Kit törlünk Facebookon az ismerőseink közül?

2014. május 09. 09:50 - Sandor Krisztián

A Coloradói Egyetem doktorandusz hallgatója idén megjelent tanulmányában erre a kínzó kérdésre kereste a választ. Mindenki nézzen körbe alaposan, aztán így tegyen ki fotót a mai ebédről!

unfriend.png

A tanulmány elkövetője, Christopher Sibona, szerint legnagyobb valószínűséggel még a középiskolában szerzett ismerőseink szakítják meg velünk a kapcsolatot a közösségi oldalon. Az egyetem honlapján megjelent cikk szerint legtöbbször a politikáról vagy vallásról szóló, sokakat megosztó hozzászólások jelentik a válóokot. „Mivel jellemzően az iskola után alakul ki szilárd világnézete az embernek, így csak később kelthet visszatetszést az ismerősök körében, a nézeteltérések pedig sokkal gyorsabban eszkalálódnak a közösségi médiában” – magyarázza a kutató.

Előkelő helyen szerepelnek még a munkatársak is, akik esetében inkább a való életben tanúsított magatartás elrettentő, mint a facebookos aktivitás. Emellett népszerű kiváltó ok még a gyakori és érdektelen posztolás. Meglepő eredmény még, hogy a törlés sorsára jutottak között gyakoribbak a közeli barátok, mint az egyszerű ismerősök.

A szerző másik, ehhez kapcsolódó kutatásában azt vizsgálta, milyen érzelmi hatása van a törlésnek a szenvedő alanyra. Első helyen a meglepődöttség szerepel, csak azt követően jönnek azok, akiket zavart a dolog, a harmadik helyen pedig inkább derültek az egészen. A fő befolyásoló tényezőnek az bizonyul, hogy milyen közel állt egymáshoz a két ember kapcsolatuk csúcsán. „Nagyobb eséllyel szomoríthat el az valakit, ha egy volt legjobb barát töröl” – kommentálta Sibona.

A várható reakció előrejelzéséhez négy faktorra derített fényt a kutatás.Általában akkor vált ki negatív érzelmeket a törlés, ha a barátság valamikor közeli volt, vagy ha valaki gyakran nézegeti az saját ismerőseinek listáját. Ellenben ha az elválás előtt a nézeteltérésekről már beszéltek a felek, illetve ha az áldozat később mesélt róla másoknak, akkor sokkal könnyebben vészeli át a csapást.

Christopher Sibona több mint ezer emberes mintán végezte kutatását Twitteren keresztül. Jelenleg a következő tanulmányához gyűjti az anyagot, amiben azt kutatja, min múlik, hogy maradunk vagy töröljük magunkat Facebookról - és amihez te is hozzájárulhatsz, ha kitöltöd az anonim kérdőívét.

Te „unfriendeltél” már valakit? Mi vitt rá a döntésre? (HOGY VOLT SZÍVED?!)
Könnyíts a lelkiismereteden egy kommentben!

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr746133574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MAXELL birkaman buzizó \\http.birkafing.org 2014.05.09. 15:35:28

Van egy bulgár közösségi oldal, a Ӆӊҷүӂӌӎ.kom, ott úgy van megcsinálva, hogy nem lehet törölni regisztrációt, sőt akit felvettél az ismerőseid közé, azokkal nem szakíthatod meg a kapcsolatot.

Csak azért tudom, mert engem is felkértek, vegyek részt a kialakításában.

Az alapötlet még 1977-ben vetődött fel, a rendszertervek valamint a technikai fejlődése csak a 2016-os elindulást tette lehetővé. Az eltelt 23 év alatt előbb tanácsadói és fejlesztői pozíciót töltöttem be a fejlesztő, ӋӅ cégnél. Jelenleg rendszerintegrációs tanulmányokat folytatok, hogy az „account”-ok a facebook számára áttölthetők legyenek, ez pár hónapon belül megvalósulhat.

Nem tudom, tudtátok-e, de a számítógép ötlete már az első világháború előtt felvetődött. A kutatások rögtön az után kezdődtek, hogy Soddy 1913-ban felállította izotóphipotézisét, megelőzve azt az időpontot, amikor a nuklid fogalmát a mai értelemben bárki megfogalmazhatta volna. (Emlékeztetőül: a neutront csak 1932-ben fedezte fel Chadwick.)

MAXELL birkaman buzizó \\http.birkafing.org 2014.05.09. 15:36:59

Az alapötlet még 1977-ben vetődött fel, a rendszertervek valamint a technikai fejlődése csak a 2016-os elindulást tette lehetővé. Az eltelt 23 év alatt előbb tanácsadói és fejlesztői pozíciót töltöttem be a fejlesztő, ӋӅ cégnél. Jelenleg rendszerintegrációs tanulmányokat folytatok, hogy az „account”-ok a facebook számára áttölthetők legyenek, ez pár hónapon belül megvalósulhat.

Nem tudom, tudtátok-e, de a számítógép ötlete már az első világháború előtt felvetődött. A kutatások rögtön az után kezdődtek, hogy Soddy 1913-ban felállította izotóphipotézisét, megelőzve azt az időpontot, amikor a nuklid fogalmát a mai értelemben bárki megfogalmazhatta volna. (Emlékeztetőül: a neutront csak 1932-ben fedezte fel Chadwick.)

sírjatok 2014.05.09. 15:58:22

@maxell az okoskodó birka: én mindig beszopom és tök komolyan veszem a posztjaidat majdnem a végükig.

ymel 2014.05.09. 16:12:14

volt baratnot kellett mar. az utod keresere. hehe

room_101 2014.05.09. 16:48:17

Én a harmadik fideszes naggyűlés meghívó után töröltem.

