A szívverésünk adja el a hirdetéseket

2015. január 12. 09:00 - Bödör András

Ma már nem nyílik tágra a szemünk a meglepetéstől, ha a tartózkodási helyünktől függően kapunk ajánlatokat mobilunkra, de attól sem ver gyorsabban a szívünk, ha a Facebookon olyan témában találkozunk hirdetésekkel, amilyen oldalakat azt megelőzően nézegettünk, és akkor sem ver ki bennünket a víz, ha olyan hirdetések jönnek velünk szembe különböző weboldalakon, amely termékre korábban rágugliztunk. Biometriával foglalkozó szakértők szerint viszont pont ilyen jelek elemzésével hamarosan azt is tudni fogja a hirdető, hogy mikor vagyunk mentálisan a legoptimálisabb állapotban az ajánlat befogadásához.

biometric-capability.jpg

A viselhető technológiáké a jövő

Sokan már most is orwelli világot vizionálnak, mert a Google vagy a Facebook folyamatosan figyeli, mire kattintunk, mire keresünk, milyen oldalakat nézünk, és annak megfelelő hirdetéseket tol az arcunkba. Az ő legrosszabb rémálmuk következhet be, ha valóra vállnak Cavan Canavan (egy mozgáskövetési technológiákkal foglalkozó cég, a FocusMotion társalapítója) jóslatai. Az okosórák kezdenek egyre inkább elterjedni, különböző vezeték nélküli technológiákkal okostelefonhoz csatlakoztatott fitnesskarkötők váltak egyre inkább mindennapos viseletté. Ha akarjuk, életjeleink figyelésével okostelefonunk megmondja egészségesen aludtunk-e.

A szakértők a viselhető technológiák robbanásszerű fejlődésével számolnak már a jövő évben is, ami az eszközökbe épített biometrikus érzékelők további elterjedését is segíteni fogja. Ezekhez az érzékelő rendszerekhez azonban azok fejlesztői és gyártói ma még nem engednek hozzáférést harmadik félnek. Pedig ha kinyitnák azokat alkalmazásfejlesztők, webfejlesztők felé, óriási lehetőségek nyílnának meg a hirdetések testreszabhatósága előtt, megteremtve ezzel a biometrikus marketinget.

mio-alpha-strapless-heart-rate-monitor-shadow-15_gif.jpg

A különböző eszközökbe épített biometrikus érzékelők egyelőre csak az edzésterveinkhez szolgáltatnak adatokat, vagy az egészségi állapotunkról adnak információkat azzal, hogy figyelik a szívverésünket, véroxigén szintünket, vércukorszintünket, testhőmérsékletünket és még ki tudja, mit, pedig ezekből a jelekből mentális állapotunkra, egy-egy ingerre adott érzelmi reakciónkra is lehet következtetni, mintha egy hazugságvizsgáló gépre lennénk kapcsolva. A GPS-nek, az újlenyomat azonosításnak és az internethasználatunk elemzésének köszönhetően a hirdetők ma már pontosan tudják, hogy ki, mit, mikor és hol néz, kattint, olvas, használ, de nem sokára azt is tudják, hogy közben mit érzünk, mire gondolunk.

Fókuszcsopot helyett stressz-szint-mérés

Képzeljük csak el, micsoda eszköz kerülne mondjuk a Netflix kezébe, ha az érzékelők segítségével rögtön tudná, tetszik-e nekünk a film, amit éppen nézünk. Vagy a Bónusz Brigád azonnal láthatná, melyik kuponajánlata tetszett a legjobban vagy pont ellenkezőleg, melyiket utáltuk a legjobban. Ennél persze szofisztikáltabb módon is használhatja a hirdető a biometriai adatainkat. Például egy wellness szálloda akkor tesz nekünk egy ellenállhatatlan ajánlatot, amikor életjeleink alapján úgy tűnik, túl stresszesek vagyunk vagy egyszerűen csak elfáradtunk a munkában. Esetleg csak az ajánlat melletti érvelést alakítják mentális állapotunknak megfelelően.

