A világ legsikeresebb cégei a legjobb munkáltatók?

2014. október 27. 09:00 - Háhner Petra

A munkaerő toborzással foglalkozó Wilson Human Capital Group közzétette a legjobb munkáltatói márkával (employer brand) rendelkező amerikai cégek top 100-as listáját. A listán szereplő vállalatok dolgozói csúszdázhatnak az irodában, hobbiprojektjeikkel foglalkozhatnak munkaidőben, és a cég kontójára szerezhetnek diplomát. Mivel a világ legsikeresebb óriásvállalatairól van szó, letudhatnánk a témát azzal, hogy hát igen, ők megtehetik. De nem egyszerűen ennyiről van szó: egy munkáltatónak rengeteg haszna van abból, ha a tenyerén hordozza dolgozóit. De vajon tényleg azok a legjobb munkáltatók, akik annak próbálják eladni magukat?

A Wilson Human Capital Group munkaerő-toborzással foglalkozó nemzetközi cég közzétette a 100 legjobb munkáltatói márkával (employer brand) rendelkező cég listáját, amit az Amerikai Egyesült Államok ötszáz legnagyobb árbevételű vállalatából (Fortune 500) állított össze. Az első helyezett a Google lett, de a legjobbak között szerepel a Geleneral Electric, a Walt Disney és a Starbucks is. Úgy tűnik, hogy a világ legsikeresebb cégei egyben a világ legjobb munkáltatói is, vagy legalábbis nagyon értik, hogy mi a munkáltatói marketing, és miért fontos.

Háború a tehetségekért

A munkáltatói márka előtérbe kerülése szorosan összefügg a talent war, magyarul a tehetségek megszerzéséért vívott háború jelenségével. A tehetséges és jól képzett szakembereknek bőven van választásuk a munkaerőpiacon, és miután elkapkodják őket a szemfülesebb munkáltatók, a többiek kénytelenek beérni a kevésbé kompetens jelentkezőkkel. A tehetségekért vívott háború megnyerése nagyon fontos egy cég versenyképességének megtartása és hosszú távú, sikeres működése érdekében.

 

A tehetségekért vívott harc hívta életre az összetettebb kiválasztási folyamatokat is. A legjobbért versengő cég nem választ egy önéletrajz vagy egy motivációs levél alapján. A Google HR-esei éveken át szivatós kérdéseikről voltak híresek, amelyekkel az volt a céljuk, hogy kiszűrjék a pozícióra legalkalmasabb jelöltet. A cég azonban mára felhagyott a hírhedt interjúztatási technikával, miután beismerte, hogy valójában semmit sem érnek a beugratós feladványok.

eb9.jpg

Nemcsak a HR feladata

Tagadhatatlan, hogy nehéz kiszűrni a valódi tehetségeket a rengeteg jelentkező közül, a tökéletes jelölt megtalálása után pedig jön a következő kihívás: az illető megtartása, ami szintén a munkáltatói marketing része. Az elégedett munkavállaló hosszabb távon és hatékonyabban dolgozik cége sikeréért.

Az erős munkáltatói márka több dologból áll össze: nemcsak a kedvező fizetésre kell gondolni, hanem az egyéb juttatásokra, a munkakörülményekre és a bánásmódra. Minden cégnek van munkáltatói márkája - még akkor is, ha nem építi tudatosan - ami nagyban meghatározza, hogy szívesen mennek-e oda dolgozni az emberek, mennyi ideig maradnak ott, és milyen eredményeket érnek el. A munkáltatói márka építése a gyakori tévhittel ellentétben nemcsak a HR-osztály feladata, hanem a vezetőség, a marketingesek, és minden egyes alkalmazott részt vesz benne. Az alkalmazottak például azzal, amit a munkahelyükről mesélnek barátainak és ismerőseiknek.

