Az ASA (Advertising Standards Authority) brit önszabályozó reklámtestület a napokban három hitelcég reklámjait tiltotta be, mert azok elbagatellizálják a kölcsönök a súlyát. Nem most történt először ilyen:, az elmúlt hónapokban valósággal tizedelődtek a bankreklámok és sorra lépnek életbe az újabb és újabb szankciókk. Az ASA felvette a kesztyűt, de ha a céljuk minden félrevezető bankreklám eltávolítása, akkor meglehetősen hosszú munka vár rájuk.
Az ASA három hitelező társaság reklámját is betiltotta arra hivatkozva, hogy azok felelőtlenek, és félrevezetik a kölcsönhöz folyamodókat. Mindhárom cég hitellel foglalkozik, hirdetéseikben pedig úgy tüntették fel a kölcsön lehetőségét, mint amit gyerekjáték visszafizetni, és sokkal korrektebb bármely más rövidtávú hitelformánál. A kölcsönfelvételt hétköznapi tevékenységnek állították be ésvalósággal ösztönözték, hogy eladósítsák magukat az emberek.
A valóság azonban – nem meglepő – egészen más. A kölcsön ideális esetben azt jelentené, hogy a vásárló következő fizetéséből rögtön képes is megszabadulni a hiteltől. Tök jól hangzik, de szinte sosem zajlik ez ilyen simán. Ilyenkor jön az, hogy felveszünk egy újabb kölcsönt, hogy törleszteni tudjuk az előzőt. Ráadásul a Community Financial Services Association kereskedelmi társaság adatai szerint évente 19 millió amerikai veszi igénybe ezt a hitelformát. Jogosnak tűnik az ASA aggodalma, de továbbra is kérdés, hogy a reklámok betiltása hasznosabb-e, mint amennyire nevetséges:
Egy kölcsönt a szülinapodra?
Előzőleg a Pounds to Pocket hitelező cég egyik hirdetése esett áldozatul az ASA-nek. A reklámot emailben terjesztették „Happy birthday from Pounds to Pocket” címen, és arra bátorították a kedves olvasókat, hogy vegyenek fel kölcsönt szülinapi bulijuk finanszírozására. Ez aztán a nagylelkű ajándék! Az email legkedvesebb mondata pedig: „Élvezze születésnapját aggodalom-mentesen!” Sajnos a következő fizetésnapra vonatkozóan már nem kapunk hasonló jókívánságokat.
Idén a Télapó is kölcsönt hoz a puttonyban
A Speedy Cash hitelező társaság a szülinap helyett a karácsony nyújtotta lehetőségre csapott le, ám a kampány nem tartott sokáig; az ASA őket is utolérte. A Speedy Cash a gyerekeken keresztül próbált a szülők zsebébe nyúlni, amit az ASA etikátlannak és társadalmilag felelőtlennek nyilvánított. Szórólapjaikon nemcsak ingyenes fotózkodást ígértek a télapóval, hanem egyszerre kölcsön felvételére is buzdították a szülőket, hogy minden gyerek megkaphassa, amire vágyik.
A gyerekeket célzó reklámokat nemcsak az ASA, hanem a MoneySavingExpert.com is etikátlannak találta, ezért Amerikában kezdeményezték a kölcsönökről szóló reklámok betiltását a gyerekcsatornákon, az önkormányzat azonban semmiféle lépést nem tett ez ügyben.
A pénz tabu a médiában?
Értjük, hogy nem szép dolog félrevezetni másokat és kölcsönre biztatni őket, hogy megvegyenek valamit, amire igazából szükségük sincs, de vajon nem ezt teszi az összes reklám?
Mindenki lódít egy kicsit, mindenki fehérebb fogakat és fakulásmentes mosóport ígért: tulajdonképpen ugyanúgy a pénzünkkel játszanak – igaz kisebb tételben – mint a hiteltársaságok. Nem a bankreklámok a félrevezetőek, hanem általában a reklámok. Fogyasztói társadalomban élünk, ahol ha tetszik, ha nem, mindig ránk akarnak sózni felesleges dolgokat. A törekvés ugyan nemes az ASA részéről, de egyelőre a munkájuk sziszifuszinak, az elképzelés pedig utópisztikusnak tűnik.