A nyomtatott könyvek világában az eladások száma volt az egyetlen mutató, amivel mérni lehetett egy könyv népszerűségét. Az e-könyv viszont megmondja, melyik az a könyv, amin végigrágtuk magunkat, és melyiket tettük le a huszadik oldal után. Innentől jogosan merül fel a kérdés, hogy mit jelent a bestseller fogalma. Elképzelhető, hogy a könyvesboltokban hamarosan nem az eladások számát fogják reklámként használni, hanem azt, hogy az olvasók hány százaléka olvasta végig a könyvet?
Lebukás a könyvnek és lebukás az írónak
A Kobo e-könyvekkel foglalkozó vállalat érdekes eredményekre jutott, amikor elkezdte figyelni, hogy az olvasók bizonyos könyvek hány százalékáig jutnak el. Donna Tartt legújabb, Aranypinty című regénye tartolt a briteknél, Pulitzer díjat nyert és 37. az e-könyvek eladási listáján, miközben az olvasók 55(!) százaléka nem jutott a végére. Solomon Northup 12 év rabszolgasága kilencedik volt ugyanezen a listán, pedig a letöltők mindössze 28 százaléka olvasta végig. Ez nem valami jó reklám. Eközben egy kevésbé ismert brit írónő, Casey Kelleher saját kiadású könyvének az olvasók 85 százaléka jutott a végére. Casey Kelleher regénye semmiféle díjat nem nyert és az eladások száma sem szárnyalt. Az is kiderült, hogy a legnagyobb eséllyel a romantikus könyveket olvassuk végig, ezt követik a krimik és thrillerek, majd a fantasyk.
Több oka is lehet annak, hogy egy könyvet nem fejezünk be. Donna Tartt 800 oldalas regénye esetében lehet, hogy az első 200 oldal nem elég megkapó ahhoz, hogy az olvasók bevállalják a következő 600-at is. Mindenesetre a digitális könyv megjelenésével nincs menekvés: minden eddiginél több derül ki az olvasó és a könyv kapcsolatáról. Például, hogy ki sem nyitották vagy félbehagyták, hogy milyen gyorsan jutottak a végére, de akár az is kiderülhet, hogy többször is elolvasták.
Akkor most melyik listának higgyünk?
Jó esély van rá, hogy a bestseller szó jelentése teljesen új értelmet nyer. A nyomtatott könyvek világában az eladások száma volt az egyetlen mutató egy könyv népszerűségét illetően. A digitális könyvvel egyszerűen begyűjthetők azok az információk, amelyek a nyomtatott könyv esetében bonyolult kérdőívekkel és lényegében kivitelezhetetlen lekérdezésekkel váltak volna lehetségessé. Innentől pedig kit érdekel, hogy hányan vettek meg egy könyvet, esetleg csak azért, mert mondjuk a média túlhypolta, ha egyszer az olvasók többsége nem tud a végére érni?
Az eredményeknek érdekes hatása lehet a jövőbeli könyvreklámozásra is. Egy ponton túl nem lehet majd egyszerű eladási adatokkal kiszúrni az emberek szemét, kénytelenek lesznek más eszközökhöz nyúlni, ami lehet akár a könyvet végigolvasók százaléka is. Persze önmagában ez sem elég, de az e-könyv segítségével egyre több olyan adat kerülhet felszínre, ami átalakítja a hagyományos könyvreklám és promóció szerkezetét.
Érdekességként itt a brit bestsellerek listája összehasonlítva a legnagyobb százalékban végigolvasott könyvek listájával. Érdemes összevetni őket: a kettő egyáltalán nincs átfedésben.
A brit bestsellerek listája 2014-ben:
1.One Cold Night – Katia Lief
2. Gone Again – Doug Johnstone
3. Gone Girl – Gillian Flynn
4. The Fault in Our Stars – John Green
5. My Sister’s Keeper – Bill Benners
6. The Husband’s Secret – Liane Moriarty
7. The Cuckoo’s Calling – Robert Galbraith
8. Her Last Letter – Nancy C. Johnson
9. Twelve Years a Slave – Solomon Northup
10. Bloody Valentine – James Patterson
A legnagyobb százalékban végigolvasott könyvek a Kobo adatai alapján:
1. Rotten to the Core - Casey Kelleher
2. The Tycoon’s Vacation – Melody Anne
3. The Traitor – Kimberley Chambers
4. Concealed in Death – JD Robb
5. Wrongful Death - Lynda La Plante
6. All Revved Up - Sylvia Day
7. Present Danger - Stella Rimington
8. The Empty Cradle - Rosie Goodwin
9. The Witness - Nora Roberts
10. The Promise (Fallen Star Series, Book 4) – Jessica Sorensen