Oknyomozó cikkel maxolják ki a fizetett hirdetés kategóriát

2016. április 20. 16:00 - Bacsárszki Ágnes

A reklámkerülés miatt a nagy cégek körében egyre népszerűbb szponzorált tartalmakkal hirdetni, illetve szponzorált tartalmat előállítani. Így tett a Guardian is nemrég, hiszen valódi bűnügyi történetet használt fel, hogy promotálja az Amazon új sorozatát. A négyrészes cikksorozat egy régi, megoldatlan ügy nyomozását írja le, ezzel készítve elő a Bosch című, hasonló témájú sorozat második évadát. Bár a tartalomról nem mondanánk meg, hogy szponzorált, az oldalak elején és végén levő feliratok ezt egyértelművé teszik.

De mi is az a szponzorált tartalom?

Ahogy a januári cikkünkben is írtuk, a szponzorált tartalom vagy natív hirdetés lényege, hogy a hirdetési tartalom beépül a szerkesztőségi tartalomba. Ez azt jelenti, hogy a tartalom nagyban függ a hirdetőtől, aki pénzt ad a médiumnak, hogy azt közvetítse. A natív hirdetéseket első ránézésre sem tartalmilag, sem formailag nem lehet megkülönböztetni a valódi hirdetésektől – csak onnan tudjuk, hogy fizetett tartalomról van szó, ha az elejére vagy a végére odaírják. (Bár szintén a korábbi cikkünkben foglalkoztunk azzal a problémával, hogy még így se biztos, hogy az olvasók felismerik, hogy hirdetéssel van dolguk.) A világban egyre népszerűbb ilyen szponzorált tartalmakat használni, és lassan itthon is kezd terjedni a hirdetők és az online médiumok között ez a fajta megoldás.

Bűnügyi riport mint szponzorált tartalom

Külföldön egyre kifinomultabb támogatott tartalommal hirdetnek a nagy cégek, márciusban például a Guardian How to Solve a Murder (hogyan oldjunk meg egy gyilkossági ügyet) címmel indított bűnügyi riportsorozatot. A négyrészes sorozatban egy 35 éve megoldatlan történetet vizsgáltak, ami egy tinédzser lányról, Kari Lenanderről szólt, akit 1980-ban öltek meg Los Angelesben. A How to Solve a Murder első pillantásra ugyanolyannak tűnik, mint a többi bűnügyi történet, csak eredeti illusztrációkkal és párbeszédekkel. Van benne azonban egy csavar: a riportsorozat tulajdonképpen az Amazon szponzorált tartalma. 

guardian-labs-bosch.jpg

forrás: niemanlab.com

A Bosch című drámát kellett promotálni

Az Amazon Studios megbízta a Guardiant, hogy promotálja a Bosch című bűnügyi sorozatának második évadát. A támogatott történet a Guardian Labson futott, ami a Guardian támogatott tartalommal foglalkozó alegysége. Jill Hillbrenner, a Guardian Labs egyik szponzorált tartalommal foglalkozó stratégája (és a történet szerzője) szerint egyedi és izgalmas projekt ez a fajta "oknyomozó márkaújságírás" ("investigative brand journalism”). Kérdéses azonban, hogy mennyire hiteles az oknyomozó újságírás, ha valójában támogatott tartalomról van szó. Hiszen az oknyomozás mint műfaj akkor hiteles, ha független tud maradni anyagilag, és a tényfeltárásra törekszik. A vállalat egyébként pluszban még egy három epizódos szponzorált podcastot is csinált a Slate Panoply nevű podcastos részlegével, hogy szintén a Bosch második évadát promotálják.

Igaz történetről szól

A Guardian Labs elkezdett Tim Marcia detektívvel dolgozni, aki az egyik beszélgetéskor megemlített Hillbrennernek egy megoldatlan gyilkossági ügyet. Mióta Marcia 2002-ben megismerte a történetet, nem tudott szabadulni tőle. Szerette volna megoldani az ügyet négy éven belül, mielőtt még nyugdíjba megy, így Hillbrennerék azt gondolták, megpróbálnak segíteni neki a megoldásban: személyes interjúkat csináltak és eredeti dokumentumokat használtak ott, ahol lehetett.

letoltes_1_1.jpg

forrás: thenextmedia.co

Világossá tették, hogy támogatott a tartalom

Hillbrenner elmondta, hogy szorosan együttműködtek a csapattal és az Amazon jogászaival, hogy teljesen világossá tegyék az olvasók számára: szponzorált tartalomról van szó. Bár a How to Solve a Murder nem néz ki kifejezetten promóciós terméknek vagy termékfókuszáltnak, a minden oldal tetején található kis “Bosch/Amazon által fizetve”, valamint az oldalak alján levő közzététel (“Nyilatkozat: Tim Marcia detektív az Amazon Bosch című sorozatának konzultánsa. Az új évadot az Amazon Prime-on közvetítik, március 11-én.) egyértelműen jelzi ezt. A Guardian Labs fizetett közösségimédia-posztokon keresztül promotálta a sztorit, de használt nem fizetett promóciót is (például megjelentették online a Guardian amerikai kiadásának honlapján, valamint a sport, művészet, szórakozás szekciókban is).

Létezik támogatói tartalom a többi nagy újságnál is

A Guardian Labs 2015-ben indult el New Yorkban, és mára 22 teljes munkaidős alkalmazottja van. Olyan kliensekkel dolgoznak, mint a Ben & Jerry’s, a HP, és a Visa. A szponzorált marketing kulcsrésze a vállalat stratégiájának, mert a célja, hogy 20 százalékkal levágja a kiadásokat, és új árbevételi forrásokat találjon 2019-re.

Mára már a többi nagy újság, mint például a New York Times és a Washington Post is elindították a támogatott tartalommal foglalkozó csoportjaikat. Itthon 2016 februárja óta az Indexen is futnak szponzorált tartalmak.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://media20.blog.hu/api/trackback/id/tr208581128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

István Tamasi 2016.04.21. 12:58:17

Ez már ősrégi módszer.
Példák:
- Üdiítőitalt gyártó cég fizet azért hogy a filmen jól látható legyen az óriásplakátja meg a főhős kezében lévő palackon a címke.
- A hadügyminisztérium olyan filmeket támogat - persze a címlistán fel nem tüntetve- amelyek pozitívnak állítja be a vietnami/afganisztáni/iraki háborút.
süti beállítások módosítása