A kutatások szerint a szerényebb körülmények között nevelt gyermekek hároméves korukig akár 30 millióval kevesebb szót hallanak tehetősebb társaiknál, ami jelentős negatív hatással bír az iskolai teljesítményükre. A szakértők szerint a szókincs iránti éhségre ugyanolyan elszántan kell keresni a megoldást, mint a gyermekéhezésre.
Még az 1990-es években végeztek egy kísérletet Amerikában, melynek során heti rendszerességgel egyórás hangfelvételeket rögzítettek negyven családban. A három évig tartó kutatásban olyan tehetős, középosztálybeli, illetve szegény családokat vizsgáltak, akiknél akkor született kisgyermek. Az eredmény igen meglepő tényre világított rá: a kevésbé tehetős családok gyermekei három éves korukig 30 millióval kevesebb szót hallottak szerencsésebb társaiknál. A jelenség a „szószakadék” elnevezést kapta.
Anne Fernald, a Stanford Egyetem pszichológusa két éve megismételte a kutatást, amely alapján kimutatta, hogy a különböző családi háttérből adódó nyelvi szakadék már a gyermek 18 hónapos korában észlelhető. A tehetősebb családok gyermekei ebben a korban ugyanis sokkal gyorsabban felismerték olyan egyszerű fogalmak képeit, mint a kutya vagy a labda. A kutatásból az is kiderült, hogy ugyanezek a gyermekek két éves korukra már 30 százalékkal több szót tanultak meg.
Egy további kísérletében Fernald azt vizsgálta, hogy alacsony jövedelmű latin családok 19 hónapos gyermekei hány nekik célzott szót hallanak tíz óra alatt. Az eredmények igen széles skálán mozogtak: míg egyik gyermekhez 12 ezer szót intéztek, volt, akihez mindössze 670-et. Ez óránként 67 szó, azaz kevesebb, mint amennyit egy félperces reklámban hall az ember. A tanulmány társszerzője szerint ezekből a nagy eltérésekből is látszik, hogy a szerényebb háttér természetesen nem feltétlen jelent kevesebb figyelmet és elköteleződést.
Az új eredmények – bár szintén kis mintán készültek – csak megerősítették a korábbi kutatást, ezáltal pedig az iskola előtti felkészítő programokba való nagyobb befektetések szükségességét is, amelyek kulcsszerepet játszanak a kisgyermekkori nevelésben. Amerikában ezt pre-kindergartennek hívják, ami a kindergartent, vagyis óvodát megelőző, tantermi keretek között zajló program hat év alatti gyermekek részére. Általában magánszervezetek működtetik, viszont 1965 óta a Head Start Program keretében léteznek államilag finanszírozott formái is, amik jellemzően inkább a hátrányos helyzetű gyermekek iskolai felkészítését végzik.
Nem tehetnek róla, tehetünk ellene
Mivel a beszélt nyelv és a szókincs a szövegértés meghatározói, ezeknek a gyerekeknek sokkal nehezebb a későbbiekben elsajátítani az írást és az olvasást. Szakértők szerint épp ezért a problémára mind szülői, mind pedagógusi oldalról kiemelt figyelmet kell fordítani. A szószakadék áthidalására ezért az Államokban több program és alapítvány is létrejött az elmúlt években. Az első városi szinten megvalósuló lépést a Rhode Island-i Providence tette meg 2013-ban. Angel Taveras akkori polgármester szerint az óvodások kétharmadán már az első nap észrevehető az elmaradás, amin a Providence Talks nevű programmal próbáltak segíteni. Ennek során több gyermek szószámláló készüléket kapott, így figyelemmel kísérhették a velük folytatott kommunikációt, az összegyűjtött adatok alapján pedig a szülőket személyre szabott tanácsokkal is ellátták.
A chicagói 30 Million Words hasonló módszerekkel ösztönözte a szülőket értékes interakcióra a gyermekükkel. A programban legjobban teljesítő édesanya elmondása szerint a 30 Million Words tanította meg őt új oldalról megközelíteni a szülő-gyerek kommunikációt. Soha nem gondolta volna például, hogy fürdetés alatt mennyi mindent taníthat a kislányának. Persze a program kezdeményezője, Dana Suskind professzor azt is hozzátette, 30 milliószor elismételni, hogy „Hagyd abba!”, nem megfelelő módja a probléma kezelésének.
Minden hónap számít
A szószakadék jelensége természetesen nem csak Amerikában van jelen – Magyarországon sem véletlenül indult el például az értékesen együtt töltött időt hangsúlyozó Mesélj Minden Nap kezdeményezés. Az iskolát közvetlenül megelőző időszak azonban későnek bizonyulhat a hiányosságok pótlására. A csecsemő már születése előtt, a huszonnegyedik héttől hall, a születés és az első életév között pedig már három területen jelentős a nyelvi fejlődése: a hangadásban, a beszédészlelésben, és az interakcióban. A nyelvi nevelést tehát nem lehet elég korán elkezdeni.
Jön a februári Média 2.0 Meetup!
A kommunikációszakosok sokszor nem tudják, mire lesz jó, amit tanulnak. A szakma egyelőre nem igazán segít a választásban egyetem után. Mi szeretnénk. Találkozó kommunikációszakosoknak, pr-osoknak, médiásoknak, marketingeseknek, egyetemistáknak, szakmabelieknek és érdeklődőknek. Egy sör mellett.
Meghívott előadó:
Gundel Takács Gábor, újságíró, műsorvezető, sportriporter, aki
- az új média tévézésbeli szerepéről,
- kereskedelmi és közszolgálati média közötti különbségekről,
- és az interaktív televíziózásról is beszél majd.Időpont: 2015. február 24., 18:30
A helyszín: hamarosan!
A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, itt kell regisztrálni.
Itt vagyunk a Meetup.com-on.