Így kell (legendát) csinálni

A Google a világ legjobb munkahelyeként híresült el, aminek egyik oka a szilícium-völgyi mérce szerint is magas fizetés. Emellett sokat nyomnak a latba a munkakörülmények és a béren kívüli juttatások, mint a sztárséfek által készített ingyen ételek, az ingyenes buszjáratok, amik munkába viszik a dolgozókat,  a relaxálószobák és csúszdák az épületben, amelyek segítik a kikapcsolódást, és a 80/20-as munkarend, ami azt jelenti, hogy a dolgozók a munkaidő 20 százalékát a hivatalos munkakörükön kívüli hobbiprojektjeikre fordíthatják. A Google körüli felhajtást tetézte a Gyakornokok című film, ami gyakorlatilag egy amerikai vígjátéknak öltöztetett szélesvásznú reklámfilm, azzal az üzenettel, hogy gyere a Google-höz gyakornoknak. Bár sokan bírálták a producert és a Google-t is ezért az átlátszó reklámfogásért, ez is nagyban erősítette a Google munkáltatói brandjét.

eb8.jpg

Bár a Google stabilan őrzi első helyét a munkáltatói márkákról szóló ranglistákon, az utóbbi években számos korábbi dolgozó állt ki a nyilvánosság elé, és számolt be arról, hogy hamis a kép, amit a Google felállít magáról. Többen panaszkodtak arra, hogy a cégnél sokan túlképzettek a munkára, amit végeznek, mert még a technikusok is a legjobb amerikai egyetemek hallgatói közül kerülnek ki. Van olyan vélemény is, hogy a Google mérnökei sokkal arrogánsabbak, mint amennyire tehetségesek, ami sokszor ellehetetleníti a hatékony csapatmunkát.

A Starbucks is nyomul

A Starbucksot is a világ legjobb munkáltatói között tartják számon, főleg a béren kvüli juttatások széles skálája miatt. Idén nyáron a cég bejelentette, hogy elindítja a Starbucks College Achievent Plan nevű programot, amivel anyagi támogatást nyújt dolgozóinak a diplomaszerzéshez. Attól különösen nagyvonalú ez az ajánlat, hogy a támogatásban részesülőknek nem kötelességük tanulmányaik elvégzése után a Starbucksnál elhelyezkedni, diplomájukkal azt kezdhetnek, amit csak szeretnének. A vállalat a támogatásért cserébe csak annyit kér, hogy a diploma megszerzéséig továbbra is átlagosan heti 20 órát dolgozzanak náluk.

Miért éri ez meg a Starbucksnak? Mert azok az alkalmazottak, akik oktatásban vagy képzésben részesülnek a munkahelyükön, vagy annak segítségével, sokkal elkötelezettebbek munkáltatójuk iránt. Másrészt ez egy kiváló pr-fogás, hiszen mostantól a fogyasztók még szívesen járnak a Starbucksba, mert tudják, hogy vásárlásukkal baristák képzéséhez járulnak hozzá. Nem beszélve arról, hogy a támogatásban részesülő baristák biztosan szívesen elmesélik majd az egyetemi csoporttársaiknak, hogy munkáltatójuknak, a Starbucksnak köszönhetően tanulhatnak tovább.

De mennyi ebből az őszinte jó szándék és mennyi a pr? Nyilván szó sincs arról, hogy a Starbucks alkalmazottai érdekeit a sajátja elé helyezné, hiszen egy olyan cégről beszélünk, aminek az elsődleges célja minél több profit termelése. A Starbucks baristáinak nagy része minimálbért vagy egy hajszálnyival többet keres (forrás: Glassdoor.com), és a vendéglátóiparra jellemző viszonyokhoz képest jobb körülmények között. Viszont a cég a folyamatosan gyarapodó bevételből az alkalmazottak fizetésének emelése helyett, inkább globális hálózatának bővítésére és marketingre költ. Szóval, ha a Starbucks tényleg a világ egyik legjobb munkáltatója szeretne lenni, akkor miért nem inkább a dolgozók fizetését emeli, biztosítva nekik a magasabb életszínvonalat?

eb7.jpg

Az alkalmazottak beszéljenek, ne a tettek!

