Tegnapi posztunkban már részben beszámoltunk a Kutatók Éjszakájáról, amelyen idén először működött közre a BME Filozófia és Tudománytörténeti Tanszéke. Az estén filmrészletek segítségével tanultunk arról, hogy melyek a jó és rossz lépések egy krízishelyzetben, majd a nemi identitás sokféleségének kérdéséről gondolkodtunk el Conchita Wurst történetén keresztül.
Válságkezelés George Clooney-val és Kate Winslettel
Szabó Krisztina és Illés Zsófia, a tanszék két doktorandusza Breaking News: válságkommunikációs snittek fikción innen és túl című előadásukban olyan valós és fiktív helyzeteket mutattak be, amelyekben jó és rossz válságkommunikációs megoldásokat figyelhetünk meg. Előkerült például George Clooney kirúgási stratégiája az Egek Urában, és a válságteam felállítása a The Last Day of Lehman Brothers című filmben.
Részletesen elemeztük George Bush, az Amerikai Egyesült Államok korábbi elnökének első sajtótájékoztatóját a 2001. szeptember 11-i terrortámadás után. Az egyperces részletből számos jó megoldást tanulhatunk el: Bush elmondja, hogy konzultált a megfelelő szervekkel, hogy széleskörű nyomozás indul az elkövetők megtalálásáért, illetve, hogy milyen további lépéseket fognak tenni, hogy segítsék az áldozatokat, és hozzátartozóikat. Látszik rajta, hogy bár mélyen érinti a nemzeti tragédia, nem rendíti meg. Ebben a szituációban az is nagyon fontos volt, hogy nem egy szóvivő állt ki, hanem a legfőbb vezető, az elnök tájékoztatta a népet, és próbált lelket önteni az emberekbe.
A hivatalos források és a média szerepéről is szó esett az előadáson. A két előadó a Fertőzés című film példáján mutatta be, hogy milyen súlyos károkat okozhat, ha megtévesztő információk, rémhírek terjednek alternatív fórumokon. A filmben a halálos áldozatok száma egyre nő, miközben a társadalmi normák összeomlóban vannak, egy aktivista blogger pedig azt kezdi terjeszteni, hogy a közvéleményt nem tájékoztatják a teljes igazságról, és valójában létezik egy alternatív gyógyszeres kezelés. Ezek a hírek tovább növelik a paranoiát, ami hamarosan épp olyan fertőző lesz, mint maga a vírus.
A webkettes felületeken valóban gyorsan terjednek az alternatív értelmezések, pletykák, amelyek keresztülhúzhatják a hivatalos kommunikációs csatornákat. Bár egy ellenpélda is előkerült: a 2012. március 15-ei hóhelyzet, amikor számos embert a Facebook mentett meg.
Conhita Wurstnak mindegy
Nádasi Eszter, aki szintén a tanszék doktorandusza Nem- ez (a) kérdés című előadásában az idei Eurovíziós Dalfesztivál győztese, Conchita Wurst történetén keresztül járta körül a nemi identitás kérdését. Az utóbbi fél évben Conchita a nemekről szóló nyilvános diskurzusok legismertebb szereplőjévé vált. Thomas "Tom" Neuwirth 2007-ig férfiként szerepelt a nyilvánosság előtt, egy ideig egy fiúbanda tagjaként, és csak 2011-ben kezdett el szakállas női előadóként megjelenni. Már a 2012-es Eurovíziós Dalfesztivál osztrák döntőjén is Conchitaként vett részt, de akkor csak a második helyezést sikerült elérnie.
Tomnak Conchita a művészi alteregója, az előadói identitása: a szakállas nő az eszköze arra, hogy közvetítse gondolatait a világnak, így áll ki a nemi identitások sokféleségéért. A névválasztás is erre utal, ugyanis a "Das ist mir doch alles Wurstwurst" kifejezés azt jelenti a németben, hogy "Nekem teljesen mindegy". Tom tehát azt üzeni, hogy légy önmagad, nem számít, hogy mi a nemed, vagy, hogy milyen a bőrszíned. Ezzel a megosztó karakterrel állásfoglalásra készteti az embereket, széleskörű párbeszédet indított el a nemi identitás kérdéséről. A szakállviselést is ennek a kérdésnek szimbólumává tette: eurovíziós szereplése után Conchita követői szakállas profilképet tettek fel a Facebookra, az ellenzők pedig leborotválták a szakállukat.
Conchita karaktere LMBT (Leszbikusok, Melegek, Biszexuálisok és Transzneműek) körökben is vitatottá vált: többek szerint pont a sztereotípiákat erősíti, ahelyett, hogy normalizálná a homoszexualitást, vagy a nemi kategóriák sokféleségét. Ebből is látjuk, hogy a karakter számos közösségben generál vitákat, amelyeket nagyban felerősített a média, hiszen Conchita személyében és történetében óriási a szenzációpotenciál.
Nemrég a Facebook is úgy döntött, hogy szembemegy a bináris kategóriákkal, ugyanis Amerikában február óta ötven-, az Egyesült Királyságban hetvenféle lehetőség közül választhatunk a nemünk beállításánál. A kategóriák megismerését szótár segíti. Mindez persze nem oldja meg a véget nem érő vitát arról, hogy több vagy kevesebb lesz-e világ attól, hogy több nemi kategóriát hozunk létre, vagy egy az egyben eltöröljük ezeket a kategóriákat.
Jön az októberi Média 2.0 Meetup!
A kommunikációszakosok sokszor nem tudják, mire lesz jó, amit tanulnak. A szakma egyelőre nem igazán segít a választásban egyetem után. Mi szeretnénk. Találkozó kommunikációszakosoknak, pr-osoknak, médiásoknak, marketingeseknek, egyetemistáknak, szakmabelieknek és érdeklődőknek. Egy sör mellett.
Meghívott előadók:
B. Csejtei Ildikó, médiakommunikációs szakember, a Sanoma és a TV2 Csoport volt marketingigazgatója
A kereskedelmi csatornák és a bulvármédia szimbiózisaAczél Petra, egyetemi docens, BCE kommunikáció
Médiaműveltség mint kulcskompetenciaIdőpont: 2014. október 14.
A helyszín: Hamarosan!
A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, itt kell regisztrálni.