Tavaly november végén készítettük utolsó összefoglalónkat a magyarországi médiapiac változásairól. A rendkívül mozgalmas félév további érdekes fordulatokat sejtetett a következő hónapokra is, de azért azokra az izgalmakra, amik tavaly decembertől értek minket, senki nem számított. Felbolydult a jobboldali sajtó, felrobbant a gecigránát, mozgolódik a Tv2, megússza az RTL Klub, megszűnt a Napló, jött Baló György, és elindult a Direkt36.
Korábbi médiapiaci összefoglalóink
Minden az Origóval kezdődött (2014. május - november)
Tavaszi vándorlási hullám a médiában (2014. január - május)
Elbukik a Vs.hu? (2013)
Végre valamiben első lehet a köztévé
A négy közszolgálati médiaszolgáltató - Magyar Televízió Nonprofit Zrt., Magyar Rádió Nonprofit Zrt., Magyar Távirati Iroda Nonprofit Zrt. és Duna Televízió Nonprofit Zrt. - összevonása persze még nem emelte meg a libidónkat, de csak azért, mert ekkor még nem tudtuk, hogy ez a jelentéktelennek tűnő, a javaslattevők által csupán gazdaságossági és költséghatékonysági okokkal indokolt változtatás előfutára a köztévét érintő átalakításnak.
A fideszes Dunai Mónika és Tuzson Bence – a kormánypárti frakció két szóvivői – által jegyzett javaslat egyik újdonsága az Európa számos országában már régóta alkalmazott úgynevezett közszolgálati értéktesztet bevezetése is, amely a nézettség, illetve hallgatottság mellett a közszolgálati jelleg mérésére is kiterjed, így végre lesz egy olyan mutató, amiben a köztévé nem a sor végén kullog.
Esélyünk sem lesz kikerülni a közszolgálati tévécsatornákat
A törvény másik érdekessége, hogy a kormány arra kötelezte a televíziós műsorszolgáltatókat, hogy plusz két csatornával bővítsék a kötelezően sugárzott adók számát, és az eddig meglévő négy adóval együtt (m1,m2, Duna, Duna World) az első hat programhelyre helyezzék el őket. A törvénynek eredetileg január 1-jétől kellett volna érvénybe lépni, ami nem csak technikai értelemben okozott volna nehézséget a szolgáltatóknak, de az a furcsa helyzet is előállt volna, hogy két programhelyen fekete képernyőt, jobb esetben a csatornák későbbi indulására figyelmeztető feliratot láthatott volna a gyakorlatilag kikerülhetetlenül oda kapcsoló néző, hiszen a Petőfi csatornát csak márciusban, az állami sportadót pedig csak augusztusban tervezték elindítani. A törvényalkotók végül belátták, hogy ennek így annyi értelme van, mint kandisznón a mellbimbónak, így a szabályozás ezen részének életbe léptetését januárról júniusra módosították.
Ismét beindult a fűnyíró a közmédiában
Gondolhatnánk, hogy ha a köztévé újabb adók indulását tervezi, akkor több munkaerőre lesz szüksége. Hát nem. Az MTVA dolgozóinak feje felett ugyanis már negyedszer kezdett el suhogni a kasza, amikor Szabó László Zsolt vezérigazgató a 2011. nyári és őszi, majd a 2013. januári csoportos létszámleépítések után újabb száz főt meghaladó, de kétszáz főt el nem érő elbocsátásról tájékoztatta a munkavállalókat. Az ellenzék és a baloldali média által tisztogatásnak nevezett lépéstől a vezérigazgató félmilliárd forintos megtakarítást vár, de a pletykák szerint a most 1.800-1.900 főre csökkenő dolgozói állományt 1.600-ra szeretnék csökkenteni, amitől a jelenleg 12-13 milliárdos éves bérköltség további csökkenését remélik.