A jó munkáltatói márka kiépítéséhez a kedvező munkakörülmények és a CSR-programok mellett olyan marketingeszközök is bevethetők, mint a reklámvideók. A General Electric idén februárban egy szerethető videóban mondta el, hogy a GE a világ egyik legjobb munkahelye, bár a cég már évtizedek óta híres erős munkáltatói brandjéről. A majdnem 2 milliós nézettségű videóban egy élénk fantáziájú kislány meséli el, hogy milyen varázslatos dolgokat csinál az anyukája a GE dolgozójaként, például olyan vonatokat készít, amik a fák barátai. A siker titka, hogy a márka köré épített egy kedves történetet, amely érzelmi köteléket hoz létre a cég és a célközönség, vagyis a jövőbeli dolgozók között.

Számos eszköz van, amivel egy cég elhitetheti magáról, hogy a világ legjobb munkahelye, de még mindig elsősorban a dolgozók véleményére érdemes alapozni. A CSR-programok és a videókampányok meggyőzőnek tűnhetnek, de manipulatív céllal készülnek. Külföldön például nagyon népszerű a Glassdoor.com, amin állásjelentkezők és dolgozók név nélkül értékelik a cégeket. Ehhez hasonló kezdeményezés Magyarországon még nincs, de azért érdemes begyűjteni némi belsős információt, ha van rá lehetőség.

Korábbi bejegyzéseink a témában:

Azok sem tudnak kommunikálni, akiknek ez a szakmájuk

Nem mindegy, hogy mit gondol rólad a volt alkalmazottad

 

Fotó: 1 2 3

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr576835509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Void Bunkoid 2014.10.27. 20:02:31

Tudom, hogy hülyén hangzik, de amúgy a legtöbb ilyen cég, mint a Google tényleg kreatív és ötletes fejlesztésekkel szokott előállni.

A legviccesebb az egészben, hogy MINDENHOL ki vannak emelve a "kreatív energiák felszabadulását elősegítő munkakörnyezet" és társai, hogy csúszdák meg színes labdák és a többi, és a többi...

Én mindig azt szoktam mondani, hogy alapvetően ezek a marha dizájnos meg "élhető" meg kreatív munkakörnyezetek engem leginkább egy pláza gyermekmegőrzőjére emlékeztetnek, tehát ebből egyenes következtetés, hogy a legkreatívabb, legötletesebb emberek az ötletességükkel egyenes arányban infantilisek.

Ebben az állításban amúgy van is valami, mert amúgy egy kisgyereket - vagy egy ezzel egyenértékű infantilis, gyereklelkű/agyú személyt még nem köt gúzsba a mindenféle tanult gát, blokk, szabály, tiltás, és simán tud olyan dolgokkal előállni, amivel egy "tapasztalt, tanult" felnőtt ember elő sem mer, mert nemszabad, mert hogynézki, mert gusztustalan, mert nem szabályos, nem illő, etc.

Erre az egyik legjobb példa - még az internet előtti korból - az az 1988-as "Segítség felnőttem!" (főszerepben Tom Hanks) című sci-fi vígjáték, ahol a főszereplő 12 éves gyerek felnőtt testbe kerülve egy játékfejlesztő cég fő kreatív gurujává válik. Mert ő gyerekként igazán olyan frappáns cuccokat talál ki, amit a gyerekek imádnak, a felnőttek meg már el sem tudnak képzelni.

A legfőbb rákfenéje az ilyen dolgoknak: mi a francért nem alkalmaznak ezek a cégek 6-10 éves gyerekeket ilyen célokra? Programozni egy pillanat alatt megtanulnának, viszont a kreativitásuk megvan - és ők ezt az egészet nem havi tizenezer dollárokért, hanem napi egy doboz Oreo kekszért is _szívből jövő örömmel_ végeznék? :)))))

jet set 2014.10.27. 21:05:22

Hát nálunk a GE-ben nincsenek csúszdák, semmi különleges.

Laza Bálint · http://media20.blog.hu 2014.10.27. 21:12:16

@Void Bunkoid: Mert a gyerekmunka tiltott. Esetleg még számítógép helyett a bányában kötnének ki (már, ha van különbség).

