A nyomtatott sajtótermékek folyamatos hanyatlást mutatnak a piacon, a magyar lakosság többsége ugyanis a televíziót részesíti előnyben, ha politikáról vagy közéletről szóló hírekre kíváncsi. Az is kiderült, hogy Magyarországon az emberek nagy részét nem érdekli a közélet és a politika, illetve a Facebook egyre fontosabb szerepet tölt be a tájékozódásban. Összegyűjtöttük a legfontosabb következtetéseket a Mérték Médiaelemző Műhely közéleti tájékozódást célzó elemzéséből.
A Medián Közvélemény és Piackutató intézet a magyarországi politikai és közéleti tájékozódást vizsgálva végzett kutatást a Mérték Médiaelemző Műhely megbízásából. A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon című elemzés összefoglalja a hazai médiastruktúra sajátosságait: - kitér a médiapiac felépítésének átalakulására, az internetes tájékozódás csatornáira és a közéleti tájékozódással kapcsolatos médiafogyasztási szokásokra. A kutatást olvasva számos érdekes dolgot megtudhatunk a hazai médiapiac helyzetéről.
A politikai és a megyei napilapok visszaszorultak
A nyomtatott sajtótermékek egyre inkább a háttérbe szorulnak a közéleti tájékozódás szintjén, különösen a politikai napilapok és a megyei napilapok olvasottsága csökkent az elmúlt évben. Elgondolkodtató adat, hogy összességében az olvasók száma jelentős mértékben csökkent: - a korábbi 47 százalék helyett jelenleg a lakosság 33 százaléka tájékozódik politikai és megyei napilapokból. A hazai tendencia, azt mutatja, hogy a televízió és az online média egyértelműen domináns szerepet tölt be a nyomtatott sajtótermékekkel szemben.
Kevesen foglalkoznak politikával és közélettel
A kutatásból kiderül, hogy a politika iránti érdeklődés stagnál, a lakosság mindössze 10 százaléka érdeklődik nagyon a téma iránt, kétharmada közepesen vagy kicsit, míg a hazai médiafogyasztók egyharmadát egyáltalán nem érdekli a téma. A felnőtt népesség 82 százaléka kevés időt tölt tájékozódással ezen a téren, a fiatalok távolmaradása (32 százalék) már évek óta kimutatható.
Forrás:mertek.eu
A tévé még mindig tarol a médiapiacon
A lakosság körében a tájékozódás terén a televíziózás foglalja el az első helyet, ezt követi az internetezés, a nyomtatott sajtó olvasása, a rádiózás pedig mára háttérbe szorult. Az interneten való tájékozódás inkább a fiatal korosztályoknál játszik nagy szerepet, a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők is egyértelműen az interneten tájékozódnak, ha politikával vagy közélettel kapcsolatos információkra van szükségük. A televízióból főleg a 60 év feletti és az alacsony végzettséggel rendelkező lakosság tájékozódik rendszeresen politikai és közéleti témákban, így nem váratlan megállapítás, hogy az emberek többsége a televíziózástól válna meg a legnehezebben a kutatás szerint.
Alternatív csatornák: Facebook és a blogok
Tájékozódás szempontjából a Facebook sem elhanyagolható, mivel a felmérések szerint a közösségi oldalt használók 74 százaléka tájékozódik itt közélettel és politikával kapcsolatosan. Az életkor itt mindenképpen meghatározó a felhasználók között. Politikai szempontból érdekes jelenség, hogy korábban a Jobbik-szavazók körében volt nagyszámú a közösségi oldalon való tájékozódás, de ez mára teljesen visszaesett, ami azzal magyarázható, hogy a párt már nem szorul a Facebookra, hiszen helyet kapott a fontosabb médiumoknál. A mérések szerint jelenleg az ellenzéki pártokra szavazók szereznek nagyobb számban információt a Facebookon politikai témákkal kapcsolatosan.