ShanghaiKid 2014.05.09. 17:21:31

Egyetlen embert töröltem, tudtom nélkül hozzáadott egy politikai csoporthoz. Big no-no.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.05.09. 17:27:12

Senkit sem törlök soha. Ha túl gyakran hülyeséget ír, akkor csak beállítom, hogy ne látszódjanak a beírásai.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.05.09. 17:34:44

Én csak a seggemet törlöm, faszbukja meg csak a buziknak van.

Dr_utcai_arcos 2014.05.09. 18:50:22

@maxval a gondolkodó birca: Pontosan, mi tudja mit hoz a holnap. Van közeli meg távoli ismerős lista, pár perc alatt végigszalad az ember az ismerősökön és meg van oldva.

Istóczy Viktor · http://kuruc.info 2014.05.09. 19:19:51

Jól kitalálták a zsidók a faszbúkot, nemcsak a vérükbe ivódott hírszerzői tevékenységet forradalmasította, hanem a szintén a vérükbe ivódott, reklámok általi környezetszennyezést is. Mennyi szar sajtóterméket el lehet adni még ma is mindenféle faszbúkos cikkel, döbbenet.

2014.05.09. 20:55:17

Egy nagyon közelit én is töröltem az állandó DK-s ömlengése miatt, később jöttem rá, hogy elég lett volna beállítani.

A Tyne folyó déli partja 2014.05.09. 21:16:21

@maxval a gondolkodó birca: pontosan, én se töröltem még senkit, egyet gondolkodtam tiltani, mert untam a napi kurucinfós baromságokat, de magától törölte magát. a többit, ami nem érdekel (van, aki focimeccsekről posztol, meg politikáról, mindkettő hidegen hagy) továbbgörgetem, aztán jól van. nyilván sose lesz olyan ember, akivel minden érdeklődésünk közös.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.05.10. 06:55:54

Vajon mennyi embernek tűnik fel, hogy a cikk a címmel ellentétben a Twitterről szól, hanem a Facebookról?

Dr_utcai_arcos 2014.05.10. 07:55:08

@Online Távmunkás: Ha értenénk a kérdésed, pontosabb választ tudnánk adni.

Sztyepan Asztahov 2014.05.10. 07:57:54

én is inkább középiskolai emberkéket töröltem. Nem volt velük jó a kapcsolatom akkor se, feleslegesnek éreztem, hogy ismerősök legyünk. vagy 10 embert töröltem összesen.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2014.05.10. 08:44:57

Én először a kuruc.info cikkmegosztókat töröltem, de az összeset. Aztán minden szélsőjobbos rögeszmés összeesküvés-elmélet megosztót, meg akinek 10 hozzászólásából 9 ilyen téma. Most éppen a "Kedveli: Jobbik Magyarországért" ismerőseim között gyomírtok.

Életunt Cápa · http://eletuntcapa.blog.hu 2014.05.10. 09:15:36

Törölni valóban felesleges, amikor ott a követés gomb is.

Én egy picit fordítva csinálom: alapból senkit nem követek, aki nem jó fej vagy jó csaj.

Így aztán nekem nincs jelentősége, hogy valaki fidesz-/jobbik-/komcsigyűlölő. Egyébként is sokkal rosszabb náluk a vicceskedő vagy idézgető típus.

Netszamuráj 2014.05.10. 09:53:21

Én csak a rasszista, meg összeesküvés-elméleteket megosztó félhülyéket törlöm (mint itt pl. ez az Istóczy Viktor). Ja, meg aki zaklat, pl. egy volt kolléganőm brokernetes lett, aztán orrba-szája küldte a jobbnál jobb ajánlatait. Tiltani is kellett, mert nem vette a lapot.

Bobby Newmark 2014.05.10. 11:06:45

Én meg inkább hagytam az egészet a faszba. Fél évig néztem kb napi rendszerességgel, és annyi idő alatt nem történt olyan esemény, poszt, állapotjelentés vagy megosztott tartalom, ami érdekelt volna.
Én ha jól sejtem, soha semmit nem osztottam meg, fényképem sincs fenn, és eszembe nem jutna az ismerőseimet a hülyeségeimmel traktálni kéretlenül. Ha valamit ajánlani akarok, tevékenységet filmet, zenét, játékot, akármit, akkor direktben keresem meg azt, akiről úgy gondolom hogy érdekelheti. Gyakorlatilag egy chat-hubnak használtam a Facebookot, az összes többi funkciója számomra vagy felesleges, vagy kifejezetten idegesít.

Igazából megértenem nem sikerült, sem a az egésznek a célját, sem azt, hogy miért is kéne úgy éreznem, hogy nekem most jó, ha használom, főleg ha irritál.

Haloperidol 2015.10.06. 14:39:46

Én leginkább médiakövetésre használom a faszbúkot, a kedvelt médiaoldalak posztjait ott követem (meg a twitteren). 200-nál kevesebb ismerősöm van, többeket töröltem, leginkább online társkeresős "ismerős" csajokat, amiután már nem volt aktuális a dolog...(mindig meglepett, hogy egy csomó csajnak az online társkeresőzés során kb az volt a 2.-3. üzenete, hogy jelöljem ismerősnek a fácsén.)
ezenkívül exeket is mindig azonnal törlöm, könnyebb így a szakítás feldolgozása.
Az ismerőseim követését btw kb. 3-4 idegesítő poszt v. megosztás után leállítom, és általában beteszem őket egyúttal a távolabbi ismerősök közé.
süti beállítások módosítása