Ezért erőlködik a kormány
Januárban aztán kiderült, hogy miért izmozik a kormány a közszolgálati médiacégek átalakításán és a közszolgálati TV kínálat megváltoztatásán, aminek éceszgéberei a hírek szerint Rákay Philip, Habony Árpád és Várhegyi Attila. Nyilván az sem véletlen, hogy a médiapiac pisztolyozására és az állami hirdetési pénzek elosztására létrejött Nemzeti Kommunikációs Hivatal élére az a Nobilis Márton került, aki korábban egy Várhegyi Attila érdekeltségébe tartozó cégnél töltött be vezető pozíciót, akin keresztül Pető András volt origos főszerkesztő-helyettes elmondása szerint megfogalmazódtak a kormány kérései a lap felé, és aki nem mellékesen Nobilis Kristóf, a jobb oldalhoz köthető milliárdos fia.
Ezekkel a lépésekkel a miniszterelnök az egyre kevésbé titkolt Orbán-Simicska bokszmeccs részeként előbb jól megsorozta a jobbos médiavezér hózentrógeres pocakját, hogy aztán a csatornák tartalmának megváltoztatásával egy jól irányzott jobbhorgot vigyen be mindannyiunk nagy közútépítőjének. Az MTVA ugyanis ekkor jelentette be, hogy márciustól a DunaTV lesz a nemzeti főadó, ami így átveszi a jelenlegi m1 teljes műsorkínálatát. Ezzel együtt lehetővé teszik, hogy ne csak műholdról, hanem bármilyen más technikával nyújtott TV szolgáltatásban is elérhető legyen az adó, és az m1-ből, aminél már a Cool tévé is népszerűbb egy második HirTV-t csinálnak – persze szigorúan BBC és CNN standardok szerint –, hogy így ellenpólust képezve a jobbos médiacézár érdekeltségeinek kicsavarhassák a közmilliárdok egy részét és a Fidesz mogyoróit Simicska Lajos kezéből.
Ez a törekvés még nyilvánvalóbbá vált, amikor a vs.hu megszellőztette annak a találkozónak a hírét, ahol Orbán Viktor állítólag közölte a kormánypártinak tartott médiumok képviselőivel, hogy a jövőben ne számítsanak jelentős állami hirdetési pénzekre, a kormány ezentúl a közmédiumra kíván támaszkodni. Felröppent egy, de lehet, hogy két jobboldali hírportál elindításának a híre is, mivel először a 888.hu majd a via.hu domaint regisztrálták jobboldalhoz köthető személyek.
Csapataink harcban állnak
Az Orbán-Simicska háborúban aztán egy ebből a szempontból egészen jelentéktelennek tűnő dolog robbantotta a gecibombát. A Merkel-látogatással gyakorlatilag egy időben a miniszterelnök utasítására Lázár János pánikszerű gyorsasággal megbeszélést kezdeményezett az RTL Klubbal a háborús helyzet enyhítéséről és a kifejezetten a csatornára szabott reklámadó csökkentéséről. A kormány, hogy az arcvesztést mérsékelje valahogy, ragaszkodott a reklámadó megalapozottságához és az abból származó bevételekhez, így az elképzelések szerint az eddig legnagyobb részt az RTL Klubtól származó befizetéseket szétterítenék valamennyi médiacég között.
