A napokban Románia szenátusa az audiovizuális csatornákon levő gyógyszer- és gyógyszertár-reklámok betiltására tett javaslatot. A hatályba lépéséhez csak az államelnöknek is rá kell bólintania. A betegek orvosi vizsgálat nélkül használják ezeket a szereket, sokan azt hiszik, ha a reklámban egy gél segít több időt tölteni az unokával, akkor tényleg úgy lesz. Romániában a kereskedelmi csatornák egyik legnagyobb bevételi forrása a gyógyszerreklám.
Az idei román kormányváltás után hatalomra került Cioloș-kormány gőzerővel tisztogat az országban. Elsőként a kürtőskalácsot akarták magukénak tudni, aztán a cigarettafüsttől szabadítják meg a lakosságot. Most a reklámokra is jobban odafigyelnek: nemcsak a nagyváradi botrányra gondolunk, amikor a székely zászlót minősítették reklámzászlónak, hanem a gyógyszeripari reklámok készülő, erős szabályozására is.
Eddig csak a vényköteles orvosságok reklámozását tiltotta az audiovizuális tartalmakról szóló törvény, ezt most a vény nélkül megvásárolható gyógyszerekre is kiterjeszthetik – írja az MTI. A korlátozás csak tévére és rádióra van hatással, egyéb reklámhordozón továbbra is marad a régi szabályozás. A reklámblokk legnagyobb részét az országban gyógyszer- és gyógyszertári reklámok teszik ki. Romániában átlagosan évi 300 millió euró megy gyógyszerreklámra, aminek kétharmada tévés.
(Kép forrása: myastheniagravis.blog.hu)
Magyarországon egyébként szintén tarolnak a gyógyszerreklámok a reklámpiacon. A Nielsen Közönségmérés 2013-as kimutatása szerint ezek többségben vannak minden egyéb termék és szolgáltatással szemben.
(Kép forrása: mediainfo.hu )
Médiamegjelenést nem csak reklámokkal érhetnek el a gyógyszergyárak, amitől kényszerítve érezzük magunk, hogy megvásároljuk. Legjobb példa erre a Richter Aranyanyu kampánya, amivel nemcsak megismertetik maguk, hanem pozitívan tűnnek fel a társadalomban. Hogyha a legnagyobb bevételi forrástól fosztják meg az audiovizuális médiumokat, akkor bizonyosan keresni kell másik utat a reklámozásra.
Kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!
A gyógyszerreklámok szabályozása a megtévesztés ellen harcol: például nem lehetnek félreérthető információk, vagy félelmet keltő képi és hangmegjelenések. A gyógyszer nem tartalmazhat olyan utalást, amely
- az orvosi vizsgálat, kezelés vagy műtéti beavatkozás szükségtelenségére hivatkozik;
- a gyógyszer mellékhatások nélküli vagy biztos gyógyulást eredményező alkalmazhatóságának képzetét kelti;
- a gyógyszert kozmetikumként vagy élelmiszerként tünteti fel.
A reklámok pedig sokszor megtévesztőek: nem egyszer szakítja meg legjobb sorozatunkat a szuper erős és szuper gyors fájdalomcsillapító reklámja. Az ötlettelen reklámok alapsztorija szinte mindig ugyanazon a sémán alapul: adott egy probléma, mely a beteg normális életvitelét akadályozza, például nem tud kutyát sétáltatni vagy buliba menni. Aztán fénysebességgel érkezik a megmentő gyógyszer, aminek hatására ismét szép lesz az élet.
Ráadásul a drága reklámidő miatt elhadart felhívást a gyógyszerek mellékhatásairól, szedéséről kevesen veszik figyelembe. Nyújtsa fel a kezét, aki vett már úgy be fejfájása ellen a szupergyors tabletták egyikéből, hogy azelőtt orvos véleményét is megkérdezte?