Az ország, amelyik lenyomta a Google-t

2014. április 18. 13:15 - Palotás Petra

A Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE)Mit tanulhatunk a környező országok online médiájától?” címmel szervezett tanulmánybemutatót és kerekasztal-beszélgetést csütörtökön. Az eseményen részt vett Kelemen Gábor közgazdász, a tanulmány szerzője, Mihók Attila, a Ringier ügyvezető igazgatója,  Kálmán Tamás, a Týždeň – W Press kereskedelmi igazgatója és Steff József, a Sanoma kereskedelmi igazgatója, moderátorként pedig Tófalvy Tamás, az MTE főtitkára, a BME tanársegédje. Az előadáson inkább helyzetjelentést kaptunk a szomszédos online médiapiacról, nem pedig átültethető tudást, hiába is próbálkozott a moderátor.

Kelemen Gábor 2012-13-as adatokat feldolgozó tanulmányában Csehország, Románia és Szlovákia szerepel, de a beszélgetésben Szerbiáról és Horvátországról is szó volt. Az összehasonlításhoz érdemes megnézni néhány adatot a magyar internethasználatról is. A Gemius 2013-as felmérése szerint az internetpenetráció itthon a 15 év feletti teljes népességre nézve 57 százalék. A két szélsőség a 15-17 évesek, akiknek a 94 százaléka, és a 60 év felettiek, akiknek 18 százaléka netezik. A legforgalmasabb hónap a weben a március, ekkor több mint 4,5 millióan szörföznek a neten.

gemius.jpg

Még mindig a tévé

A hagyományos széles sávú lefedettség tekintetében (kínálati oldal) az EU 95,5%-os átlagnál Csehország magasabb, Magyarország és Románia egészen hasonló, Szlovákia pedig kicsivel alacsonyabb szinten áll. A keresleti oldalt képviselő 16-74 éves korosztály napi internet-használat aránya 2012-es adatok szerint Szlovákiában volt a legmagasabb. Mögötte szorosan Magyarország, kissé lemaradva pedig Csehország és Románia állt. Az EU27 átlag itt 59% volt. A felsorolt országokról együttesen elmondható, hogy a tévénézés a legnépszerűbb médiahasználati tevékenység, és az online médiát nem szabályozzák.

Romániában a lakosság kiemelkedően magas hányada, egy ötöde néz online tévét, a leglátogatottabb oldalak pedig az apróhirdetés és hírportálok. A felületek általában ingyenesek, de megjelenik a fizetős plusz szolgáltatások köre. A többi három országhoz képest viszonylag sokan keresnek egészségügyi, oktatással és továbbképzéssel kapcsolatos információkra, viszont elenyészőnek mondható az elektronikus bankolás. 

Csehországban kiemelkedő az online újságolvasás, és ez az egyetlen közép-európai ország, ahol a 2008-as válságot követően nem esett vissza a hirdetési piac bevétele. Itt a gyűjtő-és hírportálok a legnépszerűbbek, a Seznam nevű lokális keresőjével és annak oldalaival az élen. Egyéb fizetős plusszolgáltatásból egyetlenegy létezik.

Szlovákiában a maga 64%-ával a legjelentősebb a közösségi médiahasználat, a legnépszerűbbek Csehországhoz hasonlóan a gyűjtő-és hírportálok. Elmondható, hogy az üzleti modell itt több lábon áll, nagy hangsúlyt helyeznek szolgáltatásaik diverzifikálására.

A Seznam-jelenség

A cseh Seznam a kínai Baidu, az dél-koreai Naver, az orosz Yandex mellett egyike annak a néhány helyi keresőnek, melyeknek hosszú ideig sikerült élen járniuk saját régiójukban. A  Seznam feladta a leckét a Google-nek: Csehország valószínűleg az egyetlen olyan ország, ahol a keresést népszerűsítő kültéri Google–hirdetésekkel találkozhattunk.

A szakértők szerint nincs igazi titok, a Seznam egész egyszerűen jó időben volt jó helyen – a Google-lel párhuzamosan, saját piacon növekedhetett. Fejlődéséhez nagyban hozzájárult, hogy a sok értékesítő partnere folyamatos fogyasztói visszajelzésekkel támogatta. Ráadásul több lábon áll, nemcsak keresőprogram, hanem minden igényt kiszolgál. Érdekesség, hogy terjeszkedni már nem tudott: próbálkozott a Szlovákiába való belépéssel, de a két piac összehasonlíthatatlansága miatt végül hazai terepen maradt.

A globális lenyomja a lokálisat?

Magyarországon a globális szereplők (Google, Facebook) jelentősen hozzájárulnak az online szektor növekedéséhez. Ez nem egyedi eset: Csehországban a tradicionális lapkiadók is csak kényszerből fordultak az internetes piac felé. Szlovákiában szintén hasonló a helyzet, a kiadó nélküli vállalatok dominálnak az online térben. 

Érdekesség még a fizetős falak jelenléte a környező országokban: Magyarországon egyelőre nem nagyon látunk ilyet, a Kreativ.hu néhány tartalmát leszámítva. A szomszédos országokban is próbálkoznak vele, egyelőre az a tapasztalat, hogy egyedi, jó minőségű tartalmaknál működhet, összességében viszont nem látszik jó megoldásnak.

Kép

1 komment
Címkék: média internet

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr176050898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.04.19. 08:58:58

Igen, így van.

Ugyanez a közösségi hálózatok terén. Emlékszem, pár éve, amikor Mo-n még az IWIW volt a vezető, valaki megkérdezte tőlem, melyik a fő hálózat BG-ban. Mondtam, hogy a FB, mire az illető meglepődött. Most már senki sem lepődik meg, kevés az olyan ország, ahol nem a FB a fő hálózat.
süti beállítások módosítása