A Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) junior szakosztálya március 11-én Szirmai Gergely után egy újabb népszerű youtubert, Magyarósi Csabát látta vendégül, akit a legtöbben az Egy nap a városban blog alkotójaként ismernek. A blogger szerint egyre több a fizetett tartalom a blogszférában, ami veszélyes, hiszen az olvasók gyakran hitelesebb forrásnak tartják a lelkes amatőrök által szerkesztett felületeket, mint a profi híroldalakat. A vloggerként is működő szakember arról is mesélt, hogyan lehetséges az, hogy egyes Youtube-sztárok nézettsége tévécsatornákéval vetekszik, és hogy mit tartogathat a jövő ennek a műfajnak.
Magyarósi Csaba nevét a legtöbben az Egy nap a városban blognak köszönhetően ismerik, aminek célkitűzése, hogy bemutassa Budapest legjobb éttermeit és helyeit, tavaly decemberben pedig megjelent a bloghoz kötődő Egy hét a városban című könyv. Szűcs Ádámmal dolgozik ezen a projekten, és szintén közösen gondozzák az Appleblogot, aminek keretében termékeket tesztelnek és értékelnek. A Discovery Channelen futó Xtractort Mesterházi Dáviddal együtt készíti, A net izéi című vlogjában pedig a net és a technika újdonságait követhetjük figyelemmel hetente. A MÚOSZ pénteki előadásán mesélt a munkájáról, a blogoszféra korrupciójáról és egy titkot is elárult jövőbeli terveivel kapcsolatban.
Mindenkit érint, csak senkit sem érdekel
Nagyon aktuális volt a nyitótéma az Apple és az FBI vitája az iPhone feltörése kapcsán:az a fontosabb, hogy az FBI meg tudjon előzni terrortámadásokat, vagy az, hogy nyugodtan használhassuk a telefonunkat úgy, hogy azt senki sem ellenőrzi? Magyarósi szerint a személyes szférát védeni kell, még akkor is, ha ennek vannak biztonsági kockázatai,ugyanis ha feladjuk a személyes szféra szabadságát, akkor valami sokkal fontosabbat vesztünk el, mint annak a lehetőségét, hogy egyszer valami a későbbiekben történik. Az adataink kiszolgáltatása konkrét, tetten érhető veszteség, szemben azzal, hogy vajon megakadályozna-e egy terrortámadást, ha feltörnének egy telefont.
Magyarósi ugyanakkor szót ejtett arról a kettősségről is, hogy az Apple mögött felsorakozott a vitában több online óriás is, mint a Google vagy a Facebook, akik jelentős részben abból élnek, hogy kiárusítják a felhasználók adatait. De ha egy kormányzat kíván belenyúlni a privát szférába, akkor a nagy cégek egységes álláspontot képviselve kiállnak a személyes adatok védelme mellett.
Tudatosabbak lettek a fogyasztók
Magyarósi Csabát és szerzőtársát nem csak a technikai kütyük vonzzák, hanem a fővárost és a jó ételeket is szeretik, ennek biztosít felületet az Egy nap a városban blog. Mint kiderült ennek közízlést formáló hatása is van, példaként említette, hogy egy-egy posztjuk után sorok álltak a pozitívan kritizált hely előtt.
Számos hely él abból, hogy a törzsközönségének nincs összehasonlítási alapja, a blog ezt az alapot adja meg a felhasználóknak. Ennek pedig van egy olyan hatása, hogy a rossz helyek szépen elsorvadnak, és a jó helyek egymás után nyílnak.
Korrupció a blogszférában
„Sok olyan oldal, főleg blog van, amit szentírásként kezelnek, pedig nincs rajta olyan tartalom, amiért ne fizetett volna az, akiről szól az adott cikk” – mondta a blogger, aki szerint ez a szakma legalja, mivel sokan úgy hiszik, hogy a blog hitelesebb, őszintébb forrás, mint a hagyományos média, hiszen nem határozzák meg felülről, hogy a szerzőnek mit kell írnia.
