Tiltsuk be az összes bankreklámot?

2014. augusztus 07. 09:23 - Árki Noémi

Az ASA (Advertising Standards Authority) brit önszabályozó reklámtestület a napokban három hitelcég reklámjait tiltotta be, mert azok elbagatellizálják a kölcsönök a súlyát. Nem most történt először ilyen:, az elmúlt hónapokban valósággal tizedelődtek a bankreklámok és sorra lépnek életbe az újabb és újabb szankciókk.  Az ASA felvette a kesztyűt, de ha a céljuk minden félrevezető bankreklám eltávolítása, akkor meglehetősen hosszú munka vár rájuk.

Az ASA három hitelező társaság reklámját is betiltotta arra hivatkozva, hogy azok felelőtlenek, és félrevezetik a kölcsönhöz folyamodókat. Mindhárom cég hitellel foglalkozik, hirdetéseikben pedig úgy tüntették fel a kölcsön lehetőségét, mint amit gyerekjáték visszafizetni, és sokkal korrektebb bármely más rövidtávú hitelformánál. A kölcsönfelvételt hétköznapi tevékenységnek állították be ésvalósággal ösztönözték, hogy eladósítsák magukat az emberek.

payday-cash-advance-loans.jpg

 

A valóság azonban – nem meglepő – egészen más. A kölcsön ideális esetben azt jelentené, hogy a vásárló következő fizetéséből rögtön képes is megszabadulni a hiteltől. Tök jól hangzik, de szinte sosem zajlik ez ilyen simán. Ilyenkor jön az, hogy felveszünk egy újabb kölcsönt, hogy törleszteni tudjuk az előzőt. Ráadásul a Community Financial Services Association kereskedelmi társaság adatai szerint évente 19 millió amerikai veszi igénybe ezt a hitelformát. Jogosnak tűnik az ASA aggodalma, de továbbra is kérdés, hogy a reklámok betiltása hasznosabb-e, mint amennyire nevetséges:

Egy kölcsönt a szülinapodra?

Előzőleg a Pounds to Pocket hitelező cég egyik hirdetése esett áldozatul az ASA-nek. A reklámot emailben terjesztették „Happy birthday from Pounds to Pocket” címen, és arra bátorították a kedves olvasókat, hogy vegyenek fel kölcsönt szülinapi bulijuk finanszírozására. Ez aztán a nagylelkű ajándék! Az email legkedvesebb mondata pedig: „Élvezze születésnapját aggodalom-mentesen!” Sajnos a következő fizetésnapra vonatkozóan már nem kapunk hasonló jókívánságokat.

HAPPY+BIRTHDAY+TO+THE+GROUND_4b26bd_3975003.jpg

Idén a Télapó is kölcsönt hoz a puttonyban

A Speedy Cash hitelező társaság a szülinap helyett a karácsony nyújtotta lehetőségre csapott le, ám a kampány nem tartott sokáig; az ASA őket is utolérte. A Speedy Cash a gyerekeken keresztül próbált a szülők zsebébe nyúlni, amit az ASA etikátlannak és társadalmilag felelőtlennek nyilvánított. Szórólapjaikon nemcsak ingyenes fotózkodást ígértek a télapóval, hanem egyszerre kölcsön felvételére is buzdították a szülőket, hogy minden gyerek megkaphassa, amire vágyik. 

speedy_santa.jpg

A gyerekeket célzó reklámokat nemcsak az ASA, hanem a MoneySavingExpert.com is etikátlannak találta, ezért Amerikában kezdeményezték a kölcsönökről szóló reklámok betiltását a gyerekcsatornákon, az önkormányzat azonban semmiféle lépést nem tett ez ügyben.

A pénz tabu a médiában?

Értjük, hogy nem szép dolog félrevezetni másokat és kölcsönre biztatni őket, hogy megvegyenek valamit, amire igazából szükségük sincs, de vajon nem ezt teszi az összes reklám?

