Egy éve dobták le a gecibombát, átrendezte a médiapiacot

2016. február 06. 09:06 - Háhner Petra

Emlékszik, hogy hol volt és mit csinált 2015. február 6-án? Szinte biztos, hogy pontosan emlékszik. Tavaly ezen a napon jelentős fordulat következett be a magyar sajtó-és közéletben: Simicska Lajos magyar üzletember és médiabirodalom-tulajdonos több interjúban gecinek nevezte a miniszterelnököt. Az azóta eltelt évben a kormány komoly csapásokkal sújtotta Simicska cég- és médiabirodalmát. Lássuk, hogy melyek voltak a médiaháború ezzel kezdődő fejezetének legfontosabb csatái, hogy alakult a frontvonal, és merre tekintget most az oligarchából közértben vásárló népi hőssé vált üzletember.

Február 6 volt a 2015-ös év egyik legemlékezetesebb napja, amikor Simicska Lajos médiatulajdonos-üzletember magából kikelve őrjöngött és több interjúban gecinek nevezte Orbán Viktor miniszterelnököt. Az azóta g-nap vagy geci-gate néven elhíresült eset napján a nyilatkozat  legerősebb mondatait mi is egy csokorba szedtük. Miért olyan jelentős ez a nap, és mi változott azóta?

A G-nap: megfordult velünk a világ

Több szempontból fordulópontnak tekinthetjük ezt a napot a magyar közbeszédben. Egyrészt a korábban Orbán- és Fidesz-közelinek számító üzletember új fejezetet nyitott a lassan már évtizedek óta húzódó magyarországi médiaháborúban. Másrészt ezen a napon még a legkomolyabb közéleti sajtótermékek között is volt olyan, amelynek a címlapjára kerülhetett a geci szó. Hasonlóan mint évekkel ezelőtt a gyurcsányi igekötős ige esetében, már csak a hitelesség kedvéért le kellett írni.

A geci szó így helyet kapott a 2015-ös év legjellemzőbb szavainak a listáján, a migráns, a kerítés, a vasárnapi boltzár és a szelfibot mellett. A február 6-i eset még a nyelvészeket is megihlette: a Nyest.hu nyelvtudományi portál külön cikkben tisztázta a geci szó eredetét, és azt fejtegette, hogy miért is tartjuk rosszindulatúnak az ondót.

A politikai kommunikáció szempontjából is érdemes megnézni az esetet. Itt lényegében az történt, hogy Simicska a nyilvánosság előtt ellenségévé nyilvánította korábbi barátját és pártfogóját, egyúttal újrapozicionálta magát a magyar politikai színtéren. Ahogy Murray Edelman Politikai ellenségek konstruálása című művéből tudjuk: az ellenségkonstruálás a politikai önmeghatározás egyik fontos eszköze.

 yzb8lkl.png

Mitől akadt ki Simicska?

Az egyik dolog, ami fájt Simicskának, hogy 2015 január közepén Orbán azt mondta a jobboldali médiumok szerkesztőinek, hogy ezentúl ne számítsanak az állami hirdetésekből származó bevételekre. A történtek közvetlen előzménye azonban, hogy Simicska egy Népszava-interjúban totális háborút hirdetett a reklámadó-változtatás miatt. Erre másnap lemondott tisztségéről a Magyar Nemzet, a Hír Televízió és a Lánchíd rádió vezetősége lelkiismereti okokra hivatkozva, de vélhetően a nyilatkozat miatt. A téma hetekig uralta a magyar médiát, a mémgyárak is azonnal beindultak. A kedélyek lecsillapodását a Hír TV-s Célpont stábjának testületi felmondása akadályozta, a stáb ugyanis egy videót is készített arról, hogy szerintük Orbán nem geci. Simicska pedig újra mikrofonba mondta a véleményét Orbánról, szó szerint így reagált: Dehogynem. Geci!

A lakótársból lett médiaoligarcha

Simicska Lajos a Forbes listája szerint a 16. leggazdagabb magyar volt tavaly. Orbán Viktor egykori barátjának és kollégiumi társának évek óta óriási befolyása van a magyar üzleti és médiaéletben. Médiabirodalmát a Fidesz által 2002-ben elveszített választások után kezdte el kiépíteni, majd fokozatosan kulcsszereplővé vált a Fidesz hátterének megteremtésében.