Ez nyilvánvalóan érzékenyen érinti a jobboldali médiacézár cégeit is, így nem csoda, hogy az egykori Fidesz pénztárnok totális médiaháborút helyezett kilátásba. A háború már másnap elkezdődött, bár valószínűleg nem úgy, ahogy Simicska elképzelte. Az érdekeltségébe tartozó médiavállalatok vezetői, főszerkesztői és főszerkesztő-helyettesei a kilátásba helyezett 180-fokos fordulat vállalhatatlanságára hivatkozva testületileg jelentették be le- illetve felmondásukat, amit Simicska érthető módon hátbatámadásként élt meg és totális ámokfutásba kezdett. Néhány óra alatt több telefoninterjút adott gyakorlatilag boldog-boldogtalannak, mint az elmúlt tíz évben összesen, amikben mindenkit, aki szóba került – köztük a miniszterelnököt – a „geci” jelzővel illetett, és kilátásba helyezte, hogy kibasz kirúg minden orbánistát a cégeitől, majd egy délután alatt kivásárolta Liszkay Gábort a közös cégekből. Ehhez persze még a Versenyhivatalnak és Tényi Istvánnak, a fidesz hivatalos feljelentőjének köszönhetően az NMHH-nak is lehet néhány szava. Közben Szerető Szabolcs, a Magyar Nemzet főszerkesztő-helyettese rájött, hogy mégis csak vállalható számára, hogy lapja, amelyet eddig kormánypártiként tartottak számon, ezentúl támadni fogja a kormányt, sőt a hírek szerint személyesen Orbán Viktort és családtagjait is.
Jövés-menés a kereskedelmi tévéknél...
A média világában a fent részletezett adok-kapok következményeként vagy attól teljesen függetlenül más személyi változások is történtek. Vujity Tvrtko távozása a Tv2-től a Napló megszűnése után borítékolható volt, de Tatár Csilla átigazolása az m1-hez nemcsak azért került a hírekbe, mert a műsorvezető 12 év után hagyta ott a csatornát, hanem azért is, mert a csatornától való távozása elég viharosra sikeredett. Papp Gergő a.k.a. Pimasz úr távozása a Tv2-től ehhez képest teljesen simán ment végbe, az összes izgalmat a távozásról beszámoló origos cikk alatt lévő vicces szavazás jelentette.
Az RTL Klub még a kormánnyal folytatott háború részeként leigazolta Baló Györgyöt, hogy kifejezetten mélyre menő, kemény kérdéseket feltevő közéleti háttérműsorával a hirtelen kormánykritikussá váló Híradó mellett további kellemetlenségeket okozzon a kétharmados többségnek, de az első adások alapján a kormánypárt tagjainak nem kell túl sok pénzt költeni izzadás gátló dezodorra. Felröppent a pletyka, hogy a kormány és az RTL Klub közötti megállapodás részeként állítólag távozó Dirk Gerkens helyére a csatornánál kereskedelmi vezetőként dolgozó Vidus Gabriellát tartják a legesélyesebbnek, de Kolosi Péter programigazgató is a jelöltek között van.
...és máshol is
Az egyházak tiltakozása nyomán az MTVA vezérigazgatója csavarta ki Siklósi Beatrix kezéből a vallási témákat, Barcza György viszont önként távozott a Napi Gazdaság főszerkesztői székéből, hogy az Állami Adósságkezelő vezetője legyen. Reméljük, ott nem nézi be a nullákat, mint legutóbb. A Pestisrácok.hu-hoz került lapigazgatónak a Magyar Hírlap ex-főszerkesztője, Stefka István, az origo Tudomány rovatának pedig új főszerkesztője lett Elter Tamás személyében, aki korábban a The Explorer és a Tropical magazinok főszerkesztője volt.
A Playboynak Bus István lett az új főszerkesztője, miután elődje, Pantl Péter úgy döntött, hogy a Hell Energy Magyarország Kft. kommunikációs és marketing igazgatójaként folytatja pályafutását. Tóth Marianna a Magyar Nemzet kiadójának ügyvezetője, D. Horváth Gábor a napilap új főszerkesztője lett, míg a Lánchíd Rádió ügyvezetőjévé és főszerkesztőjévé Schlecht Csabát, a HírTV főszerkesztőjévé és vezérigazgató-helyettesévé pedig Tarr Pétert nevezte ki Simicska Lajos, amikor éppen volt öt szabad perce az öltözés és egy telefoninterjú között. Lelkiismereti okokra hivatkozva távozott a HírTV-től a csatorna óriásplakáton is hirdetett ikonikus arca, Kovács Andrea, a Lánchíd rádiótól az adó hangja, Vass István Zoltán, és a Magyar Nemzettől a lap alapembere, Villányi Károly lapszerkesztő.
