A KommOn BME Kommunikációs Szakkollégium szakmai estjén László Móni personal branding szakértő tartott előadást a blogolás mint a self-brending eszköze témakörben. A kötetlen beszélgetésen terítéken volt az énmárka-építés, a hitelesség kérdése, valamint a hazai blogpiac sajátosságai. Kiderült, hogy a blogolás is egy szerelem, ami csak akkor lesz sikeres, ha szívvel lélekkel csinálja az ember, egy olyan témában, amit igazán szeret.
Az első lépés a hitelesség
A kis egyetemi előadó este hatra megtelik lelkes egyetemistákkal, akiknek az egyik legrelevánsabb kérdés a jövőjük szempontjából, hogy hogyan is tudják bemutatni szakmailag magukat, hogy lehetnek minél ismertebbek. Erre a kérdésre próbál válaszolni László Móni, aki a politika világából érkezett az üzleti életbe, és most volt blogjának 5. születésnapja. Szerinte a hitelesség kiépítése ott kezdődik, ha az egyén azt mondja, amit tesz, és azt teszi, amit mond, és más is ezt mondja róla. Ehhez és a személyes márka kiépítéséhez is szükséges az önismeret olyan szintje, hogy tudjunk magunkhoz egy használati utasítást adni.
László Móni
Amellett, hogy magunkat ismerjük, szükség van, hogy felmérjük a célközönséget, valamint, hogy tisztában legyünk a versenytársakkal, hiszen így tudjuk kitűnni. Ha erre a három pontra ügyelünk, akkor lehetünk figyelemre méltóak, véli a szakértő.
László a márkázást egy ciklikus folyamatnak tartja. A projekt felépítése után jön annak kommunikálása, majd a visszajelzések alapján a projekt alakítása, és ezek után a javított verzió újra kommunikálása. Ehhez pedig három eszközcsoportunk van. A hagyományos média mint a nyomtatott lapok, a személyes kapcsolatépítés és az online média. A leghatékonyabb ebből készíteni egy mixet a profilunk megfelelően, amibe a workshopok tartásán keresztül az Instagramig bármi beletartozhat. De az, hogy melyik felületen vagyunk már egy technikai kérdés.
A blogolás sok munka, pénz nélkül
Az előadó szerint blogolást nem lehet technokrata módon megközelíteni: a legfontosabb nem az, hogy formailag hogy nézzen ki a blog, vagy hogy 1500 vagy 2000 szóból álljon egy-egy poszt. Ahogy az sem a legjobb megközelítés, hogy olyan témát válasszunk, ami kitölt egy adott piaci rést. A kulcs, hogy olyan témát ragadjunk meg, ami igazán érdekel, valamint, hogy legyen egy koncepció, ami mentén el tudunk indulni. Példának Amanda Chapman blogját hozta fel, aki fotós, de mégis a Halloween témában feltöltött sminkjeivel lett ismert. „Lehet hibázni, és kell is hibázni. Tökéletes tartalom nincsen"- a blogger szerint csak a hibákból lehet fejlődni. Véleménye szerint a saját, személyes látásmódunkat bele kell vinni a blogunkba, hiszen ettől lesz egyedi.
A jó blog alapja a jó tartalom, a forgalom és nem mindegy hogy milyen felületen blogolunk. Valamint egy idő után érdemes felvenni a kapcsolatot más blogerekkel, akikkel kölcsönösen segíthetik egymást. Szóba került még a kommentkérdés. Míg az angolszász kultúrában minden kommentre szokás udvariasan válaszolni, addig itthon annyira elszabadult a kommentháború, hogy a legtöbb profi blogger inkább átirányítja ezeket a Facebookra. Már a ez lett itthon a kommentelés tere.
Külföldön a blogolás gyakran egyet jelent a pénzkereséssel. Ám itthon annyira kicsi a piac, hogy ez nem lehet fő cél. A blog csak eszköz a szolgáltatás mellé, amit adunk. "Akkor jó, ha a hobbidból szeretnél szakmát csinálni, vagy elindulsz egy szakmában, és azt szeretnéd blogolással megtámogatni. Ha komolyan gondoljuk, akkor legalább heti két posztot érdemes feltölteni, ami ha csak posztonként fél óra munkát is jelent, az heti egy óra. Kell valami látogatottság, illetve mozgás,hogy valaki megkeressen téged, addigra mire ez bekövetkezik fél év. Ugye akkor már több száz munkaóránál tartasz. És akkor azt mondja a hirdető, hogy jó akkor ha kiteszed a banneremet egy hónapra, akkor adok érte 20 ezer forintot. Vagy azt mondja valaki, hogy adok neked egy 2000 forintos sampont, ha teszteled. Akkor pedig a 2000 forintos samponért az addig felépített hitelességedet kockáztatod" foglalta össze a helyzetet László.
A pornó mindig megy
László szerint nincs biztos recept, hogy miről írjunk. " A pornó mindig megy!... a szex meg a botrány!" De a viccet félre téve, szerinte egy blog akkor lehet sikeres és maradandó, ha olyan témát választunk, ami szívügyünk. Hiszen ebben is rengeteg munka van, és ha nem szeretjük, amiről írunk könnyen kiéghetünk.
Ennek tükrében nem is csoda, hogy minden 10 elkezdett blogból 2 marad aktív egy év elteltével. Arra kérdésre pedig, hogy 5 év után honnan merít inspirációt László, ha nincsen ötlete azt válaszolta: " Van két-három olyan szakmai blog,ami kifejezetten kihoz a sodromból, és ha alkotói válság van, akkor felmegyek valamelyikre, megnézem miről írt legutóbb, iszonyúan felhúzom magam, hogy ezt én nem így gondolom, és akkor rögtön megvan a téma".