A digitális média ma már átalakította, hogyan hallgatunk zenét, nézünk videót, vagy éppen hogy tartjuk a kapcsolatot a barátainkkal és a családunkkal. Mostanra pedig abba is beleszól, hogyan tudatjuk a világgal gyászunkat, hogyan emlékezünk szeretteinkre.
Ma a technológia már lehetővé teszi, hogy nem élő emberekre is emlékezzünk egy-egy elkapott kép vagy hangfelvétel segítségével, sőt megoszthatjuk bánatunkat akár az egész világgal is a közösségi oldalaknak köszönhetően.
Mindez azonban pár kérdést is felvet:
- Digitális lábnyomunk hogyan határoz majd meg minket a halálban? Mi lesz az elhunytak Facebook-profiljaival?
Sőt: rossz dolog temetésen szelfizni? Twittelni? - Rosszabb ember, aki online néz meg egy temetést, mint aki ott van a helyszínen?
- Hogyan beszéljünk a közösségi oldalakon a veszteségről, és egyáltalán szabad ott?
A kérdésekre persze nem adható egyértelmű, kultúrafüggetlen válasz, ahogy a nem digitális vonatkozásai is eltérőek a temetéseknek. Az viszont biztos, hogy az egész átalakul. Ma már bevett szokás néhány, temetést és médiát összekapcsoló dolog. Mindig is megjelentek gyászjelentések az újságban, de mára sok helyen (ha nem is Magyarországon) jelezni lehet online is, ha jön valaki egy temetésre, sőt olvashatnak pár kedves sort is az elhunyttól vagy éppen idézeteket tőle.
Holtig tanulni
Az is biztos, hogy a temetkezési vállalkozóknak is egyre több mindenhez kell érteniük. A digitális skillek ma már ugyanúgy részei egy ilyen munkának, mint a konkrét ravatalozás. Sőt, mivel ma már online is kinyilváníthatjuk érzéseinket, az sem árt, ha valaki képes figyelni a közösségi médiát, és gyűjteni részvéteket. Erre is vannak már külön cégek.
Nem árt az sem, ha a vállalkozók értenek a képszerkesztéshez is: ma már elvárás, hogy az elhunytról nagyon jó kép kerüljön ki, ehhez bizony néha jól jön, ha valaki ért a retusáláshoz. De az se baj, ha szép összeállításokat tud csinálni több képből. Emellett, a résztvevőknek adott fotókat mára felváltották a videók, vetítések, amelyeket kivetítenek a temetésen, de megnézhetőek online is. Vagy kiírják DVD-re, és odaadják a családnak.
Valószínű, hogy az élő közvetítésektől sem vagyunk már messze. Mármint azoktól, amihez még celebnek sem kell lenni, ahol a család akár zárt adásban oszthatja meg bánatát a távol élő rokonokkal.
Jön az októberi Média 2.0 Meetup!
A kommunikációszakosok sokszor nem tudják, mire lesz jó, amit tanulnak. A szakma egyelőre nem igazán segít a választásban egyetem után. Mi szeretnénk. Találkozó kommunikációszakosoknak, pr-osoknak, médiásoknak, marketingeseknek, egyetemistáknak, szakmabelieknek és érdeklődőknek. Egy sör mellett.
Meghívott előadók:
B. Csejtei Ildikó, médiakommunikációs szakember, a Sanoma és a TV2 Csoport volt marketingigazgatója
A kereskedelmi csatornák és a bulvármédia szimbiózisaAczél Petra, egyetemi docens, BCE kommunikáció
Médiaműveltség mint kulcskompetenciaIdőpont: 2014. október 14.
A helyszín: Hamarosan!
A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, itt kell regisztrálni.
Fotó innen