Robotújságírók és mesterséges intelligencia rázhatja fel az újságírást 2016-ban

2016. január 08. 08:20 - Kovács Izabella N.

A Webbmedia Group éves jelentésében összeszedte, milyen technológiai trendekre érdemes figyelniük a  szerkesztőségeknek, ha lépést akarnak tartani a fejlődő világgal. A tanulmányban összesen 81 trendet vizsgáltak egy éven keresztül, ezek közül az öt legfontosabbat mutatjuk be a Journalism.co.uk cikke alapján.

A botok

Ezek az intelligens alkalmazások adatelemzéssel és egyszerűbb feladatok automatizálásával segítik a szerkesztőségi munkát. Ennek köszönhetően a monoton munkák rövidebb időt vesznek igénybe, az újságírók pedig a kreatívabb dolgokra koncentrálhatnak. A New York Times 2015-ös fejlesztése, a Blossom például képes megjósolni, hogy egyes tartalmak hogyan teljesítenének a különböző közösségi felületeken.

Ráadásul az ehhez hasonló botok nemcsak rengeteg adatot gyűjtenek, de ezeket értelmes jelentéssel felruházott címkékkel is ellátják. Ez azért is fontos, mert nem biztos, hogy egy újságíró olyan tageket választ ki, amelyek a felhasználókat valóban vonzzák is.

newsprint-blossom-cc-700x467.jpg

Blossom /forrás: New York Times/

A mesterséges intelligencia

Még nem tartunk ott, hogy egy program adatok alapján ki tudja találni, mire gondoltak a felhasználók, de az általuk hátrahagyott hatalmas mennyiségű adat, a big data feldolgozásában már így is sokat segíthet. Ez azért érdekes a szerkesztőségek számára, mert az internet virtuális tereiben folyamatosan különféle diskurzusok zajlanak, elég csak a Youtube-videók alatti kommentfolyamra gondolni. Ezek feldolgozásában hasznos lehet a gépi segítség, de a mesterséges intelligencia már arra is képes, hogy egyszerűbb, sok adaton alapuló tudósításokat írjon az újságírók helyett.

A környezethez alkalmazkodó felületek

Napjaink hírfogyasztóját folyamatosan annyi információval bombázzák, hogy már egyre nehezebb megragadni a figyelmüket. Erre megoldást jelenthetnek a felhasználó pillanatnyi helyzetéhez alkalmazkodó megoldások. Ezek lényege, hogy nyomon követik a felhasználók minden egyes mozzanatát, és ahelyett, hogy arra kényszerítenék, hogy ő maga döntse el, hol, mikor és milyen formában fogyaszt híreket, maga a felület kínálja fel azokat, minden eddiginél pontosabban személyre szabva,

Manapság a mobiltelefonoknak információi vannak arról, hogy hol járunk, milyen gyorsan mozgunk, mit csinálunk, kivel tartjuk a kapcsolatot. Ha például egy reptéren állunk és az is tudható, hogy nemrég vettünk jegyet Barcelonába, akkor jó eséllyel érdekelhet minket egy ottani programsorozat, ami éppen az érkezésünkkor zajlik. Ilyen felületre példa a Google Now, ami pillanatnyi információk halmazát képes azonnal eljuttatni hozzánk anélkül, hogy erre külön kérnénk, akár az időjárással kapcsolatban.

Nyúlüregek

A linkek és egyszerű képi tartalmak is elavultak már, és a beágyazottt Youtube-videókra sem kattint rá a fogyasztók fele. Az olvasókat viszont valahogy az oldalon kell tartani.

A Washington Postnál júliustól kísérleteznek a Knowledge Mappel (Tudástérkép), ami a hagyományos linkek ötletét ötvözi a megosztott képernyő praktikájával. Az ő módszerükkel ha valaki egy kiemelt szóra vagy mondatra kattint, az ahhoz kapcsolódó adalék, lábjegyzet megjelenik a jobb oldali hasábban, amit általában a legújabb cikkek vagy bannerek töltöttek ki. Amy Webb, a Webbmedia vezérigazgatója szerint míg korábban átugrottunk a homályos történetek felett, ma gyakran képesek vagyunk félbehagyni is a cikket, hogy utánanézzünk egyes információknak, hiszen alig egy kattintásra vannak.

Ennek az ötletnek a lényege éppen valami olyasmi létrehozása, ami az olvasót megragadja és magával vonszolja a hír keletkezésének helyszínére – akárcsak Alízt a fehér nyuszi, nem véletlenül kapta angolul a rabbit hole nevet ez a megoldás.

Valós idejű igazolhatóság

Az egyre gyorsabban pörgő hírek iránti megnövekedett igény kielégítése nemcsak az újságíró fürgeségét és kapcsolatait, de precizitását is erősen igénybe veszi. Webb álma egy olyan alkalmazás, amihez nem kell például videóban elhangzott beszédek leiratait bemásolni egy adatbázisba, hogy aztán onnan össze lehessen vetni a hivatalos adatokkal, hanem magától képes kéziratot készíteni az elhangzottak alapján.

Bár az azonnaliság problémaköre még mindig nem megoldott, mivel ezek a módszerek még lassan működnek (és persze sok a pontatlanság is), ilyen alkalmazások és fordítóprogramok már léteznek és ezek fejlesztése is folyamatosan zajlik, így jövőre még kevésbé tűnnek majd elrugaszkodottnak ezek az igények.

Ha valakinek kevés a fenti öt trend, és mélyebben érdekli a beszámoló mind a 81 technológiai trenddel, a kedvükért alább megtekinthető a teljes jelentés összefoglalója:


A Webbmedia teljes riportjának összefoglalója, ínyenceknek /forrás: Webbmedia Group/

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr448187034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr. Waszabi 2016.01.09. 11:25:23

Ez nem újdonság - hisz eddig is elrobotosodtak az "újságírók". Már csak kopipészt, nincsenek saját gondolatok, sem írások. Nem mellesleg, azért a kedves kutatók okulhattak volna a tőzsde robotizálásának hatásaiból - ez omlasztja be folyamatosan a piacokat. A robotoknak ugyanis még egy darabig nem lesz annyi eszük, hogy távolabbi összefüggéseket is figyeljenek, hisz eleve úgy vannak programozva, hogy ne figyeljék azokat. Hisz pont ettől hatékonyak a maguk szűk területén - viszont azon kívül rombolnak ezerrel, amit aztán emberek sem tudnak helyrehozni. Gondolkodni is kéne néha.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2016.01.09. 13:00:04

A mesterséges intelligencia botokkal belepiszkál a nyúlüregekbe, ahonnan aztán valós idejű igazolásként kiugranak a robotok. Így kiderül, hogy az egész csak arra jó, hogy minél hülyébb "olvasókat" – robotokat – neveljünk, akik még gondolkodni, dönteni sem képesek, így aztán mindent szó nélkül megvesznek, elhisznek, amit elébük tárnak.

@Mr. Waszabi: +1! Jó példa erre az Index "újságíró" gárdája is: tegnap pl. az egyik lehozott egy cikket, mint a CES idei egyik nagy újdonságáról, az új Polaroid fényképezőgépről. Kár, hogy maga a képnyomtató technológia (ZINK) és az ezzel működő fényképezőgép is éppen 8 éve elérhető, forgalomban van: index.hu/tech/2016/ces/2016/01/08/a_polaroid_ismet_feltalalta_a_polaroid_gepet/
Csak utána kellett volna nézni az információknak, de ez – ezúttal is – elmaradt....
www.pcmag.com/article2/0,2817,2246111,00.asp
süti beállítások módosítása