A Track Maven legújabb kutatása szerint az online brandekhez kapcsolódó Facebook-posztok többsége egy tízéves gyerek olvasási szintjén van. A digitális kommunikáció révén kialakult egy új nyelvváltozat, az ún. digilektus, mely informálisabbá teszi ugyan az írásbeliséget, de közben lényegesen le is egyszerűsíti azt.
Hirdetés és netspeak
Jelenleg csaknem 15 millió márka és szervezet található a Facebookon, akik mind eltérő célcsoporttal, heterogén szolgáltatási körrel és változó költségvetéssel rendelkeznek. Céljuk azonban közös: hirdetéseiket a lehető legtöbb emberhez eljuttatni, maximalizálni a bevételt, s lenyomni a versenytársakat. Ehhez elsősorban egyszerű, könnyen befogadható, gyakran audiovizuális szempontból is emlékezetes üzenetekre van szükség, mely az adott brand kapcsolatépítő tevékenységének alappillére. Az állandó és sikeres közösségi média jelenlét a fogyasztói attitűd-változást úgy éri el a leggyorsabban, ha csökkenti a formális stílussal járó bejegyzéseket, s növeli a rövid, élőbeszédre hajazó, kellő kreativitással megírt posztok arányát. Szleng, emotikonok, szórakoztató képek vagy videók, s néhány szimpla alany-állítmányból álló mondat alkotja a 2010-es évek webes kommunikációjának alapegységét.
Ostobák vagyunk, de legalább elkötelezettek!
Ezt bizonyítja a Track Maven tanulmánya is, ami olyan kérdésekre keresi a választ, hogy hétköznapokon vagy hétvégén hatékonyabban-e a vállalati posztok; a kép vagy a szövegcentrikus tartalom-e a nyerőbb, illetve növeli-e a lájkok számát, ha konkrét kérdést intézünk a felhasználókhoz. A kutatás során 5,804 márkához kötődő Facebook-oldalt és 1,578,006 bejegyzést elemeztek a Track Maven munkatársai, s arra jutottak, hogy ezek 67,3 százaléka egy általános iskola ötödik osztályos tanuló szövegbefogadási és -értelmezési szintjén áll. A megdöbbentő adat mellett a csapat néhány tanácsot is ad: a poszt végi kérdőjel 23 százalékkal növeli a követők márka iránti elköteleződését, a hashtagek pedig csaknem 60 százalékkel. A tendenciát jól mutatja, hogy a bejegyzések 88,31 százaléka olyannyira koncentrált, hogy 40 szónál kevesebbet tartalmaz.
Összefoglalva a vállalati siker valahogy így néz ki egyetlen Facebook-posztba sűrítve:
"El se hiszitek, LIKE, hogy mennyire csodálatos, LIKE, a legújabb cuki kis kütyünk, LIKE! Szexi, trendi, LIKE, és hála nekünk, holnaptól mindenki számára elérhető! LIKE. Semmi mást nem kell tenned, mint megvenni, LIKE, és garantáltan Te leszel a legmenőbb arc a földön! LIKE. Annyira olcsó, hogy gyakorlatilag ingyen van! LIKE. Rendeld meg azonnal, LIKE és mi már postázzuk is, LIKE, hogy te is annyira különlegesnek érezhesd magad, mint mi, akik legyártottuk! LIKE!"
/Forrás: CNET/