A privatizált Mahir Cityposter Kft. már a kilencvenes években Simicskáé lett, ami a közterületi reklámfelületek értékesítésével komoly bevételre tett szert, illetve jelentősen befolyásolni tudta azt, hogy ki és hol hirdethessen a választási kampányokban. A következő jelentős lépés a Magyar Nemzet volt, amit már 2000-ben megvett a Mahir. Később elindult a Hír TV, majd a Hír TV és a Magyar Nemzet közösen hozta létre a Lánchíd rádiót, de Simicska Lajoshoz köthető a Class FM kereskedelmi rádió is. Ezeken kívül Simicska Lajoshoz tartozik az ingyenes terjesztésű, napi 300 ezer példányban megjelenő Metropol című újság is.

20150206gyurcsany-ferenc-tumblr-geci.jpg

Forrás: media.mandiner.hu

A gecizés után jött a szopóroller

2010 után a Metropol, a Magyar Nemzet és a Magyar Hírlap összesített részesedésével a napilapok állami hirdetésbevételeinek 68 százalékát vitte el. Hasonlóan jelentős befolyásra tett szert a plakátpiacon is: itt a Simicska érdekeltségébe tartozó Publimont vált mindent elsöprő szereplővé, megszerezve az állami hirdetések kétharmadát. A Kreatív számításai szerint 2012-ben a médiaportfólióba tartozó Hír TV, a Class FM, a Lánchíd rádió, a Magyar Nemzet, a Heti Válasz, a Metropol és hat közterületi cég 27,6 milliárdos értékesítésből származó nettó árbevétel mellett 4,8 milliárd forint nyereséget termelt a tulajdonosoknak.  

Már a g-nap után sejteni lehetett, hogy a minden zsírosbödönből a legnagyobb részt kivevő milliárdos birodalma ezek után nem épül majd a korábbi évekhez hasonló inenzitással, sőt. És így ís lett: a kormányzati szervek és önkormányzatok rendesen betettek a Simicska érdekeltségébe tartozó cégeknek, mint a Közgép építőipari cégnek és a Mezort agrárcégnek. Emellett Simicska híres médiabirodalmának az értéke és jövedelmezősége azóta több milliárd forinttal csökkent - írja a Nol.hu.

Mik a veszteségek?

 

  • A Magyar Nemzet példányszáma az elmúlt egy évben jelentősen zuhant.
  • A kormányzat és az állami szervek hirdetései erősen visszaszorultak a Magyar Nemzetben és a Heti Válaszban.
  • Az állam radikálisan csökkentette a Hír TV-nek juttatott hirdetéseket, ami éves szinten több százmil­liós, akár mil­liárdos bevételkiesést is jelenthet.
  • Évente legalább kétmilliárd forintos megrendelésállománytól esett el a Hung-Ister Zrt., a tévés produkciókat beszállító Simicska-cég. A  cég az egyik legfontosabb külsős gyártója volt az állami médiának, éves szinten közel kétmilliárd forintos megrendelést kapott a Magyarország, szeretlek! show-műsorért, A Dal és a Maradj talpon! vetélkedőkért. Az állami média azonban tavaly belső gyártásba vitte ezeket a műsorokat.
  • A Metropol kiszorulhat a metróból. Habony Árpád médiacége, a Modern Media Group tavaly lapot indított Lokál címmel, amelyről az a hír járja, hogy hamarosan ez kerülhet a BKV területeire a Metropol helyett.
  • Az év egy másik médiapiaci szappanoperájában is sikerült szerepet vállalnia, a TV2-ért vívott harcban, amely aktív front volt a Simicska–Orbán-háborúban. Októberben az Orbán-közelinek tartott Andy Vajna cége, a Magyar Broadcasting Co. Kft. megvásárolta a csatornát, majd két nappal később Simicska Lajos üzlettársának, Fonyó Károlynak a cége, a Megapolis Média Zrt. közleményt adott ki arról, hogy két nappal korábban már megvásárolta a csatornát. A jogi helyzet egy darabig nem volt tisztázott, végül Vajnáé lett a csatorna, így Simicskáék lecsúsztak róla. Vajna egyébként állami segítséget is kapott a vásárláshoz, banki hitel formájában.
  • Az egyik legutóbbi fejlemény a Mahir Cityposter Kft. hirdetőoszlopainak eltávolításával kapcsolatos háború. Hivatalosan Kocsis Máté, a Fidesz józsefvárosi polgármestere kezdeményezésére döntött úgy a budapesti közgyűlés, hogy felmondja a céggel 2006-ban kötött, 25 évre szóló szerződést. Bár a szerződés sosem volt kifejezetten előnyös a fővárosnak, amíg Simicska Fidesz-kedvenc volt, ez senkit sem zavart. Elnézték, hogy évente csak a nettó bevétel 15 százalékát, de legalább 45 millió forintot kap a főváros. A hirdetőoszllop-háborúnak köszönhetően több perrel bővült az Orbán–Simicska-viszály, a Fővárosi Bíróság pedig végül eltiltotta a fővárost az oszlopok bontásától, de az eredeti állapotot nem kellett visszaállítani.