Kurucz Éva kormányszóvivő viszont rövid tündöklés után családi okokkal magyarázva távozását felmondott a miniszterelnökségen. A valasz.hu és a Heti Válasz ismert újságírója, Stumpf András a Mandinerhez igazolt, Péter Anna pedig a Malackarajjal együtt az origotól a Cink közeli Kinjára költözik. Az origo vezérigazgatói székéből biztonsági őröket is igénybe véve kiebrudalt Vaszily Miklós gyorsan talált magának elfoglaltságot, a brands.hu online divat áruházban folytatja pályafutását, ahol minden bizonnyal nem kell kormányzati kéréseket teljesítenie.
Hely kellett nekik
Közben igazolódni látszik az a korábban lábra kapott híresztelés, hogy az MTVA vezérigazgatója a műsorok egy részének gyártását kiszervezi, amikor ismertté vált több távozó műsorkészítő neve is, többek között a korábbi kormányszóvivő, Giró-Szász András feleségéé, Giró-Szász Krisztináé, akiknek egy része azonban ígéretet kapott arra, hogy munkájukat folytathatják a külsős produkciós cég alkalmazásában.
Ezzel párhuzamosan viszont a pletykák szerint a közmédia rohamtempóban felvett és kiképzett nagyjából 80 gyakornokot, akik elegendő hely híján a folyosókon elhelyezett asztaloknál írják anyagaikat és az alapvető szakmai ismereteken kívül ideológiai kiképzést is kapnak az osztályfőnökké változott szerkesztőktől, ráadásul még a cikkeiket is átírják, amennyiben azok nem a kormány stílusának megfelelő hangnemben készültek. Az MTVA Sajtóosztálya érdekes stílusú levélben, aláírás nélkül cáfolta a híreket és osztottak ki az értesülések valóságtartalma iránt érdeklődő elvetemült indexes újságírót.
Költözés, megszűnés, újjászületés
A kormány hiába állt be a látszólag Simon Zsolt és Yvonne Dederick tulajdonába került Tv2 mögé állami hirdetési pénzekkel, a csatorna mégis nehéz anyagi helyzetbe került, miután a kormány szeptemberben úgy döntött, hogy egyik nagy kereskedelmi adó sem szedhet pénzt a kábelszolgáltatóktól a két főcsatornájuk után. Nem csoda, hogy felröppent a hír a Tv2 külföldre költözéséről, hiszen a vállalat így kikerülhetné a magyarországi szabályozások egy részét. A csatorna a híreszteléseket úgy kommentálta, hogy ezt a lehetőséget is vizsgálja.
Az RTL Klub viszont már döntött is a kábelportfóliójának Luxemburgba költöztetéséről, aminek csupán költséghatékonysági okai vannak, a csatorna reklámadó fizetési kötelezettségét ez a lépés nem érinti. A nézők persze mindebből nem érzékeltek semmit, mint ahogy vélhetően abból sem fognak, hogy a svéd Modern Times Group eladta a magyarországi Viasat 3 és Viasat 6 tévécsatornákat a Sony Pictures Television (SPT) Networks-nek, akinek így a két csatornával tovább bővül a magyarországi portfóliója, mely az AXN, AXN White, AXN Black csatornákat, illetve két digitális szolgáltatás, az AXN NOW és AXN Player platformokat tartalmazza.
Miközben az 1992-ben megjelent Pesti Est megszűnése egyre valószínűbbé válik, egy sajtóműfaj, az oknyomozó újságírás újjászületésének részeként három volt origos bejelentette a Direkt36 elindulását, aminek a működéséhez közösségi adománygyűjtő kampánnyal próbálták összeszedni a szükséges forrásokat. A megcélzott összeg a pénz összegyűjtésére szánt idő felében összejött, így várható, hogy hamarosan újabb, Lázár Jánosnak szomorúságra okot adó cikkek fognak megjelenni a magyar sajtóban.