De a kutatók munkája is egyszerűbb lehet. Könnyebben juthatnak kutatási eredményekhez mondjuk egy reklám tetszéséről, mintha órákig tartó és kétséges megbízhatóságú fókuszcsoportos technikával próbálnák kicsalogatni a hirdetők megregulázásának lehetőségétől megrészegült résztvevőktől. Sőt egy új mozifilm tesztvetítés is eredményesebb lehet ezeknek a technológiáknak a használatával.

bored-audience-in-movie-theater-jpg.jpg

A tinderezés is más lesz

Persze az alkalmazásfejlesztők fantáziájában is bízhatunk. Biztosak lehetünk abban, hogy nagyon gyorsan rengeteg különböző hasznos, vagy haszontalan, de vicces applikáció fog megjelenni, amelyek működése az érzelmi állapotunkról szerzett információkon alapszik. Eljöhet például az a pillanat, amikor egy randiappban, mint egy továbbfejlesztett Tinderben az ellenkező nemű felhasználó fotójának megjelenésekor tapasztalt érzelmi reakciótól függ, lesz-e belőle szex románc. Ugyanakkor bármilyen alkalmazás nélkül is izgalmas lehetőségek nyílhatnak meg a biometrikus adatok civil felhasználásával. Gondoljunk csak egy randira, ahol a felek előzetesen megegyeznek abban, hogy utána megmutatják egymásnak a találka alatti érzelmi reakcióikra vonatkozó adatokat.

Ha tovább megyünk a víziógyártásban, azt sem tarthatjuk futurisztikus képzelgésnek, hogy cégek kifejezetten azért jönnek létre, hogy megvédjenek minket a rosszkor érkező ajánlatoktól. Amikor éppen agylöbböt kapunk a főnökünk újabb okosságától, nyilván a hátunk közepére kívánjuk az aktuális csodaszóval aposztrofált, szirupos amerikai családdal dúsított mosószerreklámot, de esetleg örömmel vennénk egy ránk szabott álláshirdetést.

Akár a facebookos like értelme is elveszhet, hiszen egy-egy poszt kapcsán annál sokkal bonyolultabb és nem utolsó sorban őszintébb érzelmi reakciók válhatnak publikussá, de ilyen módon a blogok írói is kaphatnak a legádázabb trollok „tollából” született cikizést megszégyenítő kegyetlen kritikákat.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr947049011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ad Dio 2015.01.12. 20:07:47

Nincs itthon TV. Sokat segít a "küzdelemben" :-).

odamondó 2015.01.13. 05:46:01

@Ad Dio: nekem sokkal kézzel foghatóbb érvem van. Nincs pénz.

Amúgy a bejegyzéshez:

1. Felőlem reklámozhatnak bármit nekem akkor fog végre felmenni az érdeklődésem ha annak van értelme és valós kedvezményeket kapok scamfriday és társai helyett.

2. Nincs az embereknek pénze így újfent reklámozhatnak bármit ha a paraszt nem tudja megvenni

3. Elég jó lehet már az a kapcsolat ahol a felek képtelenek eldönteni tetszik-e neki a másik helyette applikációk kellenek. Mondjuk nőknél ezt újragondolom.

4. Az eddigi tervező vásárlót ugyanúgy nem fogják a reklámok rávenni semmire mert azt vesz amire szüksége van és akkor is alaposan körbenéz. Tehát az eddigi birka ugyanúgy semmit sem változott.

lavór 2015.01.13. 06:42:28

Mecsoda probléma... Gondolom, a blogszerzőnek végtelen anyagi források állnak rendelkezésére, valamint nem tudja azt sem eldönteni, mire van szüksége.

Nehéz lehet az élete...

ggaborx 2015.01.13. 06:42:51

És azt hogy értelmezik majd, amikor egy bármit erőszakosan megszakító hirtelen reklámtól felmegy a vérnyomásom - biztos nagyon tetszik, mi?! :)

Netuddki. 2015.01.13. 08:25:18

Ja, csak szeretnétek!

lófüle elemér 2015.01.13. 08:29:18

Önuralom és pénztárca kérdése az egész.
Majd ha neked is meg kell keresni a lóvét és nem eltart valaki, akkor megtanulod.

cukkmukk 2015.01.13. 08:34:58

Jogos meglátás az, hogy a reklámoknak sokan nem tudnak ellenállni. Akinek sikerül, annak a következő okai lehetnek: 1: Nem lát reklámokat. 2: Nem tudja finanszírozni a vásárlást. 3: több esze van.
süti beállítások módosítása