Nem oligarcha, hanem közértbe járó népi hős?

Az elmúlt egy évben a Simicskáról alkotott kép gyökeresen átalakult az események hatására. A kormány intézkedéseivel nem szimpatizálók "az ellenségem ellensége a barátom" elve alapján egyfajta igazságosztóként, népi hősként tekintenek rá, aki szembe száll az igazságtalan rendszer irányítóival és a sajtó szabadságáért is harcol. Pedig ez a kép távol áll a valóságtól, ahogy minden, amit csinál, távol van az igazság keresésétől. Gondoljunk csak a Közgép homályos közbeszerzésen nyert megbízásaira, a reklámpiacba való erőszakos beavatkozásra, az állami pénzek a Simicska-birodalomba csatornázására.

Simicska kispolgári imidzsét erősíti, hogy a sajtó nemrég bszámolt arról, hogy reggelente péksüteményért slattyog a kis közértbe vidéki otthonában. Simicska már korábban is rivalda fénybe került bevásárlása miatt. Akkor egy budapesti Sparban készült fotók alapján firtatta az egész magyar média, hogy mit rejt az ország egyik legnagyobb hatalmú emberének bevásárlókocsija. Megtudtuk, hogy a milliárdos is fogyaszt, vagy legalábbis vásárol tejet,tejfölt és narancslevet. A valósághoz azonban hozzátartozik, hogy annyira mégsem él hétköznapi életet. Nemrég költözött be Veszprém főterének egyik műemlék épületébe, amely régóta le volt robbanva, így komoly felújításra volt szükség. Hatalmas összegett fizetett az ingatlanért, amelyet állítólag azzal a feltétellel vásárolhatott meg, hogy felújítja az épület mögött magasodó tűztornyot.

336580_simicska_geci.jpg

Új médiabirodalmak épülnek

A Fidesz és kormánya az elmúlt évben több fronton (média, útépítés, földügyek) harcot folytatott Simicska Lajos ellen, akinek valószínűleg nem sok esélye van a túlerővel szemben. Bár mindez egyelőre csak mérsékelni tudta a vállalkozó céghálózatának jövedelmeit, a teljes birodalom gyanis azótatovábbi 11 milliárddal gyarapodott, ami a leggazdagabb magyarok között is kiemelkedő eredmény. A nagy veszteségek ellenére láthatóan nem adta fel a harcot, és úgy tűnik, hogy új szövetségeseket is talált.

Tavaly áprilisban Lázár János miniszterelnökséget vezető miniszter arról beszélt, hogy a Hír Tv szerinte beállt a Jobbik mögé, miután a fideszes politikusok bojkottot hirdettek a tévé ellen. Az összefonodásra utaló újabb jel, hogy a Hír TV élőben közvítetítette Vona Gábor Jobbik-elnök évadnyitó beszédét január 30-án. Talán az sem véletlen, hogy nemrég az Alfahír főszerkesztője is szerepelt a csatorna Főszerkesztők fóruma című műsorában. A háború folytatódik: alakul az új, minden eddiginél Fidesz-kormányközelibb médiabirodalom, Habony Árpád és Andy Vajna közreműködésével, miközben Simicska egy jobboldali médiabirodalom építésén munkálkodik.

 

Brandépítés a sorozatpiacon - Jubileumi kommunikációs meetup

Februári meetupunk előadója Radóczy Katalin, az AMC Networks International - Central Europe film- és sorozatcsatornáinak programigazgatója.

Időpont: február 17., szerda

Kapunyitás: 18.30, kezdés: 19.00

Helyszín: Kuplung

 

Találkozunk február 17-én :)

Posted by Média 2.0 on Friday, February 5, 2016
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr98362148

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása