A nagy sikerű jobbikos plakátkampány lehetett az utolsó csepp a Fidesz poharában, ugyanis április végén bejelentették, gyorsan, rendeleti úton szabályozzák a közterületi megjelenéseket. Hogy ki jár ezzel jól? Kitalálta. De a színfalak mögött lehet, egy nagyobb, egy minden eddiginél letaglózóbb terv részesei vagyunk.
Mi is írtunk az áprilisi Ti dolgoztok. Ők lopnak országos plakátkampányról, amelyet a Jobbik indított Simicska Lajos és cégeinek segítségével. Az egykori kormányoligarcha plakáthelyein az ellenzéki párt valóban egy, az utóbbi években kiemelkedően bravúros kommunikációs húzással azonnal tematizálta a közéletet: a képek azt hangsúlyozzák, Orbán Viktor és barátai, kollégái korruptak, ezért áll rosszul Magyarország; ergo „ezért rossz nektek”. Habár a Fidesz a Fidelitas mögé bújva válaszolt - a képeken Vona Gábort Simicska, Botka Lászlót Soros György rángatja bábként -, a jobbikos üzenet nagyot ütött, és egyértelművé vált: meg kell akadályozni, hogy a választáshoz közeledve még egyszer ekkora pofont kapjon a kormány és miniszterelnöke. Végleg be kell darálni a piacot. El is indultak a markolók.
Miről is van most szó?
Az április végi, új kormányrendelet szerint a ma ezerszámra látható óriásplakátoknak lőttek, ugyanis a jövőben maximum 9 négyzetméteres felületen lehet csak hirdetni – jelenleg egy klasszikus óriásplakát 12 négyzetméteres -, és megszűnnek az olcsóbb megoldást kínáló ragasztások is. Ha ez nem volt elég, a rendelet kimondja, a hirdetőoszlopok csupán közművelődési célokra használhatóak a jövőben.
(Forrás: Jobbik Facebook)
De a legdrasztikusabb intézkedés mégis az, hogy a rendelet szerint a helyi önkormányzatok dönthetnek kizárólagosan a hirdetések megjelenéséről. Ugye az meg nem lehet kérdés, hogy egy kormánypárti önkormányzat mikor engedne egy, a Jobbikéhoz vagy az MSZP-éhez hasonló kampány lefolyását a kerületében, községében.
„Nagyon veszélyesnek gondoljuk ezt a rendeletet – mondta az RTL Klub kérdésére Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke. – Semmiféle útmutatás nélkül valószínű lesznek egyesek, akik előnyben fogják részesíteni ezt a reklámeszközt, mások ellene lesznek, holott kimutatható gazdasági előnyei vannak.”
Szigeti Péter, az Alfa Plakát Kft. tulajdonos-ügyvezetője a Népszavának elmondta, a rendelettel az a baj, hogy a jövőben gyakorlatilag csak a haveri cégek reklámozhatnak a közterületeken.
Az RTL Klub megkereste a kormányt is, ahonnan azt a választ kapták, hogy semmi köze Simicska Lajoshoz a megsürgetett rendelet kiadásához, a cél az, hogy „a közterületeken és közterületekről látható magánterületen elhelyezett reklámok a település jellegzetes, értékes, hagyományőrző, építészeti arculatát és szerkezetét aránytalanul ne sértsék.”
Ahogy az RTL riportja rámutatott, 2020-ig maradhatnak a jelenleg is látható és méretű reklámok, üzenetek, de akár már idén kezdeményezhetik a helyi képviseletek az új rendelet szerint szabálytalan plakátok módosítását vagy új szerződések kötését.
Mi lesz most?
Magyar György, a Simicskához köthető Mahir Cityposter jogi képviselője a Hír TV-n azt mondta, ez egy direkte a Mahir elleni jogalkotás, azaz egy Lex Mahir. Magyar szerint a cég oszlopait érintő blamát követően most a jogalkotó úgy alakítja a jogszabályt, hogy azt nem törvényi alapon vagy megalapozottan, hanem jogi alapon lehet majd felmondani - ez nagy baj, teszi hozzá.
Urbán Ágnes, a Mérték Médiaelemző Műhely kutatója az ATV-n elmondta, ez a rendelet lényegében azért született, hogy legyalulják vele a piacot, a cégek értékét pedig a töredékére csökkentsék. Szerinte szinte érthetetlen, hogy miért nem lehet ragasztásos technikával dolgozni tovább, hiszen akkor biztosítani kell a valószínűleg drágább helyettesítőket. Hozzátette, az új technikának köszönhetően nehezebben lesznek láthatóak a reklámok, így megvan rá az esély, hogy már jóval a 2020-as határidő előtt átrendeződik a piac.
Forrás: shanekeven.typepad.com
És ez kinek használ? Természetesen a jelenleg kormányzó Fidesz-KDNP-nek. Urbán elmondta, nehéz jóhiszeműséget sejteni a változtatások mögött, és ahogy korábban a TV2 és a reklámadó esetében, most is valamilyen piaci tulajdonszerzés gondolata vezérelhette a jogalkotókat.
Az ATV stúdiójában elhangzott, simán elképzelhető, hogy nemcsak Simicska Lajos ellehetetlenítéséről, hanem a magyar plakátpiac legnagyobb szereplőjének - a JCDecaux Hungarynak - a sorsáról is rendelkezne a kormány. Szelei Szilárd, a francia JCDecaux magyarországi anyavállalatának társ-vezérigazgatója a 24.hu-nak elmondta, 7600 óriásplakát és 9500 ún. citylight felülettel rendelkeznek az országban – ezek óriási számok, írjuk már mi. Samu Tímea, a JCD társ-vezérigazgatója ezzel kapcsolatban azt mondta, a rendeletnek köszönhetően milliárdos kiesésre számítanak.
Tegyük fel, igazak a pusmogások, és a JCD-re – de legalábbis plakáthelyeikre - valóban rátenné a kezét valamelyik kormányoligarcha. Adódik egy kérdés: nem járnak rosszul, ha most olyan törvényt hoznak, amellyel éppen ezt a céget is megnyirbálják?
Urbán szerint volt már példa arra, hogy a törvényeken relatíve gyorsan változtattak, ne adj isten, visszaváltoztattak. Ördögi mesterterv lehet ez, ha igaz.