Mindenki lódít egy kicsit, mindenki fehérebb fogakat és fakulásmentes mosóport ígért: tulajdonképpen ugyanúgy a pénzünkkel játszanak – igaz kisebb tételben – mint a hiteltársaságok. Nem a bankreklámok a félrevezetőek, hanem általában a reklámok. Fogyasztói társadalomban élünk, ahol ha tetszik, ha nem, mindig ránk akarnak sózni felesleges dolgokat. A törekvés ugyan nemes az ASA részéről, de egyelőre a munkájuk sziszifuszinak, az elképzelés pedig utópisztikusnak tűnik.

Fotó 123

34 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr536580093

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lavór 2014.08.08. 11:59:42

Konkrétan minden reklámot be lehetne tiltani. Egytől egyig a vásárlók megtévesztését szolgálja.

sanyix 2014.08.08. 12:48:55

@lavór: nem mind, csak a nagy része. Egyszerűen rá kéne kényszeríteni őket hogy tényeket írjanak (pl legjobb a mi termékünk szöveget bizonyítani is kéne), birságolni a kamut.

sas70 2014.08.08. 12:55:57

Tíííccsukbemindet! Menjünk vissza az őskorba!
Oszt gondókozni, tájékozódni nem kéne?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.08.08. 13:11:21

és még ráadásul a többségük nem is kreatív.

s 2014.08.08. 13:50:49

Erről az a véleményem, hogy a meghozott intézkedések általában a kívánttal ellentétes hatást váltanak ki. A rezsicsökkentés például pazarlásra ösztönöz. A reklámok kitiltása a gondolkozás elsatnyulását eredményezi, mert más majd gondolkozik helyettünk. Hagyni kell mindent úgy ahogyan van, mert a török bazárban sem működik hatékony fogyasztóvédelem, de azért minden nap megkötik az üzleteket ott is. A szelekció működik és ettől lesz az emberi faj hatékony. Kár lenne ezt az evolúciós hajtóerőt kikapcsolni a kényelemszeretetünk miatt.

sanyix 2014.08.08. 13:55:00

@s: micsoda?
"A reklámok kitiltása a gondolkozás elsatnyulását eredményezi, mert más majd gondolkozik helyettünk."

Ezt így hogy? A reklámok éppen arra késztetik az embert hogy vegye meg azt amit reklámoznak. Ha ez nem bírja rá az embert a vásárlásra, akkor máshol kell utána néznie -> gondolkozik. A reklámból vásárló ember nem gondolkozik.

Pierr Kardán 2014.08.08. 14:00:35

Nem a reklámokkal, vagy a bankokkal van a baj, hanem az emberekkel.

Akinek most nincs pénze arra, hogy szépen hónap-hónapra félretegyen és ha összegyűlt a pénz, akkor megvegye a kiválasztott dolgot, annak később sem lesz pénze, hogy a havi törlesztőket fizesse.

$pi$ 2014.08.08. 14:05:00

@s: "A rezsicsökkentés például pazarlásra ösztönöz."

A gázáremelés is pazarlásra ösztönöz, hiszen nem 5000%-al emelték a gáz árát, így könnyen pazarolják az emberek, mert olcsóbb.

$pi$ 2014.08.08. 14:07:50

@Pierr Kardán: "Nem a reklámokkal, vagy a bankokkal van a baj, hanem az emberekkel."

Ez így igaz. Viszont az embereket nem tudjuk megváltoztatni, a bankokat meg a reklámokat viszont igen.

Mondok egy hasonló esetet. Az emberekkel az is baj, hogy rettenetesen érzékenyek a ciánra. Egy kis cián és már meg is halnak.

Ezért aztán úgy alakítjuk a dolgokat, hogy tilos ciánt tenni a sörbe. Ha már az embereket nem tudjuk megváltoztatni, akkor a sört változtatjuk.

$pi$ 2014.08.08. 14:11:00

@s: "Kár lenne ezt az evolúciós hajtóerőt kikapcsolni a kényelemszeretetünk miatt. "

És ha a reklámod jól átver, akkor én meg fogok egy 300 forintos bozótvágó kést és kiontom a beledet, jó? Egy szavad sem lehet ellene, mert hisz kár lenne az evolúciós hajtóerőt kikapcsolni csak azért, mert te a hasfalad által körbevett részben gondolod kényelmesnek tartani a beleidet, nem? :D

s 2014.08.08. 14:22:00

@sanyix: Szép elmélet, csak kár, hogy nem igaz.

