalon is nagy a mozgolódás. Áprilisban indult el a Dunántúli Napló kirúgott munkatársainak új lapja, a Szabad Pécs. Ismert, hogy a Mediaworks Opimus általi megszerzésekor történt a megyek lapoknál nagy tisztogatás: nem mintha előtte nagy szabadáságuk lett volna. Megújult a főszerkesztőjét elvesztő Népszava, ami meg is előzte a Magyar Nemzetet az olvasottsági listán.
Feltűnt több új szereplő is. Gavin Susman horvát-amerikai üzletember megvette a Lapkert, az újságok árushelyi terjesztésében piaci dominanciával bíró céget. Bővült a lappiac: újraindul a Zoom.hu, a szerkesztőség magja már meg is van, sikerült – honnan máshonnan – az Origótól is szerezni pár leendő kollégát. Július elején pedig új, független hírügynökséget is kapunk, ami remek hír, igaz, a FüHü név kiválasztásakor talán gondolkodhattak volna többet is.
Nagy emberek is sorban álltak az Indexért /Forrás/
A negyedév legnagyobb durranása kétségkívül az Index tulajdonosi helyzetének megváltozása volt. Spéder Zoltán, az Indexet is kiadó CEMP Csoport tulajdonosa jó ideje kegyvesztetté várt a kormánypártban, azóta találgatja a piac, hogy a Simicska-Habony-Vajna hármasból ki tud lecsapni a legolvasottabb magyar újságra. Április végén jött a hír: „a Magyar Nemzetben és a Hír Tv-ben is érdekeltséggel bíró Pro-Ráta Holding Zrt. a 2014 februárjában kötött megállapodása alapján opciós jogát érvényesítette, majd az így szerzett tulajdonát a Magyar Fejlődésért Alapítványra ruházta át.” Az alapítvány ügyvezető testületébe bekerült a Simicska-közeli Nagy Ajtony Csaba és az Index ügyvédje, Bodolai lászló is. Azóta rengeteg a találgatás, mi állhatott a háttérben, ami biztos, hogy távozott a lap éléről Dudás Gergely főszerkesztő, a portál vezetését Tóth-Szenesi Attila vette át.
Quo vadis, plakátbiznisz?
Egészen nevetséges viszont, ami a köztéri hirdetési piacon és magukon a reklámhordozókon történik. Áprilisban Simicska Lajos plakáthelyein kezdett óriásplakát-kampányba a Jobbik, amely jogilag ugyan aggályos, de remek kommunikációs trükknek tűnik. Ezen a kormánypárt felhúzta magát, ellenkampányt indított, majd kapva az Index új tulajdonosán, elküldte a fiatalokat őrjöngeni a portálhoz és a HírTv-hez is. Azóta a két ellenérdekű tábor töretlenül rongálja egymás plakátjait, amibe a Momentum is beszállt. A Fidesz közben erőből áttolta az eredetileg kétharmadosnak számító plakáttörvényt, avagy „lex csicskát” az Országgyűlésen, megnehezítve így a Jobbik és Simicska dolgát, bár a kisebbik jobboldali párt már jelezte: Alkotmánybírósághoz fordulnak a jogszabály miatt. Itt tartunk most, érdeklődve várjuk a plakátharc fejleményeit.
No comment /Forrás/
Egyéb érdekességek a negyedévből:
- Weiszer Alinda blogunknak adott interjúban akadt ki a közmédiára, katasztrófának nevezte a hazai sajtó állapotát, propagandagépezetnek nevezve a kormánypárti médiumokat.
- A Média Hungary-n sok egyéb médium képviselője is kiakadt, nagyjából ugyanerre.
- A 444 gondozásában a hazai médiaviszonyokat bemutató, tényfeltáró anyagból derül ki, hogyan is vezeti Rogán Antal propagandaminiszter a baráti sajtót.
- Összeszedtük, hogyan alakulnak a hazai trendek a televíziózás terén.
Negyedéves meetupjaink beszámolói:
Hazánkban szinte csak Budapesten van sajtószabadság