Brexit: a maradáspártiak mindent elrontottak a kampányukban

2016. július 11. 09:54 - Karvaly Bence

A június 23-i népszavazáson a britek az EU-ból való kilépés mellett döntöttek. A sajtó előzetes elemzése alapján ez nem is olyan meglepő, de felmerül a kérdés, hogy elég jól kampányoltak-e a bremain (maradás) pártiak. Sokan értetlenül állnak azelőtt, hogy a reklámszakmában dolgozók, akik munkájukban arról győzik meg a vásárlókat, hogy az ő termékeiket emeljék le a polcról, miért nem tudtak eladni egy nyilvánvalóan jó terméket, azaz az EU-ban maradást. Hogyan járultak hozzá a címlapok, a plakátok és a közösségi média az eredményhez?

A népszavazást megelőző kampányidőszakban elsöprő fölénnyel érveltek a brit lapok a brexit mellett. A Guardian szerint a népszavazással foglalkozó cikkek 45 százaléka az EU elhagyását javasolta, míg a maradást csak 27 százalék tartotta előnyösnek. A maradék 19 százalékban mindkét álláspont megjelent, vagy nem volt részre hajló a cikk az oxfordi Reuters Institute for the Study of Journalism (Reuters Újságíráskutató Intézet) vizsgálata alapján.

A Sun szerint Erzsébet királynő is brexitet támogatta korábbi megjegyzéseivel. David Cameron – a népszavazás eredménye miatt lemondott – brit kormányfő azonban az önállósodás hátrányait hangsúlyozta, kiemelve, hogy ezek többsége az átlagemberekre is negatívan hat majd. A kormány hivatalos álláspontja is az volt, hogy az ország maradjon a megreformált Európai Unió tagja, hiszen így a világ egyik legnagyobb szerveződésében tölt be vezető szerepet, és a brit üzleti szféra így fér hozzá a legjobban az unió egységes szabad kereskedelmi térségéhez.

www_publicdomainpictures_net_brexit.jpg

Forrás: www.publicdomainpictures.net

A magyar kormány is Nagy-Britannia EU-ban maradása mellett kampányolt egy teljes oldalon a jobb oldali Daily Mail bulvárlapban, melyben azt üzente, hogy „A döntés az önöké, de szeretném, ha tudnák, hogy Magyarország büszkén áll önök mellett az Európai Unió tagjaként”. A Rupert Murdoch médiamágnás tulajdonában lévő jobbos bulvárlap egyébként a brexit mellett kampányolt.

A népszavazás után a kevéssel alul maradt bremain (maradás) pártiak egy része – a statisztikák alapján – az időseket és a vidékieket okolta a kialakult helyzet miatt, mondván, hogy a brit fiatalok jövőjét az a korosztály pecsételte meg, akik jószerével nem is fogják megélni a döntés következményeit. Ez a túlságosan leegyszerűsített nézet azonban felszínre hozta azt, hogy mi a baj a racionális szavazók elméletével (részletesebben a linkelt cikkben).

A közösségi háló fogságában

A Campaign nevű brit kommunikációs szaklap éles hangú véleménycikkében bírálja a közösségi médiában kampányolókat. Értetlenül áll az előtt, hogy a reklámszakmában dolgozók, akik munkájukban arról győzik meg a vásárlókat, hogy az ő termékeiket emeljék le a polcról, hogy követhettek el ekkora bakit, miért nem tudtak eladni egy nyilvánvalóan jó terméket, azaz az EU-ban maradást.

A szaklap megemlíti a Call Your Nan kezdeményezését, mely – a szerző szerint – leereszkedő stílusban próbálta rávenni a fiatalokat, hogy idős rokonaikat zaklatva próbálják rávenni, hogy az EU-ban maradásra szavazzanak. Azonban ezzel csak még jobban eltántorították őket, amit az is jól mutat, hogy az idősek jóval nagyobb arányban mentek el szavazni.

blog_lboro_ac_uk_brexit.jpg

Forrás: blog.lboro.ac.uk

Jobb később mint soha?