Mikor gondolkozik többet egy ember?

1., Nem mondanak neki semmit.
2., Mindig igazat mondanak neki.
3., Sokszor átbasszák, de néha nem.

Kellemes fejtörést.

s 2014.08.08. 14:28:14

@$pi$: Ami drága, abból nem veszel sokat. Ha olcsóbb, akkor meg leszarod, mert könnyen tudod pótolni. Egyébként ez az oka a világon tapasztalható éhezésnek is. A fejlett országok jövedelmi viszonyaihoz képest olcsó az élelmiszer. Ezért gondolták azt a világ vezető élelmiszer gyártó és forgalmazó cégei azt, hogy emelni kellene a kaja árát. Ez megszüntetné a pocsékolást, a befolyó több pénzből pedig lehetne fejleszteni az élelmiszer termelést. Mindezek következtében csökkenne a kaja hiány a ma éhező régiókban.

s 2014.08.08. 14:31:05

@$pi$: Szerintem hülye vagy, de azért várjuk meg, hogy mit gondolnak erről mások. Nem vagyok az a tipikus külső kontrollos személyiség, egyszerűen érdekel a többiek véleménye is.

$pi$ 2014.08.08. 14:53:53

@s: MIből gondolod, hogy hülye vagyok?

Jazo 2014.08.08. 14:57:45

Szerintem nagyon fontos, hogy azokat a reklámokat ne engedjék a képernyőre, újságba, óriásplakátra, kirakatra, amik valótlant állítanak, elferdítenek, elbagatelizálnak dolgokat. Ettől még ugyanannyi reklám lesz, csak rászoknak a cégek és reklámügynökségek, hogy reklámozni kell, nem becsapni, megszívatni az embereket. Az apróbetűs szövegeket is tiltani kellene. Ha valamit leírnak, akkor mindent ugyanolyan betűtípussal, betűmérettel írjanak. Itt van épp előttem egy mobiltelefonos társaság rekláma, ahol a "0 Ft", mint a telefon ára 6mm magas félkövér betűkkel van írva magenta színnel, míg az, hogy a 0Ft konkrétan azt jelenti, hogy 24 x 1590Ft-ot, összesen 38 160Ft kell fizetni és 24 hónap hűséget kell vállalni egy meg nem adott árú havidíjas csomagra, az már kisebb mint 1mm-es fekete, nem félkövér vékony betűvel szerepel, mint egy lényegtelen lábjegyzet. Egyébként még lejjebb van egy még kisebb apróbetűs szöveg kb. 0.5mm magas betűvel írva, amihez gyakorlatilag már nagyító kellene.

A probléma az, hogy nálunk ilyen tiltás nincs maximum utólag megbüntetik a céget és a büntetés befolyik az államkasszába, vagyis az embereket nyugodtan verjék át, a lényeg, hogy a kormánynak abból is bevétele legyen.

s 2014.08.08. 15:00:58

@$pi$: Mert nem érted, vagy nem akarod érteni a lényeget és hajánál fogva előrángatott faszságokkal fárasztasz. Ne engem győzködj, hanem a valósággal mérd össze azt amit gondolsz. Sokkal keményebb ellenfél a realitás, mint bármilyen ember, akivel valaha beszéltél, vagy beszélni fogsz.

$pi$ 2014.08.08. 15:08:20

@s: "Mert nem érted, vagy nem akarod érteni a lényeget"

Honnan tudod, hogy te érted a lényeget és én nem? Honnan veszed, hogy egyedül a te nézőpontod a helyes, egyedül neked van igazad?

"és hajánál fogva előrángatott faszságokkal fárasztasz"

Megpróbáltam bemutatni, hogy mennyire képtelenség, amit állítasz. Abszurd, lehetetlen dolgok következnek abból, amit írtál.

"Ne engem győzködj, hanem a valósággal mérd össze azt amit gondolsz."

