Így kommunikáljon, ha jó főnök akar lenni

2016. február 15. 08:37 - _Molnár_Andrea_

A vezetők és menedzserek egyik legnagyobb problémája, hogy nem fordítanak elég figyelmet a belső kommunikációra, nem figyelnek eléggé alkalmazottaikra. A jó vezető jó kommunikátor is kell legyen. A leggyakoribb hibák közé sorolható a "rossz hallgató" szindróma, a túlmagyarázás, vagy ha nem teszünk fel kérdéseket. Összeszedtük a legfontosabb szabályokat, amik betartásával a vállalati teljesítmény javulása, a menedzser és a többi alkalmazott közti jó kapcsolatok kialakítása egyszerűen elérhető bárki számára.

Beth Miller vezetőképzési tanácsadó, executive coach és előadó szerint legyen szó kezdő, vagy már-már veteránnak számító menedzserekről, a legtöbbjük elhasal a megfelelő kommunikáción, ami egy alap vezetői készség és mindenkinek el kell sajátítania.  A legnagyobb problémát az okozza, hogy menedzserek többsége beszélgetésekkor "rossz hallgató". Az aktív figyelő képességén gyakran átnéznek a vezetők, ám ez okozza a legnagyobb problémákat a munkaviszonyi kommunikációban. Nagy problémát jelent még, hogy a legtöbben nem tudják mondandójukat a hallgatóikhoz igazítani, és ritmikusan, megfelelő hangsúllyal, artikuláltan beszélni. E terület kudarcai nagyon is súlyosak, mivel a kommunikáció erős hatással van a hatékony vezetőképességre, a megbízások kiosztására és teljesítésére, a tárgyalókészségre, valamint az új ötletek bemutatásának képességére, hogy csak a legfontosabbakat említsük.

Az alábbiakat betartva bárkiből lehet jó menedzser /giphy/

Ezekre figyeljen, ha az alkalmazottaival beszél

Az aktív figyelem sikeres alkalmazása a vezetőtől fegyelmet és akár új szokások kialakítását is követelheti. Célszerű ilyen esetekben félretenni a napi ügyeket és a teljes figyelmet az alkalmazott mondandójára irányítani. Nélkülözhetetlen időnként kérdezni, annak érdekében, hogy tisztázzák a hallottak, és elkerüljék a félreértéseket. A cél, hogy ne csak halljuk, hanem értsük is a másik fél mondandóját.

Íme néhány hasznos tipp:

  • Tartson szoros szemkontaktust és gesztusaival jelezze kollégájának a megértését, akár egy egyszerű bólintással
  • Figyeljen a beszélő testbeszédére és arra, hogy közben milyen szavakat használ mondandója kifejezésére
  • Tegye félre az elhangzottak megcáfolását, nem szabad hagyni, hogy gondolataink elkalandozzanak a beszélgetéstől
  • Mielőtt további kérdéseket tenne fel, engedje meg, hogy a beszélő befejezze a mondandóját
  • Válaszadáskor fontos a nyitottság, az őszinteség és a másik fél tisztelete
 

Ezeket pedig mindenképp kerülje el

A munkahelyen és a mindennapi életben is állandóan új információkkal, kihívásokkal és megoldásra váró problémákkal szembesülünk, a rossz beidegződések pedig megnehezítik vagy teljesen ellehetetlenítik, hogy mások mondanivalójára figyeljünk. Azt hinnénk, hogy ha egyszerre több dologgal foglalkozunk időt takarítunk meg, holott az alkalmazottakkal való kommunikációnál ez inkább akadályt jelent. Ha a beszélőpartner mondandója mellett más is jár a fejünkben, nem vagyunk képesek azonosulni annak a mondandójával.

Fontos, hogy a főnök érzékeltesse, törődik az alkalmazottaival /giphy/

Következzenek a leggyakoribb buktatók, amik megnehezítik a kommunikációt:

  • Túl sok információ: a lényeges részek kiválasztása nehézségeket okozhat az időhiány miatt, ha túl sok mindent mond egyszerre, szorítkozzon a fő üzenetére
  • Megnövekedett érzelmi állapot: dühösen vagy ha azelőtt tudta meg, hogy megnyerte az ötöslottót, nehezen tud koncentrálni a kollégája észrevételeire a projekt kapcsán, ha teheti, várjon egy kis időt, míg helyreáll a rend
  • Zaj: ha valakivel beszélni akar, érdemesebb csendes helyet választani. Ilyen lehet az iroda vagy akár egy csendesebb sarok, a fő szempont, hogy tisztán hallható legyen a másik fél mondandója
  • Beszédtempó: a túl gyors beszédet nehéz megérteni, míg a lassú beszéd a figyelem elkalandozásához vezet. Sokat segíthet, ha ezt tudatja partnerével is, esélyt kínálva, hogy változtasson beszédtempóján
  • Vizuális akadályok: ha például egy bekapcsolt televízió mellett próbál tárgyalni, tekintete folyamatosan a képernyő felé kalandozhat. Ilyenkor a figyelem megoszlik, ez pedig azt sugallja, hogy nem is érdeklődik az iránt, amit mondanak
 

