Az Engaging News Projekt kísérleti eredményei szerint az internetes hírportálok ma már semmire sem mennek a hagyományos, nyomtatott újságokból megszokott felépítéssel. Képek kellenek, méghozzá nagy mennyiségben, és ez bármely honlapra igaz. A kutatásból az is kiderült, hogy nemcsak vonzóbbak a modern weboldalak, de még az információ átadásában is jóval hatékonyabbak.
Az Engaging News Projekt kutatói kísérlettel bizonyították: a klasszikus újságpapír-dizájn nem a legjobb, ha online portálokról van szó. Úgy tűnik a modern, gyorsan változó közeg ugyanezt nemcsak a tartalomtól, hanem annak megjelenítésétől is megköveteli. Ami papíron évszázadok óta működik, az a webes felületen megbukik. Nem is akárhogy – a kísérletek egy része alapján, kétszer hatékonyabbak a modern felületek.
A kutatásban két fiktív hírportált hoztak létre – egyet az újságpapírokra emlékeztető, egyet pedig modern, moduláris, képekkel teli stílusban. A két oldalon ugyanaz a 20 hír volt olvasható. Három kísérlet zajlott egyszerre, de a legfőbb különbség mindhárom változatban látványosan megmutatkozott: az újszerű weboldal minden esetben többen olvasták. Élvezhetőbbnek, informatívabbnak, sőt, még megbízhatóbbnak is tartották hagyományos párjánál, ami arra utal, hogy az igényesebb, gondosabb megjelenítés egyfajta garanciát is jelent a tartalom igényességére és hitelességére vonatkozóan, nem árt belefektetni a plusz energiát a dizájnba.
Kiderült az is, hogy a látogatók több információra is emlékeznek a modern megjelenésű oldalból. A második kísérletben – ahol az alanyok időbeli kötöttségek nélkül böngészhettek a portálon – több mint kétszer annyit tudtak felidézni az olvasottakból. Egyedül egy ponton nyert a klasszikus oldal: csak a kezdőlapot nézve több információhoz jutottak az olvasók, hiszen a cikk rövid összefoglalása itt azonnal megjelenik a cím alatt, míg a modern portálon ugyanez csak kattintással jeleníthető meg. A különbség azonban nem nagy, arról már nem is beszélve, hogy az USA-ban ritkán olvassák csak a kezdőlapot (a magyar online hírportálok még a Facebook mellett is a címlapjukról hozzák a legtöbb olvasót), .
Technika vs kinézet?
A harmadik kísérletben a kutatók elkészítették a klasszikus weboldal módosított változatát, mely a modern portál technikai hátterét ötvözte a hagyományos külsővel. Külső vs belső, a technika vagy a kinézet teszi-e a különbséget?
Egyértelműen a külső, az olvasók ugyanis változatlanul a modern dizájnú oldalt preferálták. A sok, színes kép már önmagában is vonzóbbá teszi, de a valódi kulcs az újdonság ereje. Az új dizájn még kevésbé ismert és kevésbé megszokott, ezért kíváncsivá teszi az embereket. Szeretnék kideríteni, hogyan működik, így értelemszerűen több időt is töltenek az oldalon, és ha már így van, több infó is ragad rájuk.
Folyamatos megújulás a jövő?
Az Engaging News Projekt kísérleti eredményei hasznosak lehetnek a hírportáloknak a tartalom megjelenítésének kialakításában, azonban néhány kérdést is felvetnek. Ha valóban az újdonság a titok, milyen sűrűn kell majd újraformálni az oldalakat, hogy azok hosszútávon is érdekesek maradjanak és megtartsák olvasóközönségüket? A folyamatos megújulás nagyban megnehezíti egy ugyanakkor állandó, és jól megjegyezhető arculat kialakítását és fenntartását. Érdekes az is, hogy a papír alapú újságoktól senki sem várja el ugyanezt a változatosságot. Igaz, ilyen fokú interaktivitást nem is tesznek lehetővé.
A nagyobb hazai hírportálokat tekintve, képekben nincs hiány, de nem igen találni a fentihez hasonló, újszerű kialakítást, a többség még a hagyományos vonalat képviseli. A kutatócsapat egyébként hangsúlyozta, hogy szívesen dolgozna együtt egy új, vagy megújulni vágyó portállal – hiszen az első kísérlet laboratóriumi körülmények között zajlott – hogy többet megtudjanak az olvasói elvárásokról, az így szerzett ismeretekkel pedig az oldal átalakulását és működését segítenék.