Elkeserítő eredmények: a magyarok harmadát nem érdekli a közélet

2016. december 09. 13:57 - Szuromi Dani

A nyomtatott sajtótermékek folyamatos hanyatlást mutatnak a piacon, a magyar lakosság többsége ugyanis a televíziót részesíti előnyben, ha politikáról vagy közéletről szóló hírekre kíváncsi. Az is kiderült, hogy Magyarországon az emberek nagy részét nem érdekli a közélet és a politika, illetve a Facebook egyre fontosabb szerepet tölt be a tájékozódásban. Összegyűjtöttük a legfontosabb következtetéseket a Mérték Médiaelemző Műhely közéleti tájékozódást célzó elemzéséből.

A Medián Közvélemény és Piackutató intézet a magyarországi politikai és közéleti tájékozódást vizsgálva végzett kutatást a Mérték Médiaelemző Műhely megbízásából. A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon című elemzés összefoglalja a hazai médiastruktúra sajátosságait: - kitér a médiapiac felépítésének átalakulására, az internetes tájékozódás csatornáira és a közéleti tájékozódással kapcsolatos médiafogyasztási szokásokra. A kutatást olvasva számos érdekes dolgot megtudhatunk a hazai médiapiac helyzetéről.

A politikai és a megyei napilapok visszaszorultak

A nyomtatott sajtótermékek egyre inkább a háttérbe szorulnak a közéleti tájékozódás szintjén, különösen a politikai napilapok és a megyei napilapok olvasottsága csökkent az elmúlt évben. Elgondolkodtató adat, hogy összességében az olvasók száma jelentős mértékben csökkent: - a korábbi 47 százalék helyett jelenleg a lakosság 33 százaléka tájékozódik politikai és megyei napilapokból. A hazai tendencia, azt mutatja, hogy a televízió és az online média egyértelműen domináns szerepet tölt be a nyomtatott sajtótermékekkel szemben.

Kevesen foglalkoznak politikával és közélettel

A kutatásból kiderül, hogy a politika iránti érdeklődés stagnál, a lakosság mindössze 10 százaléka érdeklődik nagyon a téma iránt, kétharmada közepesen vagy kicsit, míg a hazai médiafogyasztók egyharmadát egyáltalán nem érdekli a téma. A felnőtt népesség 82 százaléka kevés időt tölt tájékozódással ezen a téren, a fiatalok távolmaradása (32 százalék) már évek óta kimutatható.

mkkj.jpgForrás:mertek.eu

A tévé még mindig tarol a médiapiacon

A lakosság körében a tájékozódás terén a televíziózás foglalja el az első helyet, ezt követi az internetezés, a nyomtatott sajtó olvasása, a rádiózás pedig mára háttérbe szorult. Az interneten való tájékozódás inkább a fiatal korosztályoknál játszik nagy szerepet, a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők is egyértelműen az interneten tájékozódnak, ha politikával vagy közélettel kapcsolatos információkra van szükségük. A televízióból főleg a 60 év feletti és az alacsony végzettséggel rendelkező lakosság tájékozódik rendszeresen politikai és közéleti témákban, így nem váratlan megállapítás, hogy az emberek többsége a televíziózástól válna meg a legnehezebben a kutatás szerint.

Alternatív csatornák: Facebook és a blogok

Tájékozódás szempontjából a Facebook sem elhanyagolható, mivel a felmérések szerint a közösségi oldalt használók 74 százaléka tájékozódik itt közélettel és politikával kapcsolatosan. Az életkor itt mindenképpen meghatározó a felhasználók között. Politikai szempontból érdekes jelenség, hogy korábban a Jobbik-szavazók körében volt nagyszámú a közösségi oldalon való tájékozódás, de ez mára teljesen visszaesett, ami azzal magyarázható, hogy a párt már nem szorul a Facebookra, hiszen helyet kapott a fontosabb médiumoknál. A mérések szerint jelenleg az ellenzéki pártokra szavazók szereznek nagyobb számban információt a Facebookon politikai témákkal kapcsolatosan.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr2112035147

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Alex levele gluténmentes 2016.12.09. 23:45:02

Aki még nem fogta fel ez egy hatalmas átverés. Jól kifundált és felépített gerilla marketing. A levél felnőtt által diktált szöveg, ilyet gyerek nem ír. A gluténmentes zagyvaság teli ellentmondással, de most ez a divat, amivel hülyíteni lehet. Sz...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rwindx 2016.12.09. 20:55:26

"A nyomtatott sajtótermékek folyamatos hanyatlást mutatnak a piacon, a magyar lakosság többsége ugyanis a televíziót részesíti előnyben, ha politikáról vagy közéletről szóló hírekre kíváncsi. "

Nem. A nyomtatott sajtótermék azért hanyatlik, amiért már barlangrajzokat sem készítünk. Online előbb elérhető, és egyszerűbben, sokkal több nézőpontból tálalva, olvashatjuk mások véleményét róla, odaírhatjuk sajátunkat, az újságot összefirkálhatod, de minek. Ezért.
A hagyományos TV is hamarosan elkezd majd hanyatlani, az ugyan bőséges, de ömlesztett szar kontent szerintem a középkorú, fiatalabb korosztálynak már most is elégtelen minőséget jelent.

histar007 2016.12.09. 22:31:17

A politikát teljesen kitiltották minden oktatási intezményből. Ezzel a gyerek meg a fürdővíz is repült.
1. A pártpolitikának és agitpropnak valóban semmi helye ott, ezért nem kár.
2. A közügyeknek viszont helye van. Ezek mindannyiunk életét meghatározó dolgok, ha már a világ leszoktat arról hogy otthon beszélgessünk a világ dolgairól, legalább valahol ellenőrzött keretek között helye lenne. Migrik, korrupció, klímaváltozás, globalizáció. Erről lehet a tények mentén jókat beszélgetni. Tán a PISA is jobban menne...

2016.12.10. 07:11:02

Biztosan sokat dolgoznak az emberek, és azért.
süti beállítások módosítása