Véleménye szerint ugyan a bloggerek többsége tisztességes, becsületes munkát végez, de a korrupció a blogszférában így is felháborító méreteket ölt: „mindenről jót írni szerintem majdnem veszélyesebb, mint a semmiről” – fogalmazott Magyarósi. Ők ezzel szemben elhatározták, hogy kritikát sosem fognak eladni: ha akadnak szponzorált tartalmak az oldalon, mint egy hely bemutatása, erre felhívják a figyelmet, de az ilyen cikkekben nincs kritikai elem, tehát nem minősítik a helyet.
A hagyományos média az internettel szemben
Az otthon, saját kamerával felvett, saját maga által vágott videóit többen nézik, mint a legtöbb tematikus csatorna adásait, sőt vannak Magyarországon olyan youtuberek, akik nézettségét már a nagy kereskedelmi csatornák sem szégyellnék. Bár Magyarósi szerint hazánkban a rendelkezésre álló pénzmennyiség 99 százaléka még a televíziónál van, és csupán 1 százaléka jut a YouTube-nak”, ez az arány egyre változik az internet és a videómegosztók javára. Persze vannak olyan műsorok, amelyek csak a tévében lehet megcsinálni, de az online videók egyre értékesebb teret jelentenek.
Mint mondta, a YouTube-ra egyszerűbb videókat gyártani: nincs nagy stáb, nincs merev forgatókönyv, és a legfontosabb, hogy a kamera mögött sokszor nem áll senki. Ugyanis a kamera előtt fesztelen, gátlástalan viselkedést meg kell tanulni, és ez könnyebb, ha nincs operatőr. És amúgy is, a tévé teljesen más gyártást igényel, mint a YouTube. Amikor a videóblogukat átvitték a Discovery Channelre, kaptak nagy büdzsét és profi stábot, ami remekül tudott televízióba műsort gyártani, de a blog eredeti koncepcióját megölte a formátumváltás. Így inkább visszatértek az alapvetéshez, és a technikusok, világosítók, sminkesek és rendezők helyett csak egy operatőrt alkalmaztak tovább.
Az online újságírás térnyerése mellett a hagyományos szerkesztőségek visszaszorulása veszélyes folyamat, eltűnésük pótolhatatlan veszteség lenne. A blogokat egyes témák iránt elkötelezett, érdeklődő szerzők készítik, sokszor nagyon színvonalasan és hitelesen, de az újságírók alapos munkáját, szakmai hátterét és szervezettségét biztosító szerkesztőségeket nem pótolhatják. A hitelesség szempontjából pedig nincs nagy különbség a klasszikus szerkesztőségek és az online sajtó, vagy akár a blogok között. Sőt, egy blognál sokszor ki sem derül, hogy az összes tartalma fizetett hirdetés, ugyanakkor azért, mert egy szerkesztőség nagy, még nem lesz hiteles.
Újságírói függetlenség és megélhetés egyidejű megteremtése
Arra a kérdésre, hogy keresték-e különböző médiumok azzal, hogy felvásárolnák a brandként felépített blog- és vlog portfólióját, elmondta, hogy ezeket mind vissza tudták utasítani, hiszen az általuk végzett, függetlenségüket nem veszélyeztető szolgáltatásaik – ilyen a lakások átalakításával foglalkozó Én menő lakásom projekt, illetve a személyre szabott csapatépítőket szervező egy nap a városban túrák – megélhetést biztosítanak számukra.
Magyarósi A város hőse projektről is beszélt, ami a gyermekéhezést igyekszik felszámolni úgy, hogy ezzel egy időben – egy kedvezménykártya segítségével – az adományozó, azaz a város hőse és a programban résztvevő éttermek is jól járjanak. Win-win-win szituációként írta le a programot, mert nyer vele a hely, ami növeli a saját forgalmát, nyer vele a fogyasztó, mert kedvezményt kap, és természetesen nyer vele a gyerek is, akinek segítenek. Magyarósi szerint hazánkban az anyagi körülmények és az adományozói kedv alacsony mértéke mellett így, az adományozó jutalmazásával lehet növelni a társadalmi szerepvállalást egyes problémák megoldásában.
Írta és a fotókat készítette: Karvaly Bence