Minden naptári év végén adja magát két slágertéma: az elmúlt évet összegző és a következő évet megjósoló írások. Mi is igyekszünk pár meglátással jelentkezni, hogy milyen változások, tendenciák és újdonságok várhatóak az új média legfontosabb helyszínein: a közösségi oldalakon.
Aki biztosra megy, az az újévi masszív fejfájást jósolja csak meg – ennél azért mi kicsit többet igyekszünk előre jelezni. Ugyanakkor egyikünk sem látnok, az alábbiakat tekintsük elmélkedésnek: a tavalyi évben látottak és az általános tendenciák alapján ezek az irányvonalakat látszanak valószínűnek. Lesz, amiben tévedünk, olyan is, amiben telitalálatot érünk el, biztos csak egy van: a közösségi média fejlődése jövőre sem áll le.
Mindenre a Facebookot fogjuk használni?
Kezdjük rögtön a legnagyobbal. Mark Zuckerberg célja a 2016-os évre pontosan ugyanaz, mint a 2015-ösre volt: megenni az egész világot. Nemcsak a Facebookba kíván olvasztani majdnem minden platformot, de a meglévő másfél milliárd mellé új felhasználókat gyűjtene. Az internet.org kezdeményezés pont erről szól, de ha a cég ezen felül valahogy utat talál Kínába, megnyílik előtte egy majdnem akkora piac, mint amekkora a mostani felhasználóbázis. Emellett persze Zuckerbergék fejlesztik a meglévő oldalakat és újdonságokkal is jelentkeznek.
Az első, virtuális valóságot (VR) szimuláló Oculus Rift szemüvegek a Facebook gondozásában jövőre megjelennek, és minden eddiginél hatásosabb „jelenlét-élményt” ígérnek. Valószínű, hogy jövőre még kevéssé terjednek el a felhasználók között, be kell kicsit ágyazódnia az új technológiának a köztudatba, mire tömegeknek lesz rá igénye. Mindenesetre készülhetünk, hogy a Facebookot elárasztják az Oculusszal felvett videók.
A Facebook nemrég mutatta be a Reactions alkalmazást. A dolog lényege, hogy a felhasználók az eddigi „Like” gombocska helyett emojik, hangulatábrázoló piktogramok tömkelegével reagálhatnak az adott tartalomra. A közösségi oldal ezzel kíván megfelelni annak az igénynek, hogy ne csak egyszerűen szeretni lehessen a látottakat. Az alkalmazás kísérleti jelleggel még csak Spanyolországban és Írországban működik, de – pozitív visszajelzések esetén – 2016-ban világszerte használhatja majd a közösség.
A Facebook-hirdetések esetében lesz jelentősége a Conversion Lifnek. A közösségi oldalak nagyon hatásosak a marketingben, a Facebooknak azonban lépnie kell, ha ezen a téren nem akar lemaradni. Az új mérési módszer a hirdetőket segíti abban, hogy pontosabb képet kapjanak a reklámjuk hatásáról és eredményéről. A szolgáltatás annyiban áll, hogy a hirdető által megindított reklámkampány kezdetén a Facebook a felhasználókat két csoportra osztja: azokra akik látják a reklámot (teszt csoport), és azokra, akik nem (kontrollcsoport). A hirdető az oldallal megosztja a Hirdetéskezelőben felgyülemlett adatokat, majd a Facebook maga összeveti azokat a két csoporttal. Ebből pedig ki tudja számolni azt, hogy a reklámozott tartalom a teszt csoportnál mekkora növekedést ért el a kontrollcsoporthoz képest. Az összevetés eredményét nyilván megosztják a hirdetőkkel, akik így precízebben tudják saját reklámjaikat pozicionálni.
Zuckerberg nem titkolt célja továbbá, hogy az internetes böngészést egyenlővé tegye a Facebookozással, tehát a felhasználó a lehető legtöbb időt töltse el az oldalon. A Facebook saját lejátszójával jeleníti meg a beágyazott videókat, hírlapokat csábít a saját felületére, a kommentelés egyre inkább áttevődik a közösségi oldalra, ám az idén bemutatott Instant Articles és a Notes is arra törekszik, hogy nemcsak a tartalom fogyasztója, de annak előállítója is a Facebookot használja külön felület helyett. Ez a tendencia jövőre is folytatódik, akár új alkalmazásokkal, akár új piaci szereplők bevonásával.