Igazából azt javasoltad, hogy a "csalás" tényállást ki kellene venni a büntető törvéénykönyből, hagynunk kellene az okosabbnak becsapni a gyengébbet. Mivel a csalást a törvény igen régóta büntetni rendeli igazából neked kellene a valósággal összemérned amit gondolsz.

Gondold végig, ha szerinted hagyjuk az ostobákat átverni, a társadalom szerint meg ne, akkor kit is kell meggyőznöd, engem, vagy a társadalmat?

$pi$ 2014.08.08. 15:11:00

@Jazo: Egyetértek. Továbbá feltűnő, hogy a büntetés ellenére is megéri, akkor alacsonyak a büntetési tételek.

Aki ilyen átverést csinál, azt le kellene ültetni és kész. Amúgy csalásért lehetne is három/öt éveket kiosztani...

s 2014.08.08. 15:35:22

@$pi$: "Honnan tudod, hogy te érted a lényeget és én nem?"
Nem tudom. Erősen gyanakszom, hogy én látom jól, mert a világon az eddigi történések ezt látszanak igazolni.

"Megpróbáltam bemutatni, hogy mennyire képtelenség, amit állítasz. Abszurd, lehetetlen dolgok következnek abból, amit írtál."
Az általad említett dolgok nem következnek abból, amit írtam. Szerinted persze igen, de valójában nem létezik ez az összefüggés.

"Igazából azt javasoltad, hogy a "csalás" tényállást ki kellene venni a büntető törvéénykönyből, hagynunk kellene az okosabbnak becsapni a gyengébbet."
Nem ezt javasoltam. Nem figyeltél. A büntető törvénykönyv nagyjából úgy jó, ahogy van. Azt mondtam, hogy a reklámokban szereplő nagyvonalú ígérgetések ne minősüljenek csalásnak. Ez nem egyenértékű azzal, hogy egy ügyvédi iroda által ellenjegyzett ingatlan adásvétel is lehet kamu. Mint ahogyan nem kívántam volna a büntető törvénykönyvet feleslegesen felbővíteni a Klauzál téren egy 200 literes üres olajoshordó tetjén lejátszott itt a piros - hol a piros játék kimenetelének egzakt letárgyalásával sem. Mert ugye az sem a patyolat tisztaságú üzleti modell tankönyvi esete, de normális embernek azért van annyi esze, hogy nem száll be ilyesmibe.

Az emberi agy az evolúció terméke. Nem szívesen gondolok arra, hogy mindegyikünké az, de ettől most tekintsünk el. A jelen állapotának kialakulásában meghatározó volt a szociális kapcsolatok gazdagsága, mások szándékainak a felismerése, a saját szándékok eredményes leplezése. Az agy az intrika szerve. Emellett persze sok minden másnak is a szerve, a civilizációnak, kultúrának, megismerésnek, stb. Ha megteszed azt a könnyítést, amit én már például nem tennék meg olyan szívesen, akkor erről a fejlődési lehetőségről is lemondasz egyben. Remélem attól, hogy más véleményen vagyok ebben a kérdésben, még nem leszek arra kárhoztatva, hogy vég nélküli hibás következtetések iskolapéldáit kelljen végigbogarásznom.

sas70 2014.08.08. 15:52:22

"Szerintem nagyon fontos, hogy azokat a reklámokat ne engedjék a képernyőre, újságba, óriásplakátra, kirakatra, amik valótlant állítanak, elferdítenek, elbagatelizálnak dolgokat."
És az is nagyon fontos lenne, hogy az emberek gondolkodjanak, tudatos fogyasztók legyenek ne pedig birkák. Ne vegyenek meg minden vagy bármilyen szart, ne vegyenek meg azért dolgokat, mert a reklámban látták.
Fontos a fogyasztóvédelem, fontos, hogy jó szabályok legyenek a fogyasztók védelmére, de azért könyörgöm, a gondolkodás, a szabad döntés lehetősége is legyen már meg. Persze ez sokkal nehezebb, mert az embereknek hozzá kell szokni, hogy felelősen döntsenek és a döntésükért (a rosszakért is) vállalják a felelősséget.
Azt a kurva középutat nem lehet soha megtalálni!?