Gour (törölt) 2014.10.27. 21:33:45

Ha a google magyar lenne akkor:

a felsővezetésnek fogalma nem lenne róla, hogy gyomorgörccsel járnak be reggel az emberek.

a középvezetők szintjén ellopnának vagy eltussolnának minden alulról jövő ötletet vagy kezdeményezést.

az lenne a sikeres vezető aki minden héten legalább két kollégát leépít.

csak seggnyalással vagy protekcióval lehetsz főnök, vagy ha dugtál egy befolyásos vezetővel. De inkább a három egyszerre.

a multis fizetésed majdnem pont elég a következő hónapig és gyakran emlékeztetnek rá, hogy még ezért is legyél hálás.

kiber kóbor 2014.10.27. 22:20:54

Ki hiszi ezt el? Látott már bárki olyan embert aki ott dolgozik? Az összes képen egy üres gyerekmegőrző van (ahogy az egyik korábbi poster megjegyezte).
A cégek (multik) mindenhol a létszámleípítések lázában égnek, ész nélkül KELL negyedévről negyedévre a csapat 10%-át kicsapni az utcára.
Miért lenne ez máshogy az itt emlegetett cégeknél?
Jó reklámfogás ez is semmi több, hogy a sertések (mi fogyasztók) jó ízzel olvasgassuk a minduntalan a pofánkba vágott reklámokat, kattingassunk rájuk bőszen, és iszogassuk a kávét amit a másik cég főzöget.
Majd akkor dőlök be, ha engem is felvesznek és nem rúgnak ki pár hónapon belül, mert kell a hely a következő alkalmazottnak álcázott fogyasztónak.

Gour (törölt) 2014.10.27. 22:37:57

@kiber kóbor:

Ne reménykedj, van egy teszt náluk ami szűri a fideszeseket és a jobbikosokat a felvételkor. :)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2014.10.27. 22:41:04

hahaha, amíg van pénz, addig lehet égetni halmokban

aztán ha elfogy, akkor már csak kis halmokban égetik, plusz elküldenek egy csomó embert :D

a magyar sosedolgozott semmihezseértő diplomás értelmiségiek meg egyetemisták meg a gigasikeres cégekhez akarnak menni, mert ügye oda valók muhaha, jár az nekik :D

Pan Modry 2014.10.28. 07:33:57

A jo munkahelyeken valoban jobban dolgoznak az emberek, ha valaki paraszt ceg/bunko fonok kombo helyen dolgozik, az max annyi munkat fog vegezni hogy eppen ne rugjak ki (vagy annyit se). :)))

Ha viszont a munkahely inspiralo akkor a normalis emberek kezdemenyezoek, hoznak jo uzleti otleteket es meg is valositjak oket.

zírónájn 2014.10.28. 08:59:42

@kiber kóbor: Igen láttam, ismerősöm ott dolgozik 3 éve. Van saját uszoda, fitnessterem, a folyosókon telepakolt hűtőszekrények, amilyenek nálunk a legnagyobb Hyperekben sincsenek, teletömve a legkülönbözőbb bio, organikus, anyámkínja italokkal, kajákkal. Minden szinten játékterem, ping-pong asztal, billiárd, babzsákok mindenhol. A konyhán Michlen csillagos szakács dolgozik és a napi menüben megtalálható az összes nemzet konyhája aki ott dolgozik. Ez az alkalmazottaknak természetesen mind ingyen van. Láttam, mert látogatóként bevitt engem is. Akkor mész be dolgozni amikor akarsz, nem érdekli őket, csak a hónap végén legyen a teljesítve a kvóta.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2014.10.28. 09:12:35

@Gour: Ezt csak azért mondod, mert olyan munkát végzel gondolom, amit sehol nem fizetnek meg. A mérnöki világban viszont szinte nem lehet munkanélküli az ember, a cégeknek az a problémájuk, hogy nem találnak elég embert.

@kiber kóbor: "Ki hiszi ezt el?" Neked is csak azt tudom mondani. Ha bolti eladó vagy, akkor oké, szívás, ez van, lehet, hogy nincs stabil munkahelyed, de fejlesztőként pl bármikor el tudnál helyezkedni. Amerikában még durvább a dolog...ott tényleg percekig állástalan az ember.. De itthon is, magas cafetéria, magas fizetés stb..nem felsővezetésről beszélek..

Emmanuel Goldstein 2014.10.28. 10:15:01

@kiber kóbor: "következő alkalmazottnak álcázott fogyasztónak"
cukorborsó, az MLM nem multi!