Vasárnap megkezdte működését az Andy Vajna által birtokolt TV2 Csoport legújabb dobása, az Izaura TV. A szappanoperák piacára betörő új csatorna romantikus sorozatokkal árasztja el a magyar nézőket. Felmerül a kérdés, hogy jó húzás-e ma elindítani egy ilyen csatornát, és milyen nézettséget hozhat a csöpögős latin romantika? Egy dolog biztos, hogy a szappanoperákat nem szabad leírni, nagyon is úgy néz ki, hogy meghatározó szerepük van a médiapiacon, főleg a reklámszórás terén, és széles rétegeknek adnak lehetőséget a mindennapi szórakozásra.
Az új csatorna az állami tulajdonban lévő Antenna Hungária által üzemeltetett MinDig TV ingyenes, földfelszíni platformján elérhető. A csatorna weboldalán közzétett bemutatkozás szerint kifejezetten a romantikában gazdag szappanoperák és telenovellák világába repíti a nézőit. Számos klasszikus szappanopera feltűnik majd a műsorban, köztük a kilencvenes évek nagy kedvence, a Vad angyal is újra a képernyőre kerül. Emellett premierek is várhatóak, rögtön az első adásnapon három új sorozat mutatkozott be: Az éjszaka királynője, Victoria, a rabszolgák megmentője és A fekete özvegy.
Forrás: www.nlcafe.hu
A csöpögős romantika tévé elé hozza a nézőket
A szappanoperát mint tévés műfajt sokan lenézik és népbutításnak tartják, de rengetegen töltik a szabadidejüket a tévé előtt ilyen sorozatok nézésével. A BBC szerint ez a műfaj a legelterjedtebb emberi szórakozás a bolygón, naponta több százmillió, egyes becslések szerint 2 milliárd nézőt csalogat a készülékek elé.
A szappanoperák sikere talán abban rejlik, hogy manapság az ember egyre kevesebb időt tud kikapcsolódásra fordítani, így adott ez a szórakozási forma, amikor a néző a tévé előtt ülve, egy órácskára ki tud szakadni saját életéből, elfelejtheti gondjait, stressz nélkül átadhatja magát a sorozatnézésnek. A műfaj sikeréhez hozzájárul az is, hogy a legtöbb ember szeret kukkolni, szeret betekinteni mások életébe, és rendszerint könnyű azonosulni a szappanoperák szereplőivel, mivel ők is hasonló problémákkal küzdenek, mint a hétköznapi emberek.
Miért pont Izaura?
A csatorna névadója, a nyolcvanas években Magyarországon nagy nézettségű Rabszolgasors főszereplője a fehér bőrű rabszolgalány, Izaura volt. A történet lényege, hogy Izaura társalkodónőként él egy dél-amerikai nagybirtokon, a földesúr beleszeret, de ő nem viszonozza gazdája szerelmét, ugyanis szíve már másért dobog. A földesúr Leoncio és intézője, Fransisco gyakran kegyetlenkedik Izaurával, de a végén happy end lesz, mert a gonosz elnyeri méltó büntetését, a jó pedig győzedelmeskedik, Izaura felszabadul.
A sorozat hazai sikeréhez hozzátartozik, hogy akkoriban még csak két magyar nyelvű csatorna sugárzott adást, és csak heti hat napon lehetett tévét nézni, mivel a hétfői napokon adásszünet volt. A sorozat rendkívüli népszerűsége talán azzal is szemléltethető, hogy állítólag a lelkes nézők az országban több helyen is pénzt gyűjtöttek a nehéz sorsú Izaura felszabadítására. Az Izaurát játszó színésznő Lucélia Santos egyébként járt is Magyarországon, a Skála Metró megnyitásakor hívták meg.
De mi köze a szappanhoz?
Érdekesség, hogy a szappanopera elnevezés oda vezethető vissza, hogy a korabeli amerikai szórakoztató rádióműsorokat nagy szappangyártó cégek szponzorálták. Ahogy ebből is kitűnik, a műfaj erős kapcsolatban áll a reklámszakmával: a főleg kereskedelmi csatornák által sugárzott szappanoperák és telenovellák egyik fő célja, hogy a nézőket napi rendszerességgel, ugyanabban az időpontban bilincseljék a tévé elé. Így könnyebben megcélozhatják célközönséget a neki szóló reklámokkal, és nem utolsó sorban az ilyen sorozatok a nézettséget is jelentős mértékben emelik. A szappanoperák fő célcsoportjának legtöbbször a 18-49 év közötti nőket, elsősorban a családanyákat tekintik, de léteznek más célcsoportokra szabott szappanoperák is.
Forrás: bzfilm.com
Szappanoperák és állami hirdetések
A magyar szappanoperák közül 2015-ben a három legnézettebb sorozat a Barátok közt, a Jóban Rosszban és az Éjjel-nappal Budapest volt. Említésre méltó még a sorozatok világába újonnan betörő török szappanoperák közül az itthon kiemelt nézettségű Szulejmán. A sorozatjunkie adatai szerint az RTL Klub szerda esténként vetített történelmi szappanoperája 792 ezres nézettségével uralja a piacot.
A nézettségi rekordokat döntögető Szulejmán
Forrás: rtl.hu
A kétezres évek derekán nagy népszerűségnek örvendtek a különböző csatornákon adott szappanoperák, az Origó egy szavazást is tartott, amelyre közel 23 ezer szavazat érkezett mindössze pár nap alatt. Az első helyeket a Paula és Paulina, A pampák királya, a Rabszolgasors és a Rosalinda vitték el, de helyet kapott a listán az Esmeralda és Betty, a csúnya lány is.
Napjainkban nehéz a szappanoperák piacán újat mutatni, ezért elgondolkodtató, hogy miért vágtak bele mégis Vajnáék. Az Izaura TV-s húzás valószínűleg azért érheti meg, mert a nagy nézettséget hozó romantikus sorozatok nagy reklámbevételt is jelentenek. A reklámpiacon az ilyen csatornák most épp felértékelődnek, mivel az ősszel aktuális betelepítési kvóta elleni népszavazás kampánya teljes gőzzel dübörög, és a hírek szerint a TV2 Csoport is pályázott politikai témájú reklámok közzétételére. A csoporthoz tartozó több csatorna között az Izaura TV neve is szerepel az állami hirdetésre bejelentkező adók között.