A Messenger már most is a legnagyobb csetszolgáltatás, de a Facebook készen áll arra, hogy a cégek és szolgáltatók mindennapjainak is részévé tegye. A KLM-mel, a Zendeskkel, vagy a FedEx-szel kötött megállapodások előfutárai annak a folyamatnak, hogy a felhasználók a Messengeren intézzenek olyan tevékenységeket, mint a jegyfoglalás, csomagküldés vagy az online vásárlás. 2016 végére várhatóan egyre több szolgáltatást vehetünk igénybe a Messengeren. Itt kell megjegyeznünk továbbá, hogy a csevegőprogram – és persze minden egyéb közösségi platform – kapcsán jövőre is drukkolunk a magyar vonatkozású újításoknak.
A Facebook „M” néven jelöli a mesterséges intelligenciát, amelyet szorgosan igyekeznek beépíteni a Messengerbe. A cél egy intelligens asszisztens létrehozása, ami kérdésekre és bonyolult problémákra is tudja a választ, hogy még véletlenül se kelljen a Facebook szolgáltatásain kívül mást használnunk, ha tudni szeretnénk valamit. A szoftver egyelőre fejlesztés alatt áll, a kérdés csak az, hogy elkezdődik-e jövőre a tesztüzem.
A Twittert megveszi a Google?
Nehéz évet zárt a Twitter: a kezdeti jó ütemű növekedés lelassult (az Instagram rájuk is vert ebben az összehasonlításban), és a régi-új CEO, Jack Dorsey megtalálása sem volt egyszerű. Eközben a legnagyobbal, a Facebookkal való verseny is folytatódik, ami, ha nem is lehetetlen, de pokolian nehéz. Az innováció lehet a Twitter 2016-os sikerének és további növekedésének kulcsa.
Az emoji-versenyből a Twitter is kiveszi a részét. A felhasználók a szívecske mellett 36 különböző emojiból választhatnak majd, ha minősíteni kívánják a tartalmat. Ezt a tendenciát a Facebooknál is láthatjuk, és a Twitter sem maradhat le a bőségversenyben. Az alkalmazás jövőre mutatkozik be, és azon sem fogunk csodálkozni, ha az ikonok száma az év végére a kezdetinek sokszorosa lesz.
A twitteres bázis közönsége a közösségi oldalak közt igen fiatal, így igyekeznek majd a minél fiatalabbak figyelmét megragadni. Ennek titka a Twitter szerint az interaktivitás. A Twitter Polls ezt a célt szolgálja, az emojik úgyszintén, de az oldal akár a Snapchat által kijelölt, fiatalokat megcélzó utat (lásd: Lenses) is követheti.
A Twitter ugyanakkor tipikusan eseményközpontú oldal. Az idén beindult Moments erre a tulajdonságára erősít rá: egy gomb megnyomásával az éppen legjobban futó tweeteket listázza nekünk, függetlenül attól, hogy követjük-e a tweetelőt, vagy nem. Hasonló, a valósidejű élményt erősítő funkció lesz a nemrég bemutatott Tweet Grid, ami különböző tweetek listába rendezését és együttes beágyazását teszi lehetővé tetszőleges felületeken. A következő évben a fentiekhez hasonló újítások várhatóak, hogy a Twitter legnagyobb erőssége még erősebb legyen.
Minden évben egyre több ügyfélszolgálati panasz érkezik a cégek Twitter-falára, és a Twitter okosan igyekszik kihasználni ezt a tendenciát. A Direct Massage-ekből eltávolították a karakterkorlátozást és a retweet intézményét is kicsit felújították, hogy még egyszerűbben lehessen egy csipogást követni. A következő lépcső az volna, ha kifejezetten ügyfélszolgálati alkalmazást építenének az oldalba, avagy ha (a Facebook beágyazható kommentjeinek mintájára) ügyfélszolgálati motort lehetne a cégek oldalára beágyazni.
Állítólag kísérleteznek még a tweetek utólagos szerkesztésével is. Ha a Facebooknál meg lehetett oldani, elvileg itt sem lehet probléma. 2016-ban talán lehetséges lesz, igény bőven volna rá.
A Google és a Twitter több fronton dolgozik együtt, és nem elképzelhetetlen, hogy 2016-ban a Google felvásárolja a platformot. Kölcsönös előnyökkel járna az üzlet: a Google+ bukása után a keresőóriás betörhetne a közösségi oldalak világába, míg a Twitter megszabadulna a Facebookkal való verseny pénzügyi nyomásától és a fejlesztésekre koncentrálhatna. Ha ez megtörténik, akkor az online világ döntő többsége Facebookból és Googleből állna.