A cég teljesítménye múlhat a kommunikáción

Összességében számos pozitív hatása van az aktív figyelemnek, segít idejében megtalálni a vállalaton belüli problémákat, emellett növeli a teljesítményt és az eredményes munkát, mivel csökkenti a félreértéseket és a hibákat. Érzékelteti, hogy mindenki véleménye fontos, valamint értékelik és meghallgatják őket. Segít megmutatni a vállalat minden egyes dolgozójának, hogy fontosak a vállalat és a vezető számára. Így lelkesebben dolgoznak majd, a munkatársakat pedig hajtja, hogy a legjobbat hozzák ki magukból és a többieket is erre ösztönözzék.

A megfelelő kommunikáció nélkülözhetetlen a jó munkahelyi légkörhöz /giphy/

Önök milyen kommunikációs hibákkal találkoztak a munkájuk során? Esetleg vannak más, bevált receptjeik az említett problémák orvoslására? Osszák meg velünk tapasztalataikat kommentben!

 

 

Brandépítés a sorozatpiacon - Jubileumi kommunikációs meetup

Februári meetupunk előadója Radóczy Katalin, az AMC Networks International - Central Europe film- és sorozatcsatornáinak programigazgatója.

Időpont: február 17., szerda

Kapunyitás: 18.30, kezdés: 19.00

Helyszín: Kuplung

 

Találkozunk február 17-én :)

Posted by Média 2.0 on Friday, February 5, 2016
5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr798358322

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CoolKoon 2016.02.15. 17:52:37

Most gonosz leszek, de erről a cikkről sorra bevillantak azok a pillanatok, amikor (hát persze, hogy egy multinál) a felsőbb vezetők rendkívül meggyőzően játszották el, hogy figyelnek a panaszainkra, aztán annak rendje és módja szerint magasról leszarták azokat. De valahol, az óperencián túl, ahol a kurtafarkú malac túr, biztosan van olyan munkahely, ahol ezt be is tartják...

CoolKoon 2016.02.15. 17:57:56

A cikk mondanivalójára reagálva még annyit, hogy ezek valóban hasznos és megfogadásra érdemes tanácsok, viszont egy kicsit szerintem alapdolgok is. Ennek ellenére a cégek 95%-ában (beleértve az összes multit is) még ezeket a legalapvetőbb szabályokat se tartják be. Mert hát a biorobotnak nincs/ne legyen véleménye.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.02.15. 23:19:57

Tapasztalataim szerint a beosztottakkal általában jobban szót tud érteni, akit közülük emeltek ki, viszont nekik gyakrabban van gondjuk a főnökkel vagy a többi menedzserrel való kommunikáció során.

2016.02.16. 03:03:04

Egyetertek a tobbi hozzaszoloval. Leginkabb azokbol lesznek vezetok akik csak elhitetik a vezetoseggel, hogy ok mennyire humanusan gondolkodo vezetok lesznek, vagy mar azok is. A kinevezes utan pedig ugyanezt a beosztottak kell elhitetni, de mivel a feljebbvalokat is sikerult megteveszteni, a beosztottakat is menni fog. Akit nem, azt kirugjak. Ennyit tudnak.

padlogaz 2016.02.16. 13:20:51

ezek nagyon fontos kommunikáció-technikai elemek.

ugyanakkor önmagában attól, hogy asszertíven kommunikál, még senki sem lesz jó főnök, sőt még a belső kommunikáció hatékonysága sem fog pusztán a kommunikációs stílustól megoldódni.

tapasztalatom szerint a belső kommunikáció / információáramlás stb. legnagyobb problémája, hogy a menedzsment nem veszi figyelembe, nem vitatja meg nyilvánosan, nem építi be a eléggé döntéseibe a munkatársak szakmai véleményét.

amit nem is muszáj, attól még lehet hatékonyan működetni egy szervezetet, csak akkor ne játssza el, hogy érdekli.
süti beállítások módosítása