sas70 2014.08.08. 16:02:17

Tíccsuk be az összes banki reklámot, de az azért elmond valamit, hogy ha jól emlékszem 5000 milliárd áll a bankszámlákon lekötés és gyakorlatilag kamat nélkül. Pedig csak utána kellene nézni és elmenni a bankba, vagy az e-bankon keresztül elintézni a dolgot. Nem figyelnek rá az emberek, miközben a két forinttal olcsóbb csokiért, tejfölért stb. elmennek a másik boltba. Röhej! Hiába vannak a net-en összehasonlító táblázatok 1 millió ember kétszer annyit fizet a bankszámlájáért, mint egy másik banknál, mert lusta utána járni, vagy legalább megnézni más lehetőséget. De a reklámok a hibásak? Mindig más a hibás, csak mi nem?

$pi$ 2014.08.08. 17:34:00

@s: "Azt mondtam, hogy a reklámokban szereplő nagyvonalú ígérgetések ne minősüljenek csalásnak."

Aki mást anyagi haszon szerzésének céljából tévedésbe ejt vagy tévedésben tart, az csalást követ el. Ha azt mondod, hogy ha ezt reklámban követik el, akkor az mégse legyen csalás.

Igen ám, de mégis hogyan képzeled ezt? Írják bele a törvénybe, hogy "kivéve óriásplakátokat meg tévéreklámokat"? Ezt nyilván nem lehet. Amit mondasz az csak úgy lehetne megvalósítható, ha azt mondanánk, hogy a törvény ne rendelje büntetni ha valaki mást anyagi haszonszerzés érdekében tévedésbe ejt, ugye? Vagyis ki kellene venni a csalás tényállást a btk-ból, nem?

"Ez nem egyenértékű azzal, hogy egy ügyvédi iroda által ellenjegyzett ingatlan adásvétel is lehet kamu."

Valóban nem, mert az nem csak a csalást, hanem a magánokirathamisítást is kimeríti, sőt, valószínűleg hamis telekkönyvi kivonat is kell hozzá, az meg már közokirathamisítás. Tehát nem csak csalás.

Azt mondod, hogy "nem egyenértékű azzal" és ez igaz, csakhogy attól még az átverős reklám csalás marad. Ha valakit becsaptak, szándékosan félrevezettek, hogy ezzel anyagi előnyhöz jussanak, akkor azt büntetni kell, függetlenül attól, hogy te vagy én vagy Chuck Norris bevette volna a hazugságot vagy nem.

"Mert ugye az sem a patyolat tisztaságú üzleti modell tankönyvi esete, de normális embernek azért van annyi esze, hogy nem száll be ilyesmibe."

Igen ám, de a törvény nem mondhatja, hogy bizonyos áldozatokat nem véd, mert képtelenek voltak megvédeni magukat. Kifordult világ lenne, ha a bíró azt mondaná, hogy téged nem véd meg a garázda elemek támadásától mert a lakosság tetemes része képes lett volne elhárítani a támadást a testi erejéből kifolyólag. Akkor ugyanolyan abszurd azt mondani, hogy "ha az áldozat okosabb és tájékozottabb lett volna, akkor nem esett volna áldozatul, az elkövetőd tehát nem büntetjük, mert kizárólag a lakosság egy részét képes megkárosítani".

$pi$ 2014.08.08. 17:40:14

@sas70: "Tíccsuk be az összes banki reklámot, de az azért elmond valamit, hogy ha jól emlékszem 5000 milliárd áll a bankszámlákon lekötés és gyakorlatilag kamat nélkül."

Ne haragudj, de ez butaság. Teljesen fals szám, de ráadásul maga az alapgondolat, hogy ti. "az emberek nem kötik le a pénzüket mert buták" is teljesen fals.

Az emberek lekötik a pénzüket, de ami még jelemzőbb leginkább állampapírban tartják. Nézz utána a számoknak.