Reklámok rombolják az Instagramot
Az Instagram iszonyatos tempóban növekedett az elmúlt években, a növekedés lassulása teát törvényszerű. Ennek egyik oka mindenképpen a reklámok romboló hatása. Az online reklám kontraproduktív hatása bizonyított, és most az Instagramot is eléri. Nem véletlenül oktatják a marketingeseket arra, hogy hogyan kerüljék ezt el. 2016-ban várhatóan korlátozzák a szabadjára engedett reklámtevékenységet, a dolog mikéntje kérdéses egyedül. Mivel az Instagram a Facebooké, várható a 20 százalékos szabályhoz hasonló korlátozás, továbbá, hogy a reklámokat igyekeznek jobban optimalizálni – legalább annyira, hogy ne zavarja a közönséget.
A képalapú keresés javítása 2016 egyik legnagyobb dobása lehet az Instagramnál. Ehhez nyilván kell egy jó keresőmotor – szerencsére a tulajdonos Facebook pont mostanság fejleszt egyet. Ez fejlesztés nemcsak a felhasználói élményt hivatott javítani, hanem a fenti reklámprobléma megoldásában is segíthetne pontosabban célzott reklámok elhelyezésével.
Az Instagram érdekes változáson megy keresztül azzal, hogy a képek mellett egyre nagyobb teret kapnak a betűk. Nehéz elképzelni, hogy a platform gátat szabna a felhasználók által gerjesztett evolúciónak, de egyelőre nem látszik, miként tudná a hullámot meglovagolni. 2016-ban tehát nemcsak az Instagram népszerűsége és haszna lesz kérdés, hanem a célja is.
A Pinterest képalapú kereséssel nyomul
A Pinterest az Instagram problémáján már túl van: nemrég bemutatták a képalapú keresőmotorjukat. Egy képen szereplő valamely tárgyra kattintva az oldal megmutatja nekünk a kapcsolódó képeket. Ezt az irányt az oldal jövőre tartani is fogja, az irányított keresőalkalmazással (Guided Search) kiegészülve a Pinteresten az online kereskedelem növekedése várható.
A LinkedInen felgyorsulhatnak az események
A karrieroldalon nem várható számottevő fordulat 2016-ban sem, ahogy az eddigi években sem történt semmi meglepő. Mint mindenhol, itt is a keresőmotorban várható javulás, hogy a szakemberek és az üres pozíciók minél gyorsabban egymásra találhassanak. Ehhez nyilván a LinkedIn rendszerében való hatalmas mennyiségű adat jobb felhasználása szükséges, a fejlesztések tehát ebbe az irányba indulhatnak 2016-ban.
A Snapchat nehéz év előtt áll
A 2015-ös év ugyan jól sikerült, de pont ez a siker állíthatja az oldalt olyan elvárások elé, amiknek nem biztos, hogy meg tud felelni. Az első probléma a pénz. Az oldalon való reklámozás elérte azt a szintet, ami már zavaró lehet a felhasználóknak. A Snapchatnek reagálnia kell erre a tendenciára, egyrészt mert könnyen veszíthet felhasználókat, másrészt pedig a felhasználók elégedetlenségét könnyen kihasználhatja egy új oldal, ami kisebb igényekkel, kevesebb reklámmal látja el a Snapchat mostani feladatát.
Mivel reklámok nélkül nem lehet jövedelmezően működtetni egy ekkora közösségi oldalt, a Snapchat fejlődésének is fontos állomása lesz a hirdetési eszközök optimalizálása, hogy a hirdetők a felhasználókat pontosabban találhassák meg célközönségüket. A jövő évre nézve tehát ez jelöli ki a Snapchat útját: úgy folytatni a növekedést és tartani meg a felhasználókat, hogy a pénzkereseti forrásokat sem vesztik el.
Mi lehet a legmeglepőbb fordulat?
Ahogy várható, az összes közösségi oldal esetében a hatékonyabb, a célközönséget pontosabban megtaláló reklámozás fejlesztése lesz a középpontban. Emellett egyesek kísérletezhetnek újdonságokkal, de hatalmas meglepetések továbbra is a kezdők és a legnagyobbak műhelyeiből várhatóak. A többiektől arra számítunk, hogy saját pozíciójukat erősítik meg, vagy felhasználóbázisuk és profiljuk alapján igyekeznek pontosabban meghatározni és pozicionálni magukat. Persze az is elképzelhető, hogy megjelenik egy új, számottevő versenyző a piacon.