A Loughborough Egyetem blogja szerint a lapok címlapjai nagyrészt az érzelmekre igyekeztek hatni, így főként a bevándorlás kérdéseivel, esetleg a brexit gazdasági következményeivel foglalkoztak. Ezen a szűk mezsgyén mozogtak a tévécsatornák, a függetlenedés- és a bremain párti lapok is. Azokkal a kérdésekkel, melyeket a döntés meghozatala után taglaltak a lapok, csak kis számban foglalkoztak a szavazást megelőzően.

A decentralizáció következményeire a címlapok 0,8 százaléka, az adózási kérdésekről csupán 0,6 százaléka hívta fel a figyelmet. Míg május 6. és június 23. között csupán 88 írás említette, addig a népszavazás utáni négy nap 198 foglalkozott a Lisszaboni Szerződés kilépést szabályozó 50. cikkével. 

Így is lehetett volna

A Guardian olyan EU-párti óriás plakátokat mutatott be, amelyeket megjelenésük előtt elkaszáltak a kampány irányítói. Moray MacLennan, a M&C Saatchi vezérigazgatója a reklámanyagokkal kapcsolatban elmondta a Campaignnek, hogy arra akarták ösztönözni az embereket, hogy az EU előnyeit lássák, és ne engedjenek a politikai nyomásnak. Ezért jöttek ki a "Don’t leave it, lead it" (ne elhagyd, vezesd) szlogennel, de a választók nem éltek vele.

2953.jpg

Maradj épelméjű; forrás: Guardian

A Saatchi & Saatchi reklámügynökség Nigel Farage, az Egyesült Királyság Függetlenségi Pártja (UKIP) július 4-én lemondott elnökének fényképével kampányolt volna, ahol az előtte álló mikrofon bajuszként díszeleg az orra alatt, miután a volt pártelnök egy bevándorlókat és menekülteket ábrázoló ellentmondásos hirdetéssel rukkolt elő.

A Guardiannak nyilatkozó szakmai forrás szerint a kommunikációs szakmában nélkülözhetetlen a tisztán érthető stratégia vagy a magabiztos, azonnali reagálás, a véleménycsere irányításának képessége. A két kampánynál egyik sem teljesült.

6 komment
Címkék: kampány Brexit

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr218874548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gmiska 2016.07.11. 20:59:09

"...hogy fecseg a felszin, hallgat a mély."(József Attila: A Dunánál). Hát most megszólalt a "Working Class". Meg talán a pökhendi arisztokraták és burzsujok is.

bloglegelő 2016.07.12. 15:45:32

Ha valakinek eddig kétségei lettek volna a brexit helyességéről- mert gőze sincs a dolgok mérlegeléséhez, és valljuk be 98 %-ban így vagyunk vele, akkor ez a brüsszeli meg a jóistentudja milyen agitprop média-hígfosás ráébreszti a valóságra.

HaCS 2016.07.12. 15:50:28

"miért nem tudtak eladni egy nyilvánvalóan jó terméket, azaz az EU-ban maradást."

Talán, mert alapvetőnek, nyilvánvalónak vették, hogy a termék jó, és erre alapozták az egész stratégiát. Nem döbbentek rá, hogy jelentős azok aránya a célcsoportban, akiknek negatív tapasztalatai vannak a termékkel kapcsolatban. Számukra nem készült semmilyen "gyenge termék" stratégia. Mellesleg az macerás meló is ebben a reklámszakmában, a beidegződések is azt sugallják, hajts rá azokra, akik könnyebben kaphatóak.
Így azok, akiknek eddig is bejött a termék, azok nagy lelkesedéssel viseltetnek azóta is.

Csak ők voltak kevesebben.

elemes 2016.07.12. 17:17:58

habony árpádot nekik

elemes 2016.07.12. 17:22:04

Cameron a szavazás után három hétre kiköltözik a Downing Street 10-ből, Nyikolaj Farage konyec, Borisz Johnson konyec, nem hiszem, hogy erre számítottak.

A magyar kilépéspártiaknak pedig még annyi eszük sincs, mint ennek a három díszpintynek.

exterminador 2016.07.12. 18:14:44

@elemes: remélhetőleg nem fogják ennyivel megúszni, és eljön az idő, mikor sittre kerülnek hazaárulásért.
süti beállítások módosítása