Izo 2014.08.08. 19:56:05

@sanyix: Sajnos nem elég a szó szerinti tényközlés kívánalma. Ez azért nagyjából megvalósul, büntet is érte a GVH, ha nem így van.
Egyéb tisztességtelen módon is hatnak az ember gondolkodására, amit nagyon nehéz bíróságon bizonyítani, mégis működik. Pl. "ez az eddigi legjobb mosóporunk" vagy a legegyszerűbb trükk: indokolatlanul jókedvű embereket mutogatni a termékkel kapcsolatban.
Mért baj ez? Azért, mert az ember bizalmát kezdi ki. Azoknak mondom, akik az éber gondolkodásra hivatkoznak, hogy az ember sokkal hasznosabb dologra is használhatja az agyát, mint az állandó gyanakvásra. Csak ehhez bízni kell a mások által mondottakban.

Izo 2014.08.08. 20:00:12

@$pi$: Sajnos a magyar bírósági gyakorlat azt mutatja, hogy az ilyen ígérgetés jellegű csalás nem csalás. A magyar bíróság roppant szűken értelmezi a csalást.

Izo 2014.08.08. 20:02:56

A konkrét témához: amikor a két reklám közti híradóban a miniszter a hitelezés felpörgetésének szükségességéről beszél, akkor elég nehéz a hitelreklámok ellen szólni. Némileg árnyalja a helyzetet, hogy néha a súlyos eladósodottságról beszél a miniszter úr.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.08.08. 20:30:11

@Izo: (Van egy sanda gyanúm így a beszéd ismerete nélkül is, hogy nem a lakossági, hanem a vállalati hitelezést szeretné felpörgetni.)

TGabi 2014.08.08. 22:13:21

Az a baj a banki hitelekkel, hogyha egy komplett társasház lakossága áll 1 halom retardált suttyóból, akkor lazán rá akarnak ám kényszeríteni a kedves - és egyébként a józan eszüket nem a kukába dobó - lakótársaikra olyan irracionális felújítási hitelt, hogy az is szívhat a sok barom miatt aki

- ellenezte
-nem szabad akaratából van belekényszerítve
-és nem is erre szavazott

Ez némileg árnyalja azért a "mindenki, aki hitelt vesz fel, hülye" topicot.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.08.08. 22:20:08

@s: Elég hülye vagy, ha ezt a dumát beveszed.

pocaklakó minimanó 2014.08.13. 11:07:47

@s:

"Az emberi agy az evolúció terméke. Nem szívesen gondolok arra, hogy mindegyikünké az, de ettől most tekintsünk el."

Ugyanattól a szerzőtől... :)

"s 2014.08.12 17:13:05
@csak egy néző: "Ahogy a lagziban eltűnt telefonokat is meg fogják találni,(pénz nem számít)"

Na igen. Állítólag orbán ráhelke leánybúcsús képei vannak azon a kibaszott telefonon, ezért akkora nagy a felhajtás. Nem láttam a képeket sajnos, de nagyjából el tudom képzelni, mégis mi lehet rajtuk. Főleg hogy ekkora erőket vetnek be a megtalálásukra.
Lássuk csak: ráhelke szája tele van fasszal, azokat szopogatja, miközben még a nyakán is a geci csurog lefelé. Picsájában egy ipari vibrátorral nyihog, mint egy kiérdemesült harci kanca. Hülye barátnőivel egy eperrel díszített csokitortára verik apuka barátainak fiainak görbe nagy faszát, majd az egészet megeszik. Számolatlanul lovagolják meg bárki faszát, miközben idétlenül vihognak és a legvégén belefulladnak a gecibe. Nos, azt hiszem ezeket a képeket keresik, mindhiába."

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.08.13. 14:00:55

@pocaklakó minimanó:

Ejnye-bejnye, rossz, aki rosszat gondol!

Te is tudhatnád, hogy rózsafüzérrel a kezükben imádkoztak.

pocaklakó minimanó 2014.08.13. 14:17:24

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

Én csak ennek az @s fickónak a lelkivilágát nézem és sajnálom a sivárságát. :